Empat Tentera Israel Terbunuh – Mujahiddin Meningkatkan Serangan Di Semua Barisan

Empat Tentera Israel Terbunuh – Mujahiddin Meningkatkan Serangan Di Semua Barisan

Mujahiddin Palestin di Gaza membedil bandar Beersheba (Bir as-Saba’) dengan dua das tembakan roket buat kali pertama sejak Disember lalu.

Selain itu, kumpulan Mujahiddin menjalankan beberapa siri operasi terhadap pasukan penjajah di bandar Rafah di selatan Semenanjung Gaza, dan di kejiranan Zaytoun di Bandar Gaza.

Bir as-Saba’

Briged Al-Qassam, sayap tentera Gerakan Mujahiddin Palestin Hamas, berkata pada petang Jumaat bahawa ia telah mengebom bandar Bir as-Saba’ sebagai tindak balas terhadap pembunuhan beramai-ramai orang awam di Rafah dan di seluruh Semenanjung Gaza.

Kurang daripada dua jam selepas kumpulan pertama roket, Al-Qassam mengumumkan bahawa bandar itu dihujani sekali lagi dengan kumpulan roket.

Wartawan Al Jazeera melaporkan bahawa siren berbunyi di Bir as-Saba’, Hatzrim, dan Negev barat (Naqab).

Perbadanan Penyiaran Israel KAN melaporkan bahawa Bir as-Saba’ telah diserang oleh 15 roket, dan tembakan itu mengakibatkan korban dan kerosakan bangunan Israel, menurut media Israel.

Tentera kafir Israel berkata roket itu ditembak dari Rafah dan tengah Gaza, sambil menambah beberapa mendarat di kawasan terbuka.

‘Hari Awal Perang’

Saluran 14 Israel melaporkan bahawa Hamas menembak roket ke arah Israel dengan kekuatan yang sama seperti pada awal perang.

Wartawan saluran itu berkata bahawa “serangan roket ke arah Bir as-Saba’ membawa kita kembali ke zaman awal perang.”

Sementara itu, Al Jazeera memperoleh adegan pertempuran sengit antara Briged Al-Qassam dan tentera kafir Israel di timur Rafah.

Rakaman itu menunjukkan pejuang Qassam menyasarkan tentera kafir Israel bersembunyi di dalam rumah, dan kereta kebal Israel menembusi kawasan itu.

Al-Qassam berkata bahawa ia membedil orang ramai tentera penjajah dengan sistem roket pacuan roket jarak dekat 114mm di timur Rafah.

Briged Al-Quds, sayap tentera Jihad Islam, juga berkata bahawa pejuangnya membedil dengan peluru mortar tentera kafir Israel dan kenderaan tentera menembusi timur Rafah, dan juga mengumumkan bahawa ia telah menguasai dron Skylark di bandar itu.

Tentera kafir Israel memulakan serangannya di kawasan timur Rafah Isnin lalu, dan tenteranya menduduki bahagian Palestin di lintasan Rafah.

Lintasan Rafah

Tentera kafir Israel terus mengawal lintasan untuk hari keempat, sekali gus menghalang penghantaran makanan dan bantuan perubatan ke semua gabenor di Semenanjung Gaza, serta menghalang perjalanan individu, pesakit, dan cedera untuk rawatan di luar negara.

Sementara itu, tentera kafir Israel meneruskan pencerobohan mereka ke kawasan kejiranan timur bandar itu, dengan artileri dan tembakan udara berterusan di beberapa kawasan di bandar itu.

Selain itu, beberapa rumah di bandar Ash-Shoka dan kejiranan As-Salam, timur Rafah telah diletupkan oleh tentera Israel.

Pertempuran Zaytoun

Bertepatan dengan serangan ini, tentera kafir Israel meneruskan percubaan mereka untuk menceroboh kejiranan Zaytoun di Kota Gaza, di mana mereka sedang berhadapan dengan Mujahiddin Palestin.

Pada hari Jumaat, tentera kafir Israel mengumumkan bahawa empat askarnya terbunuh dan dua lagi cedera parah dalam pertempuran di utara Semenanjung Gaza.

Ia berkata empat askar itu adalah milik Jeneral Nahal dan dibunuh oleh bahan letupan buatan sendiri.

Hospital Soroka Israel juga mengumumkan bahawa ia telah menerima empat askar yang cedera yang diangkut dengan helikopter dan ambulans dan berkata bahawa dua daripada askar itu berada dalam keadaan kritikal.

Pasukan penjajah Israel yang menembusi kejiranan Az-Zaytoun bertempur dengan Mujahiddin Palestin dan membedil kawasan kediaman dengan artileri berat.

Bagi pihaknya, Briged al-Qassam menyiarkan adegan yang menunjukkan salah seorang pejuangnya menyelinap seorang askar Israel di selatan Zaytoun.

Al-Qassam juga berkata, bersama Briged Ansar, ia menyasarkan helikopter Israel di timur kejiranan Zaytoun dengan peluru berpandu SAM-7.

Pembunuhan Beramai-ramai Baru

Sementara itu, tentera kafir Israel terus melancarkan serangan udara dan meriam ke atas beberapa kawasan perumahan di Semenanjung Gaza.

Sumber perubatan Palestin berkata, lapan rakyat Palestin terbunuh, dan yang lain cedera akibat tembakan yang menyasarkan kawasan Abasan Al-Kabirah, timur Khan Yunis, di selatan Semenanjung Gaza.

Artileri dan pengeboman udara mencapai kawasan Khuza’a dan al-Faraheen, timur Abasan al-Kabira, dan al-Fukhari juga.

Kementerian Kesihatan di Semenanjung Gaza berkata petang ini bahawa tentera penjajah melakukan enam pembunuhan beramai-ramai terhadap keluarga Gaza dalam tempoh 24 jam yang lalu, di mana 39 mati syahid dan 58 cedera tiba di hospital.

Kementerian menjelaskan bahawa ini menjadikan jumlah syahid sejak permulaan perang kepada 34,943 syahid, dan yang cedera kepada 78,572 yang cedera.

Peperangan berterusan Israel ke atas Gaza dilaporkan telah memusnahkan hampir 70% daripada semua infrastruktur awam, termasuk rumah, sekolah, hospital, dan lain-lain, menurut pakar PBB.

Palestin