Jihad Islam Palestin Melancarkan Roket Ke Arah Israel, Kereta Kebal Mara Di Gaza

Jihad Islam Palestin Melancarkan Roket Ke Arah Israel, Kereta Kebal Mara Di Gaza

Kumpulan Palestin, Jihad Islam, melancarkan roket bertubi-tubi ke Israel pada hari Isnin ketika pertempuran berkecamuk di Gaza dan kereta kebal Israel maju lebih dalam di bahagian enklaf itu, kata penduduk dan pegawai, lapor Reuters.

Sayap bersenjata Jihad Islam berkata pejuangnya melepaskan roket ke arah beberapa komuniti Israel berhampiran pagar dengan Gaza sebagai tindak balas kepada “jenayah musuh Zionis terhadap rakyat Palestin kita”.

Tembakan kira-kira 20 roket tidak menyebabkan kemalangan jiwa, kata tentera Israel. Tetapi serangan itu menunjukkan pejuang masih mempunyai keupayaan roket hampir sembilan bulan dalam serangan yang dikatakan Israel bertujuan meneutralkan ancaman terhadapnya.

Keganasan juga berlaku pada hari Isnin di Tebing Barat yang diduduki Israel, di mana Kementerian Kesihatan Palestin berkata seorang wanita dan seorang kanak-kanak lelaki terbunuh di bandar Tulkarm semasa operasi oleh tentera Israel. Sehari sebelumnya, serangan Israel di kawasan yang sama membunuh seorang anggota Jihad Islam.

Di beberapa bahagian di Gaza, mujahiddin terus melancarkan serangan ke atas tentera Israel di kawasan yang ditinggalkan tentera beberapa bulan lalu.

Kereta kebal Israel memperdalam pencerobohan ke pinggir bandar Shujaiya di timur Kota Gaza untuk hari kelima, dan kereta kebal maju lebih jauh di barat dan tengah Rafah, di selatan Gaza berhampiran sempadan Mesir, kata penduduk.

Tentera Israel berkata ia telah membunuh beberapa pejuang dalam pertempuran di Shujaiya pada hari Isnin dan menemui sejumlah besar senjata di sana.

Hamas berkata pejuangnya telah menarik tentera Israel ke dalam sebuah rumah yang terperangkap samar di timur Rafah dan meletupkannya, menyebabkan kematian.

Tentera Israel mengumumkan kematian seorang askar di selatan Gaza tanpa memberikan butiran. Radio Tentera Israel berkata, askar itu terbunuh di Rafah dalam sebuah rumah yang terperangkap – kemungkinan merujuk kepada insiden yang dilaporkan oleh Jihad Islam.

Juga di Rafah, tentera Israel berkata bahawa serangan udara membunuh seorang pejuang yang melepaskan peluru berpandu anti-kereta kebal ke arah tenteranya.

Israel telah memberi isyarat bahawa operasinya di Rafah, yang bertujuan untuk menghapuskan Hamas, akan ditamatkan tidak lama lagi. Selepas fasa sengit perang berakhir, pasukannya akan menumpukan pada operasi berskala lebih kecil yang bertujuan untuk menghentikan perhimpunan semula Hamas, kata pegawai.

Peperangan bermula apabila pejuang pimpinan Hamas menyerbu selatan Israel pada 7 Oktober, membunuh 1,200 orang dan membawa kira-kira 250 tebusan, termasuk orang awam dan tentera, kembali ke Gaza, menurut pengiraan Israel.

Bagaimanapun, sejak itu, Haaretz telah mendedahkan bahawa helikopter dan kereta kebal tentera Israel, sebenarnya, telah membunuh ramai daripada 1,139 tentera dan orang awam yang didakwa oleh Israel telah dibunuh oleh Mujahiddin Palestin.

Serangan yang dilancarkan oleh Israel sebagai membalas dendam telah membunuh hampir 38,000 orang, menurut Kementerian Kesihatan Gaza, dan telah menyebabkan kawasan pesisir pantai yang dibina dalam runtuhan.

Kementerian Kesihatan Gaza tidak membezakan antara pejuang dan bukan pejuang, tetapi pegawai berkata kebanyakan yang maut adalah orang awam. Israel berkata 317 askarnya telah terbunuh di Gaza dan sekurang-kurangnya satu pertiga daripada rakyat Palestin yang terkorban adalah pejuang.

Usaha gencatan senjata terhenti

Usaha pengantara Arab untuk mendapatkan gencatan senjata, yang disokong oleh Amerika Syarikat, telah terhenti. Hamas berkata sebarang perjanjian mesti menamatkan perang dan membawa pengunduran sepenuhnya Israel dari Gaza. Israel berkata ia hanya akan menerima gencatan senjata sementara dalam pertempuran sehingga Hamas dihapuskan.

Pihak berkuasa Israel membebaskan 54 rakyat Palestin yang telah ditahan semasa perang, kata pegawai sempadan Palestin.

Antaranya ialah Mohammad Abu Selmeyah, Pengarah Hospital Al Shifa, yang ditahan oleh tentera ketika pasukannya mula-mula menyerbu kemudahan perubatan pada November.

Israel berkata Hamas telah menggunakan hospital itu untuk tujuan ketenteraan. Tentera telah mengeluarkan rakaman CCTV hospital dari 7 Oktober yang menunjukkan lelaki bersenjata dan tebusan di premis itu dan telah membawa wartawan ke dalam terowong yang ditemui di kompleks itu.

Hamas telah menafikan menggunakan hospital untuk tujuan ketenteraan. Abu Selmeyah menolak dakwaan itu pada Isnin dan berkata tahanan telah didera semasa tahanan mereka, termasuk dihalang makanan dan ubat-ubatan, dan ada yang meninggal dunia.

“Saya telah diseksa dengan teruk, jari kelingking saya patah, dan saya dipukul di kepala sehingga darah keluar, lebih daripada sekali,” kata Abu Selmeyah pada sidang media di Hospital Al-Aqsa di Deir Al-Balah.

Israel, pada Mei, berkata ia sedang menyiasat kematian rakyat Palestin yang ditawan semasa perang serta kem tahanan yang dikendalikan oleh tentera di mana tahanan yang dibebaskan dan kumpulan hak asasi telah mendakwa penderaan terhadap banduan.

Tentera tidak segera mengulas mengenai kenyataan Abu Selmeyah.

Palestin