Menyokong Gaza – Hizbullah Lubnan Meluaskan Julat Apinya

Menyokong Gaza – Hizbullah Lubnan Meluaskan Julat Apinya

Gerakan Penentangan Lubnan Hizbullah telah memperluaskan jangkauan serangannya terhadap tentera Israel, menandakan 200 hari sejak permulaan serangan genosid Israel ke atas Gaza dan permulaan Operasi Taufan al-Aqsa oleh penentangan Palestin.

Pada 8 Oktober, Hizbullah membuka apa yang disebut sebagai ‘barisan utara’ untuk menyokong kumpulan Penentangan Palestin di Semenanjung Gaza.

Garis Merah Tunggal

Penentangan Lubnan bermula dengan melakukan beberapa serangan Anti-Tank Guided Missile (ATGM) ke atas tapak tentera Israel, perisikan, dan peralatan pemantauan.

Dalam ucapan pertamanya, menangani pecahnya perang di Gaza, Setiausaha Agung Hizbullah, Seyyed Hassan Nasrallah, mengumumkan bahawa usaha kumpulannya disesuaikan untuk mengurangkan beban pasukan Penentangan Palestin dan menetapkan satu garis merah: “Hamas akan menang ”.

Strategi yang dilaksanakan oleh Hizbullah telah mengakibatkan perpindahan lebih 100,000 peneroka Israel di utara Israel, di samping melumpuhkan aktiviti ekonomi di utara, menarik kumpulan besar tentera Israel, dan dilaporkan menyebabkan berbilion-bilion kerugian.

Serangan Eskalatori

Walaupun serangan provokatif dan eskalasi yang kerap dilakukan oleh tentera Israel, termasuk serangan pembunuhan di Beirut dan kempen pengeboman terhadap infrastruktur awam, Hizbullah telah memilih pendekatan yang dikira dan dihalang.

Berikutan pembunuhan pemimpin biro politik Hamas oleh Israel, Saleh al-Arouri, di pejabatnya yang terletak di pinggir selatan Ibu Kota Lubnan, Dahiyeh, kumpulan penentang Lubnan memilih untuk menyasarkan tapak tentera Israel.

Salah satu tapak tersebut ialah pangkalan pengumpulan perisikan Israel yang rahsia, di Gunung Meron, yang terletak di utara kota Safad yang diduduki.

Apabila tentera Israel memutuskan untuk menyerang orang awam di Baalbek Lubnan, yang terletak di kawasan utara Lembah Bekaa, Hizbullah juga memilih untuk melancarkan serangan balas tetapi sekali lagi memilih untuk menahan diri.

Israel sejak itu telah menyerang selatan Lubnan beberapa kali, yang telah membawa taktik tindak balas melancarkan serangan roket padat ke penempatan Israel, khususnya Kiryat Shmona.

Menandakan 200 Hari

Menandakan 200 hari sejak permulaan serangan pembunuhan beramai-ramai Israel ke atas Gaza, Hizbullah mengeluarkan infografik yang memecahkan jumlah serangan yang telah dilakukannya terhadap rejim Israel.

Menurut maklumat yang dikeluarkan, Hizbullah telah melakukan 1,637 serangan berbeza, termasuk 1,404 terhadap kemudahan tentera Israel, 51 terhadap sasaran udara, dan 182 terhadap penempatan Israel.

Pada hari Selasa, pada 1:40 PM (waktu Palestin), Hizbullah melancarkan “serangan udara gabungan menggunakan dron pengalihan dan serangan”, untuk menyerang ibu pejabat Briged Golani dan Unit Egoz 621 di Berek Shraga, yang terletak di utara bandar Akka.

Sehingga masa ini, jarak paling jauh yang dipilih Hizbullah untuk disasarkan, dari sempadan Lubnan, adalah di utara Safad.

Dengan menyerang sasaran tentera di utara Akka, mencetuskan siren yang menyebabkan histeria di kalangan penjajah Israel dan serangan yang kelihatan dari Haifa, Hizbullah baru sahaja memperluaskan konfrontasi antara Lubnan dan rejim Israel.

Minggu lalu, dalam serangan yang dirancang dengan baik yang juga menggunakan peluru berlegar (drone serangan), Hizbullah memantau dan kemudian melancarkan pertemuan yang dianjurkan antara anggota tentera Israel di tapak Arab Al-AramsheH.

Serangan itu menggunakan dron dan tembakan ATGM, menyebabkan sekurang-kurangnya 19 cedera dalam kalangan askar Israel yang hadir.

Salah satu impak serangan dron itu telah ditangkap kamera dan terbukti sebagai bencana propaganda untuk Tel Aviv.

Harga tinggi

Di sebelah sempadan Lubnan, harganya tidaklah tipis untuk sokongannya terhadap rakyat Palestin di Gaza sama ada, kerana Israel telah melakukan lebih 4,000 peluru berpandu dan serangan artileri terhadap pelbagai sasaran di utara, tetapi terutamanya selatan, Lubnan.

Kira-kira 400 orang Lubnan telah terbunuh dalam serangan Israel ini, yang telah menyebarkan infrastruktur awam dan dengan sengaja membunuh wartawan, perubatan, doktor, kanak-kanak, wanita, dan orang tua.

Ini, kerana Hizbullah akan melakukan mana-mana antara tiga dan 14 serangan setiap hari, yang tidak mengakibatkan kematian lebih daripada segelintir peneroka, tetapi telah menyebabkan lebih 3,000 korban (terutamanya kecederaan) pada tentera Israel menurut Hizbullah.

Angka Israel untuk jumlah kecederaan belum dikeluarkan, sedangkan dakwaan mereka mengenai jumlah askar yang terbunuh diterima secara meluas sebagai tidak tepat kerana penapisan tentera.

Kini terdapat kebimbangan yang semakin meningkat bahawa perang Lubnan-Israel semakin hampir dan nampaknya dengan setiap peningkatan kemungkinan ini semakin meningkat.

Walaupun Hizbullah Lubnan menyatakan bahawa ia bersedia untuk peperangan yang meluas, ia menegaskan bahawa ini bukan niatnya dan tindakannya adalah semata-mata untuk menyokong kemenangan Palestin di Gaza.

Sebaliknya, pegawai politik dan tentera Israel telah berulang kali mengancam untuk memusnahkan Lubnan dan melancarkan perang menyeluruh, untuk menolak pasukan Penentangan Lubnan di utara Sungai Litani.

Lubnan