Atas Sebab Ini Israel Membunuh Pemimpin Politik Hamas, Ismail Haniyeh – Analisis

Atas Sebab Ini Israel Membunuh Pemimpin Politik Hamas, Ismail Haniyeh – Analisis

Pembunuhan Ketua Biro Politik Hamas, Ismail Haniyeh, oleh Israel di Tehran pada 31 Julai adalah sebahagian daripada usaha putus asa Tel Aviv untuk mencari konflik yang lebih luas.

Ini adalah tindakan jenayah yang menandakan putus asa.

Hampir serta-merta selepas permulaan perang Gaza pada 7 Oktober, Israel berharap untuk menggunakan genosid di Jalur Gaza sebagai peluang untuk mencapai matlamat jangka panjangnya iaitu perang serantau – yang akan melibatkan Washington serta Iran dan negara-negara Timur Tengah yang lain.

Walaupun mendapat sokongan tidak berbelah bahagi untuk genosidnya di Gaza dan pelbagai konflik di seluruh wilayah, Amerika Syarikat mengelak daripada terlibat dalam perang langsung terhadap Iran dan negara-negara lain.

Walaupun mengalahkan Iran adalah matlamat strategik Amerika, AS kekurangan kemahuan dan alat untuk mengejarnya pada masa ini.

Selepas sepuluh bulan perang gagal di Gaza dan kebuntuan ketenteraan terhadap Hizbullah di Lubnan, Israel sekali lagi mempercepatkan usahanya untuk konflik yang lebih luas. Kali ini, bagaimanapun, Israel terlibat dalam permainan berisiko tinggi, yang merupakan risiko terbesar dalam percaturan sebelumnya.

Percaturan semasa melibatkan penargetan pemimpin utama Hizbullah dengan membom sebuah bangunan kediaman di Beirut pada hari Selasa, – dan, tentu sekali, pembunuhan pemimpin politik Palestin yang paling terkenal, apatah lagi popular.

Haniyeh telah berjaya membentuk dan mengukuhkan hubungan dengan Rusia, China, dan negara-negara lain di luar domain politik AS-Barat.

Israel memilih lokasi dan masa pembunuhan Haniyeh dengan teliti.

Pemimpin Palestin itu dibunuh di ibu negara Iran, tidak lama selepas beliau menghadiri majlis angkat sumpah presiden baru Iran, Masoud Pezeshkian.

Pesan Israel adalah kompleks, kepada pentadbiran baru Iran – iaitu kesediaan Israel untuk meningkatkan ketegangan – dan kepada Hamas, bahawa Israel tidak berniat untuk menghentikan perang atau mencapai gencatan senjata yang dirundingkan.

Poin terakhir mungkin adalah yang paling mendesak.

Selama berbulan-bulan, Perdana Menteri Israel, Benjamin Netanyahu, telah melakukan segala-galanya untuk menghalang semua usaha diplomatik yang bertujuan untuk menghentikan perang.

Dengan membunuh perunding utama Palestin, Israel telah menghantar mesej akhir dan tegas bahawa Israel tetap terlibat dalam kekerasan, dan tiada yang lain.

Skala provokasi Israel, bagaimanapun, menimbulkan cabaran besar kepada kem pro-Palestin di Timur Tengah, iaitu bagaimana untuk memberi respons dengan mesej yang kuat tanpa memenuhi kehendak Israel untuk mengheret seluruh wilayah dalam perang yang merosakkan.

Memandangkan keupayaan ketenteraan yang dimiliki oleh apa yang dikenali sebagai ‘Pakatan Mujahiddin’, Iran, Hizbullah dan lain-lain pasti mampu menangani cabaran ini walaupun dengan risiko yang terlibat.

Sama pentingnya mengenai masa: peningkatan dramatik Israel di kawasan itu, diikuti oleh lawatan Netanyahu ke Washington, yang, selain daripada banyak tepukan berdiri di Kongres AS, tidak mengubah secara asas kedudukan AS, yang berlandaskan sokongan tidak berbelah bahagi untuk Israel tanpa penglibatan langsung AS dalam perang serantau.

Tambahan pula, pertembungan terbaru Israel yang melibatkan tentera, polis tentera, dan penyokong kanan jauh menunjukkan bahawa kemungkinan kudeta sebenar di Israel mungkin adalah realiti.

Dalam kata-kata pemimpin pembangkang Israel, Yair Lapid: Israel bukan menghampiri jurang, Israel sudah berada dalam jurang.

Oleh itu, adalah jelas kepada Netanyahu dan kalangan kanan jauh bahawa mereka beroperasi dalam masa dan batasan yang semakin terhad.

Dengan membunuh Haniyeh, seorang pemimpin politik yang pada asasnya berfungsi sebagai diplomat, Israel menunjukkan tahap putus asanya dan had kegagalan ketenteraannya.

Memandangkan tahap jenayah yang sanggup dilakukan oleh Israel, putus asa sedemikian boleh akhirnya membawa kepada perang serantau yang Israel telah cuba cetuskan, bahkan sebelum perang Gaza.

Mengingat kelemahan dan ketidaktentuan Washington dalam menghadapi ketidakpatuhan Israel, Tel Aviv mungkin akhirnya mencapai kehendaknya untuk perang serantau.

Palestin