Umno Mahu Menjadi ‘Capo Di Tutti Capi’

Umno Mahu Menjadi ‘Capo Di Tutti Capi’

Dalam mana-mana sistem panglima perang, di mana sahaja di dunia, pada bila-bila masa dalam sejarah, anda mempunyai apa yang disebut ‘capo di tutti capi’ atau ketua semua bos.

Anda mempunyai imam besar, ketua imam di antara para imam.

Anda mempunyai Agong, yang pertama di antara yang setara atau yang Agung (bukan Raja, seperti yang difikirkan oleh kebanyakan orang).

Anda mempunyai Yang di-Pertuan Besar atau Yamtuan Besar (sekali lagi yang pertama di antara yang sama).

Dalam tentera, anda mempunyai Panglima Tertinggi, atau Panglima Angkatan Bersenjata, ketua semua cabang angkatan bersenjata yang berlainan (yang masing-masing mempunyai komandan atau ketua mereka sendiri).

Dan Umno, Barisan Nasional, Muafakat Nasional, Perikatan Nasional, dan lain-lain, juga merupakan parti atau gabungan para panglima perang.

Kadang-kadang akan berlaku perang geng atau perang saudara kerana perebutan kuasa untuk menentukan siapa yang seharusnya menjadi ‘capo di tutti capi’ baru, terutama ketika ada kekosongan kuasa dengan alasan apa pun.

Ia berlaku di Lebanon, di Afghanistan, di banyak negara Afrika dan Amerika Latin, dan seterusnya.

Pakistan adalah salah sebuah negara panglima perang.

Jadi dari semasa ke semasa ‘capo di tutti capi’ dibunuh oleh tentera atau oleh orang yang tidak dikenali atau dijatuhkan hukuman mati oleh mahkamah sehingga panglima perang baru dapat mengambil alih.

Di Malaysia, kadang-kadang seorang panglima perang membunuh panglima perang yang lain untuk menjadi ‘capo di tutti capi’.

Selalunya mereka akan menggunakan ‘proses pengadilan’ untuk menyingkirkan panglima perang

Beberapa panglima perang telah dihantar ke penjara kerana terlalu bercita-cita tinggi atau terdedah kerana rasuah atau salah laku seksual.

Di Selangor ini berlaku lebih dari sekali (mungkin lima atau enam kali dalam sejarah – malah dilakukan oleh PKR-Pakatan Rakyat juga).

Kelantan, Terengganu, Pahang, Johor, Melaka, Negeri Sembilan, Perak, Kedah, Perlis, dan lain-lain, telah menyaksikan panglima perang disingkirkan kerana mereka cuba menjadi ‘capo di tutti capi’ yang baru.

Jadi ‘capo di tutti capi’ yang ada menyingkirkan mereka.

Anwar Ibrahim adalah contoh lain panglima perang yang cuba mengusir ‘capo di tutti capi’ dan berakhir dengan beliau dipenjara.

Bagaimanapun, intinya adalah, dalam politik, dunia bawah, mafia, yakuza, dan sebagainya, akan ada panglima perang dan akan ada ketua panglima perang, bos semua bos, atau ‘capo di tutti capi’.

Dan, dalam soal Umno, mereka adalah ‘capo di tutti capi’.

PPBM atau Bersatu, sebaliknya, bertindak seperti mereka adalah ‘capo di tutti capi’.

Dan ini adalah sesuatu yang tidak dapat dihadam oleh Umno.

Setelah menjadi ‘capo di tutti capi’ selama 75 tahun, sekarang anda memberitahu mereka bahawa mereka bukan lagi ketua bos kerana mereka kalah pada PRU14.

Setelah menjadi ‘capo di tutti capi’ selama 75 tahun, sekarang anda memberitahu mereka bahawa mereka bukan lagi ketua bos dan Bersatu adalah ‘capo di tutti capi’ yang baru.

Setelah menjadi ‘capo di tutti capi’ selama 75 tahun, sekarang anda memberitahu mereka bahawa mereka bukan lagi ketua bos dan bahawa mereka adalah nombor dua dan perlu menerima arahan dan bukannya memberi arahan.

Setelah menjadi ‘capo di tutti capi’ selama 75 tahun, sekarang anda memberitahu mereka bahawa mereka bukan lagi ketua bos dan bahawa mereka tidak lagi memegang jawatan Perdana Menteri dan ketua Kabinet.

Terdapat satu ‘peraturan emas’ yang perlu anda perhatikan jika anda ingin mengambil alih sebagai ‘capo di tutti capi’ yang baru dari ‘capo di tutti capi’ lama, terutama yang pernah menjadi ‘capo di tutti capi’ selama 75 tahun bertahun-tahun, dan itulah ‘capo di tutti capi’ lama mesti dihapuskan.

Sekiranya anda membiarkannya hidup, dia tidak akan meninggalkan anda sendirian dan akan menghantui anda setiap hari dalam hidup anda.

Dan inilah yang berlaku dalam politik Malaysia.

‘Capo di tutti capi’ lama, Umno, telah digantikan dengan yang baru, ‘capo di tutti capi’, Bersatu.

Dan kemudian ‘capo di tutti capi’ yang baru, bukannya membunuh ‘capo di tutti capi’ yang lama, pergi dan menjemput ‘capo di tutti capi’ yang lama untuk bergabung dengan kumpulan itu.

Anda tidak boleh mempunyai dua harimau di atas satu gunung yang sama.

Sekiranya harimau baru ingin mengambil alih gunung, pertama-tama ia perlu membunuh harimau tua itu.

Harimau baru tidak dapat berkongsi gunung dengan harimau tua.

Ia tidak akan berjaya.

Jadi sekarang ‘capo di tutti capi’ baru perlu memutuskan siapa yang akan menjadi ‘capo di tutti capi’.

Adakah ‘capo di tutti capi’ baru akan menjadi ‘capo di tutti capi’ atau adakah ‘capo di tutti capi’ yang lama akan menjadi ‘capo di tutti capi’?

Tentukan sekali dan untuk semua.

Dan orang yang ingin menjadi ‘capo di tutti capi’ perlu membunuh calon lain untuk ‘capo di tutti capi’.

Itu sahaja yang ada.

Sekiranya tidak, pertengkaran, bangsat, rintihan, rungutan dan keluhan ini akan berterusan.

Ia tidak akan berakhir sehingga salah satu daripada dua calon ‘capo di tutti capi’ dibunuh.

Tidak, pertikaian Umno-Bersatu ini BUKAN mengenai ketidakadilan, perlakuan tidak adil, kezaliman, mangsa, dll

Ia mengenai siapa yang akan menjadi ‘capo di tutti capi’, Umno atau Bersatu?

Umno adalah ‘capo di tutti capi’ selama 75 tahun.

Sekarang mereka tidak lagi memberi pesanan tetapi mengambil pesanan.

Dan itu tidak mudah setelah menjadi ‘capo di tutti capi’ selama 75 tahun.

Ia adalah seperti menelan ubat yang pahit.

Itulah kehidupan yang lebih buruk daripada kematian.

Raja Petra Kamarudin

Isu Semasa