“Presiden Umno Patut Dibuang, Bukan Tajuddin” – Tun Faisal

“Presiden Umno Patut Dibuang, Bukan Tajuddin” – Tun Faisal

Ahli Parlimen Pasir Salak Datuk Seri Tajuddin Abdul Rahman, mungkin dipecat atau digantung daripada Umno berikutan pendedahannya berhubung peranan Presiden Umno Datuk Seri Zahid Hamidi dalam mengumpul akuan berkanun (SD) dalam kalangan ahli Parlimen bagi menyokong pelantikan Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai Perdana Menteri.

Bekas ketua Umno Putrajaya Tun Faisal Ismail Aziz berkata beliau percaya Tajuddin akan berdepan tindakan tegas parti dan akan berkongsi nasib yang sama dengannya berdasarkan kenyataan yang dibuat yang mencemarkan kepimpinan Presiden Umno.

Bagaimanapun, Tun Faisal menambah bahawa atas pendedahan sedemikian, Presiden Umno harus tampil menjelaskan kepada Majlis Tertinggi dan ahli parti, sama ada pendedahan yang dibuat oleh Duta Besar Malaysia ke Indonesia itu benar atau tidak.

“Jika Tan Sri Annuar Musa (Ahli Parlimen Ketereh) sebelum ini mendedahkan kewujudan surat menyokong Anwar yang ditandatangani Presiden Umno, semua orang tidak percaya pada masa itu walaupun beliau adalah Setiausaha Agung parti, yang pastinya menjunjung integriti dan terlibat dalam pengurusan parti.

“Jadi sekarang, Tajuddin kini mengetengahkan isu yang sama malah lebih menyeluruh daripada apa yang Annuar sebutkan sebelum ini.

“Ahli Parlimen Pasir Salak adalah sumber yang boleh dipercayai, kerana beliau bukan sahaja terlibat dalam mesyuarat dan perancangan, tetapi beliau menjadi ahli parlimen Umno yang menandatangani SD untuk menyokong Anwar sebagai Perdana Menteri.

“Justeru, apa yang perlu dilakukan oleh Majlis Tertinggi dan Umno sekarang ialah mendapatkan penjelasan daripada presiden parti sama ada benar atau tidak apa yang diperkatakan oleh Tajuddin semalam,” katanya kepada Sinar Premium.

Sebelum ini, Tajuddin yang merupakan bekas Ahli Majlis Tertinggi Umno mengesahkan kewujudan SD daripada Ahli Parlimen Umno untuk menyokong Ahli Parlimen Port Dickson sebagai Perdana Menteri.

Selain itu, Tajuddin juga mendedahkan bahawa beliau adalah saksi yang juga telah menandatangani SD, walaupun pada mulanya beliau membantah cadangan parti itu.

Tun Faisal juga pernah berkata sekiranya pendedahan yang dibuat oleh Tajuddin itu memang benar, maka jelas menunjukkan Presiden telah melanggar asas dan keputusan yang dibuat oleh Majlis Tertinggi dan Perhimpunan Agung Umno sebelum ini yang menyatakan parti itu tidak akan mengadakan sebarang kerjasama dengan Pakatan. Harapan (PH), PKR malah Anwar sendiri atau apa yang dipanggil ‘No PH, No Bersatu and No Anwar’.

“Sekarang bukan soal Umno perlu mengambil tindakan terhadap Tajuddin kerana mendedahkan rahsia parti, tetapi Presiden sendiri melanggar keputusan, perhimpunan dan asas Majlis Tertinggi, maka beliau harus bertanggungjawab bukan dengan berundur daripada jawatannya tetapi sebaliknya patut dipecat dari Umno.

“Sebelum ini, niat utama kami (Annuar dan Tun Faisal) adalah untuk mendedahkan bahawa presiden telah menandatangani SD menunjukkan sokongan kepada Anwar untuk menjadi Perdana Menteri kerana kami tidak mahu Umno menjadi mangsa selepas ia disahkan benar dan diakui sendiri oleh Tajuddin,” katanya.

Dilaporkan bahawa Tun Faisal yang juga setiausaha akhbar Menteri Komunikasi dan Multimedia telah digantung kerja selama enam tahun bermula Mac 2021, selepas beliau secara terbuka membuat kenyataan menentang Zahid.

MSN.com

UMNO