Keputusan Maut – Bagaimana Mujahiddin Palestin Di Tebing Barat Mengubah Taktik

Keputusan Maut – Bagaimana Mujahiddin Palestin Di Tebing Barat Mengubah Taktik

Apa yang berlaku di Tebing Barat bukanlah suatu perniagaan seperti biasa.

Hampir sejurus selepas perang Israel ke atas Gaza bermula pada 7 Oktober, tentera Israel meningkatkan serbuan dan serangan ke atas bandar Tebing Barat dan kem pelarian.

Jenin, Nablus, dan Tulkarm menerima bahagian terbesar dari keganasan Israel.

Menurut Kementerian Kesihatan Palestin, sekurang-kurangnya 554 rakyat Palestin, termasuk 133 kanak-kanak, terbunuh dan hampir 5,300 cedera sejak 7 Oktober.

Kebanyakan pembunuhan berlaku semasa serbuan, pengepungan dan, kadangkala serangan udara yang menyasarkan kediaman Palestin.

Mujahiddin Palestin di Tebing Barat, bagaimanapun, nampaknya telah berjaya mencari keseimbangannya dan mengatasi kejutan yang dicipta oleh keganasan tentera Israel sebelum ini.

Ditambah dengan rasa terkejut kolektif ialah serangan tentera Israel hampir selalu disertai dengan serangan penjajah, dan, dalam beberapa kes, pogrom secara terang-terangan.

Seorang Askar Terbunuh

Pada hari Isnin, batalion Tulkarm Briged Al-Quds, sayap tentera Jihad Islam, menyiarkan adegan letupan kenderaan perisai Israel di kem Nur Shams di Tulkarm di utara Tebing Barat.

Serangan hendap membunuh seorang askar penjajah, dan mencederakan seorang pegawai.

Video briged itu menunjukkan pemindahan seorang askar yang cedera bersama seorang lagi yang mati terbaring di atas tanah, serta percubaan pendudukan untuk menarik balik kenderaan yang disasarkan, Namer yang diperkaya.

Operasi Tulkarm bukanlah satu-satunya ‘operasi kompleks’ yang dilakukan oleh Mujahiddin Palestin di Tebing Barat.

Operasi serupa telah menjadi lebih biasa dalam beberapa hari dan minggu kebelakangan ini.

Khamis lalu, Briged Jenin, juga dari Briged Al-Quds mengaku bertanggungjawab atas serangan hendap yang menyasarkan dua kenderaan tentera Israel semasa serbuan ke atas kem itu, membunuh seorang pegawai dan mencederakan 16 tentera Israel.

Gaya yang Unik

“Jenis operasi yang dijalankan di Tebing Barat, terutamanya di kawasan utara, menunjukkan bahawa Mujahiddin di sana telah belajar daripada sifat taktik Israel dalam sembilan bulan terakhir, dan sedang menyesuaikan diri,” penganalisis dan editor Palestin Chronicle, Dr. . Ramzy Baroud, berkata.

“Ini mungkin juga mencadangkan bahawa Mujahiddin, yang menghadapi dua lapisan kawalan, tentera Israel dan Pihak Berkuasa Palestin, telah membangunkan gaya yang unik,” tambahnya.

“Gaya itu berkesan dalam kerosakan yang dikenakan kepada tentera Israel, tetapi ia juga disesuaikan untuk menyesuaikan keadaan Tebing Barat yang berbeza jika dibandingkan dengan Gaza,” menurut Baroud.

Mejar Jeneral Fayez al-Duwairi adalah salah seorang daripada beberapa penganalisis tentera yang percaya bahawa sememangnya peralihan strategik dalam tingkah laku Mujahiddin sedang dijalankan di Tebing Barat.

“Operasi terbaru di Tebing Barat menunjukkan perubahan strategik dalam cara puak Mujahiddin menguruskan pertempuran dan konfrontasi dengan pendudukan,” katanya kepada Al-Jazeera.

Al-Duwairi menambah bahawa “anjakan kualitatif dan strategik dalam pengurusan pertempuran ini akan mempunyai kesan seterusnya dan pelbagai akibat pada hari-hari mendatang.”

Malah, kesan ini telah pun dirasai sejak beberapa minggu kebelakangan ini apabila tentera Israel telah mengukuhkan kehadiran tenteranya di Tebing Barat, dan telah mengurangkan bilangan serbuan ke atas kem pelarian tertentu kerana bimbang serangan hendap maut yang serupa.

Sebaliknya, tentera Israel telah memulihkan serangan terhadap rakyat Palestin menggunakan dron serangan untuk mengelak daripada memasuki kawasan penduduk.

Contoh terbaru ialah pada 30 Jun, apabila tentera Israel membunuh Saeed Al-Jaber, komander batalion kem Nour Shams Briged Al-Quds di kawasan Tulkarm di Tebing Barat, dengan dron.

Palestin