Sedia Bantu Rancakkan Kembali Pelancongan Di Tasik Kenyir- Ariffin

Sedia Bantu Rancakkan Kembali Pelancongan Di Tasik Kenyir- Ariffin

Kerajaan negeri sedia bekerjasama dengan Lembaga Kemajuan Terengganu Tengah (Ketengah)  melalui Jabatan Pelancongan negeri dalam memberi sokongan dan mempromosi pelancongan di Tasik Kenyir yang merudum ekoran pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) di Lembah Klang.

Pengerusi Jawatankuasa  Pelancongan, Kebudayaan dan Teknologi Digital, Ariffin Deraman berkata pihaknya sentiasa merangka inisiatif dalam membantu industri pelancongan yang terjejas apabila berlakunya wabak pandemik COVID19 di Terengganu.

“Dari segi bantuan belum ada lagi, tetapi promosi kita akan sentiasa buat melalui Jabatan Pelancongan secara  berterusan khususnya di Tasik Kenyir . 

“Pihak kami akan berusaha tarik pelabur dan juga menarik pelancong di sekitar Pahang, Kelantan dan negeri-negeri  yang tidak berisiko.

“Kerajaan negeri  akan sentiasa membantu beri sokongan dan mempromosi, insyaAllah apabila reda COVID19,  kita jangka orang ramai akan datang balik untuk melancong di Terengganu,”katanya ketika dihubungi wartawan Urus Setia Penerangan Darul Iman(UPDI), hari ini.

Ariffin berkata demikian ketika diminta mengulas tentang 75 pengusaha pelancongan di tasik buatan manusia terbesar di rantau Asia itu berdepan kerugian lebih RM1 juta akibat pembatalan tempahan rumah bot dan bot laju pada saat akhir, sepanjang bulan ini.

Katanya lagi, isu ini bukan sahaja melibatkan Tasik Kenyir tetapi industri pelancongan di seluruh negeri turut mengalami kemerosotan.

‘’Kemerosotan ini bukan sahaja di Kenyir tetapi  juga melibatkan hotel-hotel  apabila tempahan yang agak besar menerima pembatalan tempahan apabila pengunjung-pengunjung dari pantai barat tersekat dengan PKPB.

“Namun jika dibandingkan dengan pantai barat, sektor pelancongan di pantai timur khususnya Terengganu masih dapat bertahan kerana kita masih ada lagi kemasukan pelancongan dari negeri sekitar yang tidak terlibat dengan PKPB,” katanya.

Untuk rekod, kehadiran pengunjung ke Tasik Kenyir bagi menggunakan kedua-dua perkhidmatan rumah bot dan bot laju cukup memberangsangkan sejak Julai lalu dengan seramai 7,882 orang diikuti 13,687 pada Ogos dan September (11,603 orang).

Pelancongan Terengganu