Hizbullah Mendedahkan Sepenuhnya Kelemahan Israel

Hizbullah Mendedahkan Sepenuhnya Kelemahan Israel

Media ketenteraan Hizbollah telah menerbitkan video baru yang menunjukkan sasaran penting di Israel yang “hanya diketahui oleh sistem keselamatan Israel”.

Video ini diterbitkan ketika para pegawai Israel membuat ancaman untuk melancarkan perang penuh terhadap Lubnan walaupun pakar ketenteraan mengatakan bahawa rejim penjajah Israel tidak mempunyai kemampuan atau tenaga untuk berbuat demikian terhadap kekuatan Lubnan yang hebat.

Video baru itu termasuk segmen dari ucapan Setiausaha Agung Hizbollah, Sayyed Hassan Nasrallah pada hari Rabu di mana beliau memberi amaran kepada rejim penjajah bahawa mujahiddin Lubnan akan berperang “tanpa batasan, peraturan atau had” jika perang dikenakan ke atas Lubnan.

Beliau menegaskan bahawa sesiapa yang merancang perang terhadap Lubnan akan menyesalinya.

Kata-kata Nasrallah dalam klip baru itu disertakan dengan terjemahan ke dalam bahasa Inggeris dan Ibrani, sementara video tersebut memaparkan koordinat, baik bujur dan latitud untuk sasaran yang ditunjukkan tanpa menamakannya.

Sebelum video itu disiarkan, media ketenteraan Hizbollah menerbitkan kenyataan yang mengatakan: “Nantikan… untuk mereka yang berkepentingan.”

Menurut sumber yang boleh dipercayai yang dipetik oleh media serantau, video itu sengaja dibuat samar, tanpa sasaran tertentu dikenal pasti.

Sumber-sumber tersebut menjelaskan bahawa ia adalah mesej yang difahami hanya oleh pembuat keputusan dan pihak berkepentingan di Israel.

Media Israel meliputi pendedahan baru ini dengan minat mendalam, menekankan bahawa ia “termasuk ancaman rasmi kepada ibu pejabat Kementerian Keselamatan di Tel Aviv”.

Media Israel melaporkan bahawa “kompleks HaKirya” muncul dalam video itu, yang menempatkan ibu pejabat Kementerian Keselamatan Israel, Staf Umum Tentera, dan beberapa pemimpin ketenteraan berpangkat tinggi.

Selain itu, video tersebut menunjukkan pangkalan satelit ketenteraan dan pangkalan ketenteraan, serta lainnya di kawasan Negev dan Galilee.

Ia juga termasuk Pelabuhan Ashdod, Lapangan Terbang Ben Gurion, kilang penapisan minyak di Haifa, dan pelabuhan Haifa, menurut media Israel.

Laporan lain juga memetik sumber yang mengatakan bahawa video baru ini menunjukkan sasaran penting di Haifa, pelabuhan Ashdod, stesen janakuasa Hadera, Lapangan Terbang Tentera Ramat David di Afula, Lapangan Terbang Ben Gurion, Pangkalan Udara Nevatim, padang pasir Negev, kilang penapisan minyak di pantai, kawasan satelit di Yehuda dan pusat penyelidikan di Reaktor Nuklear Dimona.

Ketika pegawai Israel mengancam perang penuh terhadap Lubnan, menteri perang Israel, Yoav Gallant, telah pergi ke Washington pada hari Ahad untuk meningkatkan retorik.

Komandan darat tentera Iran memberi amaran tentang kemungkinan perang serantau jika Tel Aviv memutuskan untuk menyerang Lubnan.

Sumber dalam Mujahiddin Islam di Iraq mengatakan puluhan ribu pejuang akan membuka front besar dari Bukit Golan yang diduduki jika Hizbullah diserang.

Ansarullah Yaman telah menyatakan niat mereka untuk memperluas medan perang secara signifikan jika pemimpin Israel membuat “keputusan bodoh” seperti itu.

Tetapi Hizbullah mengatakan mereka mempunyai kekuatan (dianggarkan oleh beberapa pakar sebanyak seperempat juta) dan banyak peluru berpandu, drone dan torpedo untuk membawa “Israel kembali ke zaman batu”.

Klip video terbaru ini diterbitkan beberapa hari setelah Hizbullah Lubnan menerbitkan lebih dari 9 minit rakaman dari dron yang terbang tanpa dikesan ke Haifa dan kembali dengan selamat ke Lubnan.

Rakaman dalam video tersebut menunjukkan pengawasan udara dari Kiryat Shmona ke kota-kota Karmiel, Nahariya, Safed, dan Afula, hingga mencapai Haifa dan situs sensitif di seluruh kota.

Adegan-adegan tersebut telah menimbulkan kebimbangan yang besar dalam aparatus keselamatan Israel, dengan para pegawai dan media mengakui kemampuan perisik Hizbullah yang substansial dan efektif, serta ketidakmampuan Tel Aviv untuk menangani ancaman yang ditimbulkan oleh dron pergerakan mujahiddin tersebut.

Pada hari yang sama video baru diterbitkan, Hizbullah mengeluarkan butiran operasi terbaru yang mereka lancarkan terhadap tentera Israel dalam 24 jam terakhir sebagai solidariti dengan Gaza.

Sebuah kenyataan menekankan bahawa “untuk menyokong rakyat Palestin yang teguh di Gaza dan memperkuat jihad mulia mereka, Mujahiddin Islam (Hizbullah) melakukan beberapa operasi terhadap posisi tentera Israel dan penempatan di sepanjang perbatasan Lubnan-Palestin.

Menurut kenyataan itu, operasi-operasi tersebut termasuk:

Menyerang sebuah bangunan yang digunakan oleh tentera Israel di penempatan Menara dengan senjata yang sesuai, menghasilkan serangan langsung, sebagai tindak balas terhadap serangan Israel di desa-desa selatan yang teguh dan rumah-rumah yang aman, terutama di kota Mays al-Jabal.

Menyerang bangunan yang digunakan oleh tentera Israel di penempatan Metula dengan senjata yang sesuai, menghasilkan serangan langsung yang menyebabkan kebakaran.

Menyerang situs Zabdine di ladang Sheba’a Lubnan yang diduduki dengan senjata roket, menghasilkan serangan langsung.

Menyerang situs Rmeitha di bukit Kafrchouba Lubnan yang diduduki dengan senjata roket, menghasilkan serangan langsung.

Menyerang bangunan yang digunakan oleh tentera musuh di koloni Metula dengan senjata yang sesuai, menghasilkan serangan langsung.

Lubnan