Kemasukan Hadith 40 Ke Sekolah Kerajaan Perlu Diterapkan Kepada Masyarakat Dan Ekonomi Terlebih Dahulu

Kemasukan Hadith 40 Ke Sekolah Kerajaan Perlu Diterapkan Kepada Masyarakat Dan Ekonomi Terlebih Dahulu

Madani mesti menyampaikan ceramah dengan “Hadith 40 Imam Al-Nawawi”

Pengenalan “Hadith 40 Imam Al-Nawawi” ke sekolah awam mesti diterapkan oleh kerajaan untuk menjadikannya lebih bermakna.

Memandangkan hadith-hadith itu merangkumi semua aspek kehidupan, seperti yang dikatakan oleh Mufti Pahang Dr. Abdul Rahman Osman, maka ini mesti menjadi landasan dasar kerajaan khususnya di era Madani ini.

Pembaharuan ini seharusnya melampaui bukan sekadar Fardhu Ain dan memperkenalkan Fardhu Kifayah ke dalam kehidupan umat Islam.

Tidak ada yang lebih penting dalam membentuk ekonomi dengan cara yang disarankan oleh Hadith.

Ini akan membantu dalam mewujudkan ekonomi Madani yang telah diperjuangkan oleh kerajaan.

Beberapa Hadith dan ayat Al Quran disenaraikan di bawah.

“Iman bukanlah harapan dan bukan perhiasan yang zahir, tetapi tertanam dalam hati dan direalisasikan melalui perbuatan.”

(Ibn Najjar & Dailami)

Ini adalah asas kepada etika kerja Madani, yang merupakan sebahagian daripada fitrah manusia dan harus diterapkan ke atas masyarakat Malaysia.

Ini mengaitkan manusia dengan semua yang dilakukan oleh individu, termasuk tugas rohani, pemikiran, tindakan dan perbuatan kepada orang lain[i].

Ini adalah asas falsafah Madani dalam ekonomi.

Madani harus menganjurkan pasaran bebas

Madani harus menyokong ekonomi pasaran dengan kebebasan individu untuk mengendalikan perniagaan dengan gangguan luar yang minimum;

“Barangsiapa yang membawa barang ke pasar, maka dia akan mendapat karunia, dan barangsiapa yang menahannya, maka terkutuklah.”

(Ibn Majah & Al Hakim)

Mekanisme pasaran digesa dengan pengetahuan mengalir bebas tanpa eksploitasi oleh orang tengah;

“Jangan mengejar orang yang pergi ke pasar sebelum mereka sampai ke tempat itu.”

(Al-Bukhari & Muslim)

Islam juga melarang manipulasi harga;

“Sesiapa yang menahan barang sehingga harganya naik adalah berdosa.”

(Muslim).

Perdagangan bebas merupakan faktor utama dalam peningkatan taraf hidup masyarakat umum, tertakluk kepada beberapa kekangan perniagaan demi kepentingan masyarakat yang lebih luas.

Oleh itu, pendekatan ekonomi Madani harus menghapuskan monopoli, kebanyakan syarikat berkaitan kerajaan atau GLC, dan pelesenan yang ketat.

“Tidak ada monopoli melainkan oleh orang yang berdosa.”

(Muslim)

Kewajipan untuk memperbaiki Umat Islam, dan dalam kes Madani, seluruh masyarakat Malaysia, terletak di bawah fardu kifayah[ii], di mana menjalankan perniagaan adalah kaedah utama [iii] untuk meningkatkan ekonomi dan masyarakat;

“Libatlah dalam perniagaan kerana sembilan daripada sepuluh sumber pendapatan terletak pada perniagaan”

(Ihya)

Oleh itu, ekonomi mesti berasaskan perusahaan, kreativiti, dan inovasi, bukannya melalui aktor negara.

Budaya perniagaan yang transformatif

Organisasi perniagaan diasaskan dan dikendalikan atas prinsip al-ta’awun (gotong-royong dan kerjasama) di kalangan ahli-ahli masyarakat untuk manfaat bersama dan masyarakat secara keseluruhan[iv].

Visi, misi dan objektif korporat dalam perniagaan harus menggabungkan pengertian kejayaan yang luas.

Ini adalah al-falah.

Islam meletakkan sangat sedikit sekatan pada skala kejayaan duniawi[v], dengan mengambil kira orang miskin dan penderitaan[vi].

Kejayaan juga mesti memenuhi keperluan ummah yang sah[vii].

Ini sangat berbeza dengan objektif tunggal memaksimumkan keuntungan dalam pemikiran perniagaan kontemporari[viii].

Akibatnya, keuntungan kewangan tidak seharusnya menjadi penentu tunggal kejayaan perniagaan.

Peranan mereka dalam masyarakat sangat penting.

Kesaksamaan

Di bawah Madani, kerajaan harus membina asas negara berdasarkan prinsip asas hak asasi manusia dalam pentadbirannya berdasarkan konsep adab.

Adab adalah berdasarkan kewujudan dan pengiktirafan Tuhan serta pengakuan terhadap perintah dan hukum-Nya (syar’iah).

Dalam konteks nasional, adab memujuk manusia untuk melakukan kebaikan dan menjauhi kemungkaran (al-fasad), sesuai dengan fitrah manusia (fitrah), dan sifat perbuatannya (al-amal).

Adab terdiri daripada empat tanggungjawab utama.

  1. Tanggungjawab kepada Tuhan.
  2. Tanggungjawab terhadap diri sendiri
  3. Tanggungjawab kepada masyarakat dan manusia lain.
  4. Tanggungjawab kepada alam semesta dan makhluk lain[ix].

Kelestarian

Manusia mempunyai tanggungjawab yang besar terhadap alam sekitar dan mesti menjaga Bumi supaya generasi akan datang juga dapat menikmatinya[x].

Manusia tidak memiliki sumber Bumi, kerana mereka hanya memegangnya dalam amanah[xi].

Sumber tidak boleh dibazirkan[xii].

Ini adalah aspek penting dalam Amanah.

Madani mesti mempunyai penekanan yang sangat kuat terhadap persekitaran yang bersih, subur dan bebas pencemaran.

“Tanah yang subur menghasilkan hasil yang banyak dengan kehendak Tuhannya, sedangkan tanah yang tidak subur itu hampir tidak menghasilkan apa-apa. Demikianlah Kami mengubah-ubah pelajaran kami kepada orang-orang yang bersyukur.”

(Al Araf 7:58)

Ini membayangkan perubahan besar dalam cara pertanian mesti dijalankan.

Kemakmuran

Islam menggalakkan mengejar kemakmuran. Tidak ada salahnya mengejar pendapatan dan kekayaan yang tinggi (2:164).

Walau bagaimanapun, pengagihan pendapatan mestilah adil di seluruh masyarakat (59.7).

Usaha niaga harus saling menguntungkan semua pihak (4.29).

Faedah ke atas pinjaman adalah dilarang, kerana peminjam berpotensi dibebani oleh penyedia pinjaman (4.161).

Bagaimana rupa ekonomi Madani

Beberapa aspek penting dalam ekonomi Madani disenaraikan di bawah.

Sifat-sifat ini sebenarnya mewakili perubahan besar-besaran daripada jenis ekonomi Malaysia hari ini.

  • Ekonomi Madani pada asasnya akan menjadi pasaran bebas, dengan campur tangan kerajaan yang minimum. Tidak akan ada monopoli tiruan dan kerajaan harus bersaing dengan firma swasta melalui GLC.
  • Pada asasnya terdapat kebebasan masuk dan keluar ke dalam industri dan pasaran oleh perusahaan. Satu syarikat tidak sepatutnya mempunyai kelebihan buatan berbanding syarikat lain.
  • Semua tender yang diterima oleh kerajaan hendaklah berdasarkan merit tender.
  • Meritokrasi, pengetahuan, kebijaksanaan, dan etika harus menjadi asas kepada siapa yang menduduki jawatan penting dalam pentadbiran kerajaan.
  • Perniagaan adalah berdasarkan kedaulatan undang-undang (2:282).
  • Perniagaan harus berasaskan etika (28.77)
  • Perniagaan dan pembuatan harus mampan: Ini bermakna tidak membazir, membayar untuk luaran awam dan menggunakan sumber boleh diperbaharui (7.31).
  • Perniagaan harus berdasarkan pengetahuan dan inovasi, bukannya aktiviti mencari sewa (56: 63-64).
  • Keusahawanan adalah satu profesion yang mulia dan harus digalakkan (14: 32-34, 35:32).
  • Masyarakat Madani sepatutnya menjadi masyarakat yang egalitarian (59.7).
  • Masyarakat Madani seharusnya menjadi masyarakat berasaskan pengetahuan (17:36).
  • Masyarakat Madani harus mempunyai jaringan keselamatan kebajikan (17:26)
  • Masyarakat Madani seharusnya menjadi masyarakat perundingan.(3:159, 42:38).

Entah bagaimana, saya rasa ini tidak akan berlaku.

Keikhlasan datang dari tindakan, bukan program yang menambah hiasan tingkap.


[i] Al-Qur’an (2:21)

[ii] Al-Qur’an (22:77)

[iii] Al-Qur’an (2:275)

[iv] Ismail, A., H., (1992), ‘Bank Islam Malaysia Bhd.: Principals and Operations’, dalam Sheikh Abod, S., G., Syed Agil, S., O., dan Ghazali, A ., (Eds.), An Introduction to Islamic Finance, Kuala Lumpur, Quill Publishers, P. 258.

[v] Al-Qur’an (2:198)

[vi] Al-Qur’an (25:67)

[vii] Al-Qur’an (3:1-2), (4:125)

[viii] Al-Qur’an (6:132), (16:97), (16:93)

[ix] Lapidus, M., (1984), ‘The Place of Adab in South Asian Islam’, dalam Metcalf, B., D., (Ed.), Moral Conduct and Authority, Berkeley, Los Angeles, University of California Press, H. 39.

[x] Al-Qur’an (33:72)

[xi] Al-Qur’an (45:12)

[xii] Al-Qur’an (7:31) (10:14)

Murray Hunter

Ekonomi