Penukar Permainan

Penukar Permainan

Pegawai Iran berkata mereka mahu memberi pengajaran kepada Israel dan menunjukkan bahawa lembaran baharu telah bermula dalam perjuangan negara itu menentang rejim Zionis.

“Mulai sekarang, Iran akan bertindak balas dari buminya terhadap sebarang serangan Israel ke atas kepentingan, aset, pemimpin dan rakyat Iran di mana-mana bahagian dunia,” kata Mejar Jeneral Hossein Salami, Ketua Komander IRGC, semasa satu wawancara dengan media Iran.

Sementara negara-negara Barat, yang telah menyokong Israel dalam serangan pembunuhan beramai-ramai ke atas Semenanjung Gaza yang terkepung, mengutuk Iran kerana ketegangan yang meningkat kepada “tahap yang tidak pernah berlaku sebelum ini”, penganalisis percaya Tehran terpaksa mengambil tindakan itu, sebahagiannya disebabkan oleh tingkah laku Barat.

“Israel telah melanggar setiap undang-undang dan konvensyen antarabangsa sejak 6 bulan lalu.

“Barat membenarkan perkara itu berlaku dengan menetapkan bahawa rejim berada di atas undang-undang.

“Israel melanggar lagi undang-undang dengan menyerang kedutaan kami dan Barat tidak melakukan apa-apa untuk mengecam perbuatan itu,” kata Hassan Hani Zadeh, pakar dalam hal ehwal antarabangsa.

“Apa yang Iran sepatutnya lakukan?

“Duduk dan lihat satu lagi kedutaannya dibom?

Iran tidak mempunyai pilihan lain selain mewujudkan pencegahan sendiri.

“Selama dua minggu penuh, Tehran cuba meminta Barat dan Majlis Keselamatan PBB melakukan sesuatu tetapi mereka semua memutuskan untuk berdiam diri,” tambahnya.

Apakah rupa masa depan selepas tindakan balas Iran?

Secara meluas dipercayai bahawa serangan Iran ke atas wilayah yang diduduki telah mengubah Asia Barat selama-lamanya.

“Israel sama ada akan bertindak lebih bijak mulai sekarang atau memusnahkan seluruh wilayah itu bersamanya.

“Situasi di antaranya juga boleh dibayangkan, tetapi itu bergantung pada bagaimana rejim memutuskan untuk bertindak balas terhadap Operasi Janji Benar.

Ali Abdi, pakar mengenai Israel dan Palestin, percaya terdapat lima kemungkinan senario yang mungkin cuba dilaksanakan oleh rejim kerana ia mempertimbangkan tindak balas terhadap tindakan balas Iran:

  1. Melancarkan serangan langsung ke atas wilayah Iran
  2. Membangkitkan semula taktik “perang bayangan”.
  3. Melakukan serangan ke atas satu atau dua negara serantau yang sealiran dengan Iran
  4. Mensasarkan Rafah
  5. Melaksanakan gabungan pilihan 2, 3, dan 4

“Saya tidak fikir Israel akan menyerang bumi Iran secara langsung kerana kemungkinan serangan sebegitu berjaya adalah agak rendah atau mungkin memerlukan kos yang tinggi.

Alat utama rejim untuk melakukan serangan udara ialah jet pejuang F35.

Ia akan menjadi terlalu sukar untuk terbang ke ruang udara Iran, mengebom tempat, dan kemudian kembali tanpa cedera,” jelas Abdi.

Sifat penyangak Israel bermakna perang serantau adalah mungkin

Pegawai Barat telah meminta Israel untuk menahan diri daripada bertindak balas terhadap Iran dan mengira kejayaan “menjatuhkan 99% peluru Iran” sebagai kemenangan.

Hakikat bahawa beberapa peluru berpandu yang ditembak Iran masih berjaya mencapai sasaran mereka semasa A.S., UK, Perancis, dan Jordan bekerja bersama Israel, mungkin juga melemahkan semangat rejim daripada terus memprovokasi Iran.

Bagaimanapun, sesetengah pihak bimbang Netanyahu mungkin masih memutuskan untuk bertindak balas terhadap Iran dan akhirnya melancarkan perang serantau untuk menyelamatkan dirinya daripada kehilangan kerjaya politiknya atau berakhir di penjara.

“Ia agak jelas dengan kenyataan pegawai Iran bahawa mereka tidak menafikan kemungkinan Netanyahu membuat satu lagi kesilapan bodoh.

“Mereka berikrar untuk memukul Israel lebih keras jika tanah atau aset Iran dicederakan, dan saya percaya mereka bermaksud begitu.

“Iran tidak akan berhenti sehingga rejim menghentikannya.

“Ini dengan mudah boleh membawa kepada perang berskala besar dengan akibat serantau dan antarabangsa,” penganalisis kanan di Asia Barat, Seyyed Hadi Afghani, memberitahu sambil menambah bahawa negara-negara Barat harus dipersalahkan atas situasi yang tidak menentu di Asia Barat.

“Barat membiarkan Israel melakukan apa sahaja yang mereka mahu dan kini ia terpaksa berhadapan dengan entiti yang tidak terkawal yang sanggup mengorbankan semua orang demi kepentingan mereka sendiri.

Israel telah kalah sejak 7 Oktober, ia memerlukan sesuatu yang besar untuk keluar dari kesusahan Gaza dan perang serantau adalah sempurna untuk itu.”

By Mona Hojat Ansari 

Iran