Rafah Bersiap Sedia Untuk Pencerobohan Israel

Rafah Bersiap Sedia Untuk Pencerobohan Israel

Laporan menunjukkan pegawai Israel, termasuk Perdana Menteri Benjamin Netanyahu, telah memberitahu diplomat Barat bahawa rejim itu akan meneruskan pencerobohan tentera ke atas Rafah.

Bandar paling selatan di Semenanjung Gaza yang disekat adalah tempat perlindungan terakhir bagi lebih 1.4 juta rakyat Palestin, yang kebanyakannya telah dipindahkan secara paksa beberapa kali.

Tel Aviv telah melarang wartawan antarabangsa memasuki enklaf itu, yang dikatakan pengkritik sebagai percubaan untuk menghalang lebih banyak rakaman daripada dihebahkan mengenai skala kemusnahan di wilayah itu.

Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu dan pertubuhan lain memberi amaran berulang kali dan lebih lantang terhadap serangan tentera di Rafah, mengatakan tidak ada tempat lain di Gaza di mana orang yang kehilangan tempat tinggal boleh pergi.

Tiada rumah lagi untuk rakyat Palestin pulang, menurut jurucakap UNICEF Tess Ingram yang pulang dari Semenanjung Gaza minggu lalu dan menyifatkan tahap kemusnahan yang dia saksikan di seluruh kawasan itu sebagai “mengejutkan”.

Ingram adalah salah seorang daripada segelintir pekerja kemanusiaan luar yang dapat melakukan perjalanan ke utara Semenanjung Gaza juga, walaupun konvoinya terkena peluru hidup.

Bercakap kepada LBC, dia mempersoalkan bagaimana orang akan dapat pulang ke rumah mereka apabila tiada apa-apa lagi yang tinggal.

“Semasa anda memandu melalui (Semenanjung Gaza), perkara pertama yang anda lihat ialah kemusnahan.. dan skala besar berapa banyak yang telah rosak atau menjadi runtuhan adalah mengejutkan,” kata Ingram.

“Tiada banyak yang tinggal.”

Mengenai kebimbangannya tentang serangan ketenteraan ke Rafah, Ingram berkata keadaannya sudah teruk, dengan hampir tidak ada bantuan yang mencukupi, walaupun di selatan, apatah lagi di utara.

“Di Rafah, rakyat semua ketakutan. Mereka mendengar berita mengenai serangan di Rafah, dan beberapa orang yang saya temui telah berpindah enam atau tujuh kali dalam tempoh enam bulan yang lalu,” kata Ingram.

“(Mereka yang mencari perlindungan di Rafah) tidak mahu dipindahkan lagi.

“Mereka tidak tahu ke mana mereka akan pergi. Mereka sedar tahap kemusnahan di utara mereka,” tambah pegawai UNICEF itu.

Ditanya mengenai kemusnahan di Gaza, Ingram berkata ia akan mengambil berbilion dolar dan bertahun-tahun untuk membina semula wilayah Palestin.

Dalam Khan Younis, dia berkata terdapat juga tahap kemusnahan yang sama seperti yang dia saksikan di utara.

“Lapan daripada sepuluh sekolah di Gaza sama ada rosak atau musnah. (Sekolah di Gaza digunakan untuk melindungi mereka yang terlantar).

“Bukan hanya rumah yang musnah, sekolah, hospital, pasar, pejabat, semuanya.”

Dan dia teringat “Salah satu perkara yang saya fikirkan semasa saya memandu melalui (enklaf) ini dengan mudah boleh menjadi bandar asal saya di Australia, itu semua perkara yang kita ada dalam komuniti kita, pawagam, kedai… (sekarang) runtuhan dan orang-orang hanya berdiri dalam kegelapan dan tanah di sekelilingnya.”

Ia adalah akaun tangan pertama seorang pegawai bantuan Barat yang melukiskan gambaran yang sangat gelap dan membimbangkan tentang kemungkinan serangan darat Israel di Rafah dan apakah maknanya bagi ratusan ribu rakyat Palestin yang mencari perlindungan di sana.

Tetapi ia juga merupakan jenis akaun saksi tangan pertama yang pihak berkuasa Israel tidak mahu dunia mendengar daripadanya, yang dikatakan ramai penganalisis menjelaskan mengapa wartawan antarabangsa telah dihalang daripada memasuki wilayah itu.

Kerja wartawan perang adalah untuk menggali lebih dalam dan pergi ke tempat lain di seluruh Semenanjung Gaza.

Ini terutama berlaku untuk kawasan di mana tentera pendudukan Israel telah mengarahkan rakyat Palestin untuk mengembara, dan apabila mereka tiba, mereka menjadi sasaran seterusnya pesawat perang dan kereta kebal Israel.

Realitinya ialah tiada kawasan selamat di Semenanjung Gaza.

Rakaman enklaf yang dihancurkan oleh serangan udara Israel, peluru kereta kebal, dan tembakan artileri telah disiarkan.

Rafah sendiri telah dibom secara berkala, walaupun tentera pendudukan Israel mengarahkan rakyat Palestin untuk pergi ke sana.

Kini tentera Israel mahu menyerang bandar itu, kemungkinan besar dalam cara yang sama seperti menyerbu bandar-bandar utama lain, di mana risalah dijatuhkan, rakyat Palestin diberitahu ke mana harus pergi – kemungkinan besar di seberang pantai – kemudian pantai Gaza akan menjadi sasaran Serangan udara Israel.

Satu lagi unsur yang mengganggu ialah ramai penduduk Palestin yang berlindung di Rafah adalah warga emas, mereka yang cedera, atau sangat kekurangan zat untuk berpindah ke mana-mana.

Ramai yang tidak mempunyai pilihan lain selain terus berdiam diri dan ini sudah pasti akan mengakibatkan lebih ramai lagi pembunuhan beramai-ramai, meningkatkan angka kematian dan kecederaan orang awam yang sudah mengganggu.

Oleh Wesam Bahrani

Palestin