Arab Dan Israel Selepas 14 April

Arab Dan Israel Selepas 14 April

Israel telah memperkecilkan serangan Iran dengan mendakwa bahawa hanya 1% daripada peluru yang ditembak berjaya mencapai sasarannya.

Untuk membuktikannya, ia hanya merakam bahagian tertentu di kawasan yang terjejas sambil melarang pengedaran sebarang rakaman lain yang dirakam semasa atau selepas serangan Iran.

Dalam video yang dikeluarkan oleh rejim Israel, seorang anggota tentera Israel yang berbahasa Parsi boleh dilihat berdiri di sebelah penggalak peluru berpandu yang mendakwa ia sebagai “peluru berpandu Iran yang meleset dari sasaran”.

“Ini menunjukkan bahawa di sebalik dakwaan Republik Islam, pangkalan Israel tidak mengalami kerosakan,” katanya, seolah-olah tidak menyedari bahawa penggalak direka untuk memisahkan daripada peluru berpandu sebelum kepala peledak mencapai sasarannya.

Video lain yang diterbitkan Israel untuk menunjukkan “kerosakan kecil” yang dikenakan ke atas kemudahan tenteranya juga menimbulkan keraguan.

Satu klip menunjukkan lubang yang agak kecil di dalam tanah dengan tanah dan sisanya terkumpul sempurna di satu tempat di sebelahnya.

Satu lagi mempamerkan kesan kepala peledak 1 tan di kawasan, di mana saluran paip kecil dibiarkan utuh sepenuhnya.

Yang ketara tiada dalam rakaman yang disediakan oleh pihak berkuasa adalah sebarang tanda letupan atau kebakaran.

Tambahan pula, penonton tidak dapat dilihat dengan jelas daripada sebarang tangkapan sudut lebar yang menggambarkan pangkalan yang disasarkan.

Penganalisis tentera juga telah mencabar dakwaan Israel tentang kadar kejayaan 99% dalam menjatuhkan peluru berpandu dan dron Iran.

Dipercayai bahawa tiga tapak tentera yang sangat dilindungi yang disasarkan oleh Iran sama ada telah musnah atau mengalami kerosakan teruk.

Kejayaan operasi Iran yang tidak dapat dinafikan, yang digelar Janji Benar, datang ketika Israel dan sekutunya telah bersiap sedia untuk menghadapi serangan selama lebih 12 hari.

Teheran didakwa, turut memaklumkan kepada negara serantau tentang serangan yang akan berlaku, 72 jam sebelum ia berlaku.

Dengan sepanjang masa di dunia serta bantuan A.S., UK, Perancis dan Jordan, Israel masih tidak berjaya menghalang Iran daripada menyerang pangkalan yang terlibat dalam serangan 1 April rejim ke atas kedutaan Iran di Damsyik dengan tepat.

Serangan Iran ke atas wilayah yang dijajah nampaknya sekali lagi menafikan pembohongan Israel tentang kebalnya selepas rejim itu gagal “membasmi” Hamas dalam perang enam bulan di Gaza.

Negara-negara Arab juga merupakan penerima mesej Iran

Operasi Janji Benar disambut secara besar-besaran oleh orang ramai di seluruh negara Arab.

Beberapa warga Arab bahkan turun ke jalan raya untuk meraikan fakta bahawa buat pertama kalinya dalam tempoh 6 bulan yang lalu, rakyat Palestin di Gaza boleh menghela nafas lega, mengetahui projektil yang menerangi langit tidak dimaksudkan untuk mereka.

Sentimen awam anti-Israel yang kuat di dunia Arab dan populariti baru Iran boleh bermakna bahawa negara-negara Arab perlu memikirkan semula idea untuk menjadi lebih intim dengan Israel, yang bermula dengan pengenalan Perjanjian Abraham pada 2020.

“A.S. telah cuba memujuk negara serantau bahawa perjanjian dengan Israel boleh memastikan keselamatan bagi mereka.

Permintaan itu akan berhenti sekarang apabila keupayaan sebenar Israel telah didedahkan.

Penguasa Arab tidak lagi merasa bertanggungjawab untuk menjalin hubungan dengan Israel untuk melindungi diri mereka,” kata Saedollah Zareie, pakar kanan Asia Barat.

Zareie menambah bahawa dengan dasar kejiranan Iran yang baik, menjalin hubungan yang lebih kukuh dengan Tehran boleh menjadi jauh lebih bermanfaat bagi orang Arab daripada terlibat dalam kesengsaraan rejim Israel yang tidak berkesudahan.

“Saya fikir negara serantau akan lebih cenderung kepada Iran pada masa hadapan.

“Negeri yang berbeza di rantau ini harus cuba memastikan keamanan dan keselamatan tanpa bergantung kepada kuasa asing.

Itu adalah yang terbaik untuk kita semua.”

Oleh Mona Hojat Ansari

Iran