Tindakan Seterusnya Kepada Rejim Zionis Adalah Serta-Merta, Teruk: Iran FM Memberi Amaran

Tindakan Seterusnya Kepada Rejim Zionis Adalah Serta-Merta, Teruk: Iran FM Memberi Amaran

Menteri Luar Iran, Hossein Amirabdollahian telah memberi amaran bahawa rejim Zionis akan menerima tindak balas yang cepat dan teruk sekiranya berlaku lagi kerosakan berikutan serangan balas Republik Islam terhadap kedudukan Israel di wilayah yang diduduki.

“Tindak balas kami seterusnya adalah serta-merta dan pada tahap maksimum sekiranya rejim Israel memulakan semula pengembaraan dan mengambil tindakan terhadap kepentingan Iran,” kata Amirabdollahian kepada Erin Burnett dari CNN dalam temu bual eksklusif di New York pada Khamis.

Teks penuh temu bual adalah seperti berikut:

Bercakap dari Perwakilan Tetap Iran di Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu, Amirabdollahian berkata, Iran sangat berharap Israel tidak akan mengulangi “kesilapan besar sebelumnya.”

“Jika rejim Israel melakukan kesilapan besar sekali lagi, tindak balas kami akan menjadi tegas, muktamad, dan menyesali mereka,” kata Amirabdollahian, sambil menyatakan bahawa amaran ini telah dimaklumkan kepada Rumah Putih melalui Kedutaan Switzerland di Tehran.

“Kami tidak berusaha untuk mewujudkan ketegangan dan krisis atau meningkatkan situasi sebegini di Asia Barat dan kami amat berharap rejim Israel tidak mengulangi kesilapan besar sebelum ini,” katanya.

Butiran mengenai kemungkinan “tindak balas maksimum” telah dirancang oleh angkatan bersenjata Iran, tambahnya.

Amirabdollahian juga berkata beliau berharap sebarang tindakan Israel yang berpotensi akan dihentikan oleh AS dan Rumah Putih “tidak akan memberikan kebenaran baharu untuk Israel yang mencari pengembaraan”.

“Kami percaya bahawa Amerika akan mengira mengikut mesej yang ditukar antara Washington dan Tehran sejak enam bulan lalu,” katanya ketika ditanya sama ada aset Amerika boleh disasarkan jika AS membantu mempertahankan daripada peluru berpandu masuk menentang Iran.

“Dalam operasi sebelumnya, kami mengumumkan kepada Amerika bahawa kami tidak akan menyasarkan pangkalan dan pemasangan Amerika di rantau ini selain jika kami menemui keadaan di mana Amerika Syarikat meletakkan dirinya di sebelah rejim Israel untuk meluaskan peperangan. niat,” katanya.

Amirabdollahian juga berkata niat serangan Iran ke atas Israel hujung minggu lalu adalah “untuk memberi amaran” dan “telah mengambil tindakan yang sama” dan “untuk membiarkannya (dimaklumkan) bahawa kami mempunyai cara untuk bertindak balas.”

Beliau berkata lebih daripada 300 peluru berpandu dan dron yang ditembakkan oleh Iran pada hari Sabtu “tetap dalam kerangka minimum” dan tindakan itu adalah “pertahanan yang sah” sebagai tindak balas kepada serangan Israel ke atas konsulat Iran di Damsyik.

“Operasi kami sebagai tindak balas telah dijalankan pada tahap minimum kerana kami tidak berusaha untuk mencapai pelbagai sasaran,” katanya.

Kor Pengawal Revolusi Islam Iran melancarkan operasi peluru berpandu dan dron yang digelar ‘Janji Benar’ terhadap rejim Zionis pada malam 13 April sebagai tindak balas terhadap serangan Israel ke atas konsulat Iran pada 1 April.

Operasi anti-Israel Iran dikendalikan oleh Shahed 131/136 Unmanned Aerial Vehicles (UAVs), peluru berpandu balistik Kheibar Shekan, peluru berpandu balistik Emad, dan peluru berpandu jelajah Paveh.

Menteri Luar Iran Hossein Amirabdollahian telah berulang kali berkata bahawa menjalankan operasi pertahanan dan menghukum rejim Zionis adalah satu-satunya pilihan yang tinggal untuk Iran.

Iran