Cara Bercakap Tentang Palestin dalam Pengaturan Profesional: 5 Fakta

Cara Bercakap Tentang Palestin dalam Pengaturan Profesional: 5 Fakta

Sekiranya anda tidak dapat menghindarinya, atau jika anda perlu membincangkannya, lindungi diri anda.

Sebagai seorang akademik yang sering bercakap di khalayak ramai dan menulis di media, saya mempunyai tugas untuk bercakap benar.

Sukar kerana bercakap benar selalu membawa akibat.

Saya sentiasa memikirkan saudara-saudara saya di akademik dan media yang menapis diri kerana takut akan kerjaya.

Cara terbaik untuk mengatakan kebenaran sambil melindungi diri kita, adalah dengan fakta dan ketepatan.

5 fakta ini adalah hujah yang kuat dari institusi antarabangsa dan Israel bagi sesiapa yang menganggapnya sebagai keadaan “dua sisi”.

1. Penempatan Israel tidak sah berdasarkan undang-undang antarabangsa.

Sejumlah resolusi PBB (446, 452, 465, 471, dan 476) menegaskan bahawa penjajahan Israel adalah haram.

Resolusi 446 yang diadopsi pada 22 Mac 1979 telah mengesahkan bahawa penempatan di sana tidak mempunyai kesahihan undang-undang dan merupakan halangan serius untuk perdamaian.

Resolusi 2334 Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) menyatakan bahawa kegiatan penyelesaian Israel merupakan “pelanggaran terang-terangan” undang-undang antarabangsa dan “tidak sah” dan merupakan pelanggaran Konvensyen Geneva.

Pada tahun 2004, pendapat penasihat oleh badan kehakiman utama PBB, Mahkamah Keadilan Antarabangsa, juga mendapati penyelesaian itu tidak sah berdasarkan undang-undang antarabangsa.

2. Penempatan Israel tidak sah di bawah undang-undang Israel (ya anda membaca dengan betul).

Pada 9 Jun 2020, Mahkamah Agung Israel membatalkan percubaan 8-to-1 oleh Knesset untuk menghalalkan penempatan penjajahan yang dibina di atas tanah yang tidak sah dan milik persendirian di Tebing Barat (kes HCJ 1308/17 Seluad vs Knesset).

Pemohon mendakwa bahawa Knesset tidak mempunyai kuasa untuk mengadopsi undang-undang tersebut karena mengandung “pengaturan” yang tidak berperlembagaan dan tidak sesuai dengan undang-undang antarabangsa (para.22)

3. Dasar Israel telah diakui sebagai bentuk apartheid.

Dalam laporan tahun 2007, Pelapor Khas PBB untuk Palestin John Dugard menyatakan: “unsur-unsur penjajahan Israel merupakan bentuk penjajahan dan apartheid”.

Pada tahun 2009, Majlis Penyelidikan Ilmu Manusia (HSRC) Afrika Selatan melaporkan bahawa praktik Israel di wilayah Palestin yang dijajah hampir sama sekali berkaitan dengan definisi apartheid seperti yang ditetapkan dalam Artikel 2 Konvensyen Antarabangsa Menindas dan Menghukum Kejahatan Apartheid .

4. Kerajaan Israel memperhatikan pihak kanan dan membenarkan dasar perkauman.

Perdana Menteri Israel ketika ini mempunyai atau menjalin hubungan persahabatan dengan pemimpin kanan seperti Orban, Kaczynski, dan Trump.

Pegawai Parti Perhimpunan Nasional Perancis kerap mengadakan pertemuan di Israel.

Sama seperti Trump di AS, kerajaan Israel telah menghalalkan pengukuhan sikap rasis.

Banyak media menyebutkan amalan diskriminasi terhadap orang Yahudi Hitam yang berpuluh-puluh tahun menetap di Israel, misalnya, seorang Yahudi Hitam yang tidak bersalah ditembak pada tahun 2009 oleh seorang pegawai polis yang tidak bertugas.

Ini memicu tunjuk perasaan besar-besaran dari Israel Yahudi Ethiopia di seluruh negara.

Pada tahun 2021, 46 keluarga Yahudi kulit hitam menghadapi pengusiran walaupun undang-undang “hak untuk kembali” yang memberi orang Yahudi kewarganegaraan automatik.

Terdapat juga banyak statistik mengenai perkauman anti-Kulit Hitam dan anti-Arab dalam masyarakat Israel.

5. IDF sendiri menyedari bahawa tenteranya melakukan jenayah.

Beberapa kali, terutama pada tahun 2013, 2017, 2019, dan 2021, askar IDF dihukum dan dipenjara kerana membunuh orang Palestin, mencuri dari kedai-kedai Palestin, atau menyerang orang Palestin dengan teruk.

IDF juga terkenal dengan masalah disiplin dalamannya: pada tahun 2018, 1 dari 15 askar IDF dipenjara (sekitar 10,000).

Berdiri untuk kebenaran dan lindungi diri anda.

Sayangnya, ramai orang tidak menerima fakta mengenai orang awam dan kanak-kanak yang dibunuh dan diseksa, dan pembongkaran rumah keluarga dan tanah ladang – dengan alasan bahawa ini adalah “konflik dua hala” dan bahawa “itu lebih kompleks”.

Menyebut Israel sebagai pelakunya atau penderitaan rakyat Palestin dapat dianggap sebagai “anti-Semitisme” kerana orang dapat menuduh anda membuat generalisasi dan berbicara tentang semua orang Yahudi atau agama Yahudi itu sendiri – namun, anda dapat melindungi diri anda dengan menjadi spesifik.

Sekiranya anda berbicara secara terbuka, anda hendaklah secara tepat dan sebutkan “pemerintah Israel”, “kebijakan Israel”, “IDF”, atau “bahagian masyarakat Israel” dan pastikan anda mempunyai fakta untuk menyokong hujah anda, dan pastikan untuk terus pautan ke keputusan undang-undang rasmi dan media yang menyebutnya (lakukan kajian anda).

Muslim Vibe

Palestin