Iran Menyokong Hizbullah

Iran Menyokong Hizbullah

Penasihat Pemimpin Revolusi Islam Iran, Ayatollah Seyyed Ali Khamenei telah mengeluarkan amaran tegas dalam satu wawancara baru-baru ini dengan media Britain: sebarang serangan Israel ke atas Lubnan akan mencetuskan tindak balas yang tegas dari Iran dan seluruh Paksi Mujahiddin bagi menyokong Hizbullah.

Kamal Kharrazi memberitahu Financial Times bahawa Tehran “tidak berminat” dalam perang serantau, tetapi akan menyokong kumpulan mujahiddin Lebanon dengan “segala cara.”

“Akan ada peluang perang berkembang ke seluruh rantau, di mana semua negara termasuk Iran akan terlibat.

“Dalam situasi itu, kami tidak mempunyai pilihan lain selain menyokong Hizbullah dengan segala cara,” katanya, sambil menambah bahawa “perkembangan perang bukanlah kepentingan sesiapa — tidak Iran atau AS.”

Dalam minggu kebelakangan ini, pegawai Israel telah mengancam untuk melancarkan serangan dahsyat ke atas Lubnan, berjanji untuk “membawa mereka kembali ke zaman batu,” tetapi Hizbullah dan penduduk selatan Lubnan berpindah ke kawasan di belakang Sungai Litani, 10 kilometer dari sempadan Palestin yang dijajah.

Cadangan ini datang selepas beberapa bulan serangan merosakkan kedudukan tentera Israel oleh Hizbullah.

Rejim ini telah cuba memaksa kumpulan mujahiddin tersebut tetapi untuk menghentikan serangannya dengan menekan kerajaan di Beirut, Hizbullah mengatakan mereka akan terus menyerang Israel sehingga perang di Gaza berakhir.

Adakah perang Lubnan–Israel akan berlaku?

Menurut Ali Abdi, seorang pakar mengenai Israel dan Palestin, serangan Israel yang berpotensi terhadap Lubnan boleh dianalisis melalui tiga aspek utama: motivasi, membuat keputusan, dan kemampuan.

“Israel mempunyai motivasi yang kuat untuk menyerang Lubnan.

“Selain pasukan Hamas di Gaza, kumpulan yang paling banyak mendatangkan kerosakan kepada rejim ini adalah Hizbullah.

“Kumpulan mujahiddin ini telah menyebabkan kematian yang ketara di kalangan tentera Israel, dan merosakkan ekonominya dengan serangan udara tanpa henti, dan yang paling penting, memusnahkan beberapa pangkalan intipannya yang paling maju seperti pangkalan pengawasan Miron,” jelasnya.

Walaupun keputusan untuk menyerang Lubnan masih belum dibuat, saya berpendapat bahawa iklim politik semasa memudahkan Perdana Menteri Netanyahu membuat keputusan tersebut.

Pengunduran menteri-menteri yang lebih sederhana daripada kabinet perangnya baru-baru ini telah menyebabkan kepimpinan yang homogenously hawkish, meningkatkan kemungkinan tindakan agresif, katanya.

“Lapisan ketiga dan paling penting bagi serangan Israel yang berpotensi terhadap Lubnan adalah keupayaan untuk memulihkannya.

“Pada masa ini, tentera Israel terbentang tipis di tiga hadapan: Gaza, Tebing Barat, dan wilayah utara yang diduduki.

“Melancarkan serangan ke atas Lubnan akan memerlukan pengunduran atau pengurangan pasukan di Gaza dan Tebing Barat, melemahkan kedudukan Israel di hadapan tersebut.”

Saya juga menunjukkan kelemahan lain dalam tentera Israel: bergantung pada sistem simpanan yang bermasalah.

“Tentera Israel sangat bergantung pada sistem simpanan yang sebahagian besar tidak aktif untuk konflik yang berpanjangan, yang menyebabkan kesan yang ketara pada pasukannya, mengakibatkan demoralisasi dan rasa putus asa.

“Walaupun mereka akan memasukkan populasi Yahudi ultra-Ortodoks melalui paksaan, tentera ini kemungkinan besar akan kurang kompeten daripada tentera sedia ada,” katanya.

Yahudi ultra-Ortodoks (atau Haredi) telah dikecualikan daripada perkhidmatan tentera wajib sejak awal penduduk Palestin.

Mereka biasanya mengabdikan tahun-tahun awal mereka untuk kajian agama dan sebahagian besar tidak menyertai tenaga kerja.

Mahkamah Agung Israel baru-baru ini memutuskan bahawa kerajaan mesti merekrut Yahudi ultra-Ortodoks ke dalam tentera, mencetuskan protes ganas daripada komuniti Haredi, yang mempunyai pengaruh politik yang signifikan dalam koalisi Netanyahu.

Isu perekrutan Haredi telah menjadi titik konflik yang tegang antara kerajaan Netanyahu, tentera, dan pelbagai sektor masyarakat Israel, yang seterusnya merumitkan prospek perang yang berpotensi ke atas Lebanon.

Apa yang menunggu rantau ini jika Israel menyerang Lubnan?

Hizbullah telah beransur-ansur meningkatkan kualiti dan kuantiti serangannya dalam beberapa bulan kebelakangan ini.

Beberapa operasinya telah mengejutkan Israel dan dunia kerana penggunaan senjata canggih.

Kumpulan ini mempunyai sejumlah besar senjata, yang sebahagian besarnya masih belum digunakan.

“Saya percaya Hizbullah hanya menunjukkan 20 hingga 30 peratus daripada keupayaan sebenar mereka.

“Dalam konfrontasi langsung dengan Lubnan, Israel akan menghadapi cabaran yang tidak dijangka secara signifikan,” kata Abdi.

Selain itu, dengan beberapa kenyataan terbaru dari para pemimpin tertinggi Iran yang mengumumkan bahawa Tehran akan menyokong Hizbullah sekiranya berlaku serangan Israel, tidak lagi menjadi persoalan mengenai kemampuan Hizbullah semata-mata.

Sebarang serangan Israel terhadap Lubnan pasti akan menarik kekuatan yang lebih besar, suatu kenyataan yang bahkan AS mesti akui sebelum meluluskan tindakan tersebut.

Brigadier General Amir Ali Hajizadeh, komander Bahagian Aeroangkasa IRGC, juga mengesahkan pendirian ini pada hari Isnin.

Walaupun mengakui kuasa dan autonomi pasukan mujahiddin serantau, beliau menekankan bahawa Iran akan berdiri bersama Lubnan melawan Israel, “seperti yang selalu dilakukan.”

“Hizbullah adalah sekutu paling strategik Iran di rantau ini.

“Sama seperti bagaimana Washington tidak dapat meninggalkan Israel, Iran tidak akan dapat meninggalkan Hizbullah,” kata Abdi.

Iran