Pemimpin Hizbullah: Pertempuran Telah Memasuki ‘Fasa Baru’ Selepas Pembunuhan Israel

Pemimpin Hizbullah: Pertempuran Telah Memasuki ‘Fasa Baru’ Selepas Pembunuhan Israel

Dalam ucapan yang disiarkan semasa pengebumian Shukr pada hari Khamis, pemimpin Hizbullah, Nasrallah, menyatakan bahawa Israel telah “melanggar garis merah” dalam pembunuhan dan bahawa mereka harus menghadapi “kemarahan dan balas dendam di semua barisan yang menyokong Gaza.”

Nasrallah mengatakan bahawa beliau telah mengarahkan pasukan Hizbullah di selatan Lubnan untuk menghentikan operasi pada hari Rabu dan Khamis, tetapi operasi akan disambung semula dengan intensiti yang lebih tinggi pada hari Jumaat.

Beberapa negara telah meminta Hizbullah untuk membalas dengan cara yang “boleh diterima” atau tidak sama sekali.

Namun, beliau menyatakan bahawa adalah “mustahil” bagi kumpulan itu untuk tidak bertindak balas.

“Tidak ada perbincangan mengenai perkara ini.

“Satu-satunya perkara yang memisahkan kita dan anda adalah hari, malam, dan medan perang,” tambah Nasrallah dalam ucapan kepada Israel.

“Saya tidak mengatakan kami menyimpan hak untuk bertindak balas pada masa dan tempat yang sesuai,” kata Nasrallah.

“Sama sekali tidak. Kami akan bertindak balas. Itu adalah muktamad.”

Nasrallah mengulangi bahawa Hizbullah tidak terlibat dalam serangan roket pada hari Sabtu di bandar Druze Majdal Shams di Dataran Tinggi Golan yang mengakibatkan kematian 12 kanak-kanak.

Beliau mengatakan Hizbullah akan mengakui jika mereka telah melakukan kesilapan dan membunuh orang awam, dan mencadangkan bahawa mungkin ia adalah penembak jitu Israel yang telah menyerang Majdal Shams.

Israel, katanya, dengan sengaja melaksanakan serangan roket untuk mencipta alasan bagi pembunuhan komander mujahiddin.

“Motif di sebalik serangan roket Majdal al-Shams adalah untuk memecah belahkan komuniti Druze di Bukit Golan yang diduduki terhadap Muslim Syiah tempatan.

Hizbullah akan mengakui tanggungjawab jika ia melakukan kesilapan yang menyebabkan kematian orang awam,” kata Nasrallah.

Nasrallah menyatakan bahawa pihak berkuasa Israel segera berusaha untuk menuding jari kepada Hizbullah sebaik sahaja mereka mengetahui bahawa majoriti mangsa adalah kanak-kanak.

“Kami mempunyai banyak bukti yang menunjukkan bahawa peluru berpandu yang dilancarkan oleh sistem Israel sering menghantam bandar Acre dan kawasan lain di wilayah yang dijajah,” katanya.

Pemimpin Hizbullah itu mengecam serangan di Beirut yang membunuh Shukr sebagai “tindakan agresif dan bukan sekadar pembunuhan.”

Beliau menekankan bahawa pembunuhan Shukr akan meningkatkan azam, tekad, dan semangat Hizbullah.

Nasrallah berkata Hizbullah “membayar harga untuk sokongannya terhadap Gaza dan rakyat Palestin,” tetapi pergerakan itu kini berada di luar fasa sokongan, mengisytiharkan “pertempuran terbuka di semua barisan.”

“Kami membayar harga sokongan kami untuk Gaza dan isu Palestin. Ini bukan sesuatu yang baru dan kami menerima kos ini.”

Satu-satunya cara untuk menghentikan perang di barisan Lubnan adalah untuk Israel menghentikan “agresif” di Gaza, tambahnya.

Pemimpin Hizbullah itu memberi penghormatan kepada Shukr, mengatakan bahawa pembunuhannya tidak akan memberi kesan kepada kumpulan itu.

“Apabila salah seorang komander kami menjadi syahid, dia digantikan dengan segera. Kami mempunyai generasi baru komander yang cemerlang,” katanya.

Pemimpin Hizbullah itu juga menyatakan bahawa paksi mujahiddin Palestin tidak akan menyerah walaupun menghadapi tekanan di semua barisan.

Beliau menegaskan bahawa Israel dan penaja Baratnya harus menunggu balasan yang keras dan menyakitkan terhadap pembunuhan tersebut.

“Balasan kami pasti akan datang. Kami mencari balasan yang nyata dan sangat terancang. Pakatan Mujahiddin akan berjuang dengan bijaksana dan berani,” kata Nasrallah.

Nasrallah juga menekankan bahawa Iran tidak akan berdiam diri selepas pembunuhan ketua biro politik gerakan mujahiddin Hamas, Ismail Haniyeh, di Tehran.

“Iran menganggap bahawa kedaulatan, imej dan kehormatannya telah dicabul, kerana Haniyeh adalah tetamu mereka. Saya memberitahu Israel bahawa mereka boleh ketawa sedikit sekarang kerana mereka akan menangis banyak kemudian.

“Adakah mereka membayangkan bahawa mereka boleh membunuh pemimpin Hamas Ismail Haniyeh di Tehran dan masih mengharapkan Iran berdiam diri?” kata pemimpin Hizbullah itu.

Lubnan