Berkongsi Kuasa Tanda Kelemahan Zahid?

Berkongsi Kuasa Tanda Kelemahan Zahid?

Awang Azman Pawi dari Universiti Malaya berkata, senarai calon sebelum ini diputuskan oleh presiden.

Keputusan terbaru untuk memasukkan timbalan presiden Mohamad Hasan dan naib presiden Ismail Sabri Yaakob dapat mengekang kuasa Zahid untuk memilih calon yang dia anggap sesuai.

Namun, langkah baru itu juga berasaskan pada kenyataan bahawa presiden Umno bukan perdana menteri tetapi Ismail, seorang naib presiden, yang menjadi perdana menteri.

Zahid, yang juga pengerusi Barisan Nasional, mengatakan bahawa pengerusi BN akan mempunyai suara terakhir mengenai calon yang dicadangkan oleh Umno, tetapi Awang Azman mengatakan bahawa Zahid tidak akan dapat menolak semua calon yang dicadangkan kerana akan berlaku konflik kepentingan.

“Dia harus menerima setidaknya beberapa nama yang diusulkan,” kata Awang Azman kepada FMT.

Katanya, langkah itu juga boleh menjadi cara untuk menenangkan kem yang berbeza dalam Umno dan memastikan calon akan berasal dari ketiga-tiga pasukan.

Mengenai kriteria untuk memilih calon yang hanya boleh dimenangi, diterima dan disukai, Awang Azman berkata: “Ini sangat subjektif.”

Ahli akademik Azmi Hassan berkata, penamaan pasukan pemilihan boleh menjadi langkah untuk menyatukan semua kubu dalam Umno setelah kekacauan baru-baru ini kerana sokongan terhadap Muhyiddin Yassin sebagai perdana menteri.

Beberapa anggota Parlimen dilihat menyokong Muhyiddin sementara Zahid telah menyatakan bahawa Umno menarik sokongannya ke atasnya sebagai perdana menteri.

Azmi berkata lebih banyak perincian perlu diberikan mengenai kriteria calon yang boleh dimenangi, dapat diterima dan disukai.

“Ia kelihatan bagus di atas kertas tetapi bukankah itu watak asas yang harus dimiliki oleh ahli politik,” katanya.

Maklumat lebih terperinci mengenai kriteria harus diberikan untuk mengelakkan dari disalah tafsir.

FMT

Politik