Pemimpin Tertinggi Iran, Khamenei Menerima Vaksin COVID Tempatan

Pemimpin Tertinggi Iran, Khamenei Menerima Vaksin COVID Tempatan

Pemimpin Tertinggi Iran Ali Hosseini Khamenei telah menerima dos vaksin COVID-19 yang pertama kali dibangunkan di negaranya.

Khamenei pada hari Jumaat menyebut pengembangan vaksin sebagai titik “kebanggaan nasional”.

“Beberapa orang menasihati saya sejak beberapa waktu lalu agar saya menggunakan vaksin,” kata pemimpin berusia 82 tahun itu, yang mengalami beberapa masalah kesihatan sebelumnya, setelah menerima dos pertama dari jab yang dinamakan COVIran Barekat.

“Saya tidak mahu menggunakan vaksin yang bukan keluaran Iran. Saya katakan kita akan menunggu sehingga, insyaallah, vaksin tempatan dihasilkan dan kita boleh menggunakan vaksin kita sendiri,” katanya.

Pemimpin tertinggi itu pada Januari lalu melarang penggunaan vaksin buatan Amerika Syarikat dan United Kingdom, terutama yang dibuat oleh Pfizer dan Moderna, kerana dia mengatakan bahawa mereka “tidak dapat dipercaya”.

Percubaan ke atas manusia terhadap vaksin COVIran Barekat bermula pada akhir Disember dan kira-kira 24,000 sukarelawan mendapat jab sebagai sebahagian daripada fasa percubaan ketiga yang baru-baru ini berakhir.

Vaksin ini mendapat kebenaran penggunaan kecemasan awal bulan ini dan diharapkan akan dilancarkan secara besar-besaran dalam beberapa minggu mendatang.

Setad, sebuah organisasi yang kuat di bawah pemimpin tertinggi yang bertanggungjawab untuk mengembangkan vaksin, telah mengatakan bahawa sekarang menghasilkan tiga juta dos sebulan dan akan segera meningkatkan pengeluaran menjadi 11 juta dos sebulan untuk menjadi pengeluar vaksin terbesar di Timur Tengah.

Walaupun data saintifik terperinci vaksin belum diumumkan dan ditinjau oleh rakan seangkatan, pengeluarnya mendakwa bahawa ia adalah 93.5 peratus berkesan di kalangan individu berusia 18 hingga 75 tahun pada fasa kedua percubaan manusia.

Mereka juga telah menuntut 12 negara dari Asia, Amerika Selatan dan Eropah ingin membeli vaksin tersebut, tanpa menamakannya.

Usaha vaksinasi masih ketinggalan

Baru-baru ini Iran berjaya mengawal gelombang coronavirus yang keempat yang telah membunuh lebih daripada 83,000 orang sehingga menjadi wabak paling mematikan di Timur Tengah.

Pegawai kesihatan sudah mengeluarkan kebimbangan mereka mengenai kemungkinan gelombang virus kelima.

Walaupun Iran telah mengimport berjuta-juta dos vaksin asing, ia terutama menggunakan jab tempatan untuk menginokulasi sebahagian besar 83 juta penduduknya.

Dos telah diimport dari Rusia, China, India, dan melalui inisiatif vaksin global di bawah Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) yang dikenali sebagai COVAX.

Namun, di tengah masalah pemindahan wang yang disebabkan oleh sekatan Amerika Syarikat, import tertinggal, mengakibatkan usaha vaksinasi lambat dan jurang yang signifikan antara pemberian dos pertama dan kedua.

Menurut angka terbaru yang dikeluarkan oleh kementerian kesihatan, setakat ini lebih dari lima persen dari keseluruhan populasi telah divaksinasi.

Video juga diedarkan secara dalam talian yang menunjukkan bahawa beberapa pusat vaksinasi dipenuhi dengan permintaan tinggi, yang menyebabkan masa menunggu berjam-jam dan antrian orang-orang tua dan Iran yang rentan.

Kianush Jahanpur, jurucakap Pentadbiran Makanan dan Dadah Iran, menarik banyak kritikan dan meminta pengunduran dirinya ketika pada hari Khamis dia memanggil orang-orang yang telah mengkritik usaha vaksin yang tertinggal itu sebagai “bahaya”.

Vaksin Iran lain dalam perjalanan

COVIran Barekat tidak lama lagi dijangka dilancarkan sementara beberapa vaksin tempatan yang lain sedang dalam pelbagai peringkat pembangunan.

Vaksin yang dikembangkan oleh Institut Pasteur Iran dengan kerjasama Cuba menyelesaikan fasa ketiga percubaan manusia di beberapa bandar di seluruh Iran dan dijangka akan mendapat kebenaran penggunaan kecemasan tidak lama lagi. Ia dikatakan berkesan 62 peratus.

Razi COV-Pars, vaksin yang dikembangkan oleh Razi Vaccine and Serum Research Institute, juga menjalani fasa ketiga percubaan manusia dan diharapkan akan disetujui dalam beberapa minggu mendatang.

Sebuah organisasi di bawah kementerian pertahanan Iran juga telah mengembangkan vaksin bernama Fakhravac untuk menghormati Mohsen Fakhrizadeh, seorang saintis nuklear yang dibunuh pada bulan November dalam serangan yang disalahkan Israel.

Ini berlaku kerana Kor Pengawal Revolusi Islam (IRGC) telah mengumumkan akan segera melancarkan vaksin yang dikembangkan oleh para saintisnya.

Sekurang-kurangnya satu vaksin yang dikembangkan oleh sektor swasta Iran juga menjalani ujian manusia.

Pegawai kementerian kesihatan telah menyatakan harapan bahawa jab yang dikembangkan oleh firma bioteknologi CinnaGen dapat membersihkan ujian manusia dengan jayanya dalam beberapa bulan mendatang.

Menteri Kesihatan Saeed Namaki juga mengumumkan awal minggu ini bahawa Iran akan melancarkan versi vaksin Sputnik V Rusia yang dihasilkan secara tempatan pada hari Sabtu.

Iran telah memulakan usaha pemvaksinannya dengan jab Rusia mulai Februari.

SUMBER: AL JAZEERA

Iran