Bibi Di Paya Buatan Sendiri

Bibi Di Paya Buatan Sendiri

Israel semakin tenggelam dalam kemelut perang Gaza ketika seruan semakin meningkat untuk menamatkan serangan selama tujuh bulan dan mengembalikan tawanan yang tinggal.

Puluhan ribu orang mengadakan perhimpunan di seluruh bandar utama Israel pada hujung minggu menuntut Perdana Menteri Benjamin Netanyahu menandatangani perjanjian gencatan senjata dengan gerakan penentangan Hamas Palestin.

Penunjuk perasaan juga menggesa agar Netanyahu meletak jawatan dan pilihan raya awal.

Mereka menuduh perdana menteri memanjangkan perang di Gaza untuk mengekalkan dirinya berkuasa.

“Bibi (Netanyahu), kami menyeru anda untuk mencapai perjanjian gencatan senjata yang menjamin pembebasan semua tebusan,” Danny Elgar, abang kepada tawanan Israel Yitzhak Elgar, berkata pada protes di Tel Aviv.

“Anda mengambil lebih banyak masa supaya anda dan Ben Gvir boleh kekal berkuasa.

“Anda mengambil lebih banyak masa supaya anda akan kekal berkuasa.

“Anda tidak peduli dengan 133 atau 132 tebusan. Operasi di Rafah akan menyebabkan kematian tebusan.

“Anda tidak mempunyai mandat untuk membunuh 132 rakyat Israel.”

Shulamit Ron, seorang lagi penunjuk perasaan di Tel Aviv, berkata, “Kami berharap dunia mendengar kami dan mengetahui bahawa rakyat Israel bukanlah kerajaan Israel.

“Kami tidak bersetuju dengan dasar itu, kami tidak bersetuju dengan cara mereka berkelakuan, dan kami mahu mempunyai masa depan yang berbeza.”

Roi Tzohar, yang juga antara penunjuk perasaan, berkata, “Rakyat Israel adalah tebusan kepada kerajaan sayap kanan.”

Media Israel melaporkan bahawa penunjuk perasaan berhimpun di bandar lain seperti al-Quds (Jerusalem), Haifa, Ra’anana, dan Beersheba juga.

Protes itu adalah paparan terbaru tekanan domestik yang semakin meningkat terhadap Netanyahu untuk membawa pulang tawanan.

Lebih 1,100 orang terbunuh dan hampir 250 yang lain ditawan apabila Hamas melancarkan operasi ketenteraan mengejut di selatan Israel pada 7 Oktober lalu.

Lebih 100 tawanan telah dibebaskan dalam perjanjian pertukaran pada akhir November.

Sejak itu, perbincangan gencatan senjata diteruskan tanpa kejayaan. Tidak ada jeda dalam pertempuran mahupun pembebasan tawanan yang tinggal; berpuluh-puluh daripada mereka telah kehilangan nyawa mereka dalam serangan Israel ke atas Gaza.

Ibu kota Mesir menjadi tuan rumah pusingan rundingan terbaru. Dalam rundingan gencatan senjata di Kaherah dengan pengantara Mesir dan Qatar, perunding Hamas telah mengekalkan pendirian mereka bahawa sebarang perjanjian mesti menamatkan perang.

Kumpulan penentang juga telah menegaskan bahawa sebarang perjanjian gencatan senjata mesti menjamin pengunduran sepenuhnya Israel dari Gaz Strip.

Tentera Israel mengisytiharkan perang ke atas Gaza selepas serangan Hamas pada 7 Oktober 2023.

Setakat ini, lebih 34,000 rakyat Palestin telah terbunuh sejak tujuh bulan lalu. Ramai daripada mereka adalah wanita dan kanak-kanak.

Netanyahu telah berikrar untuk meneruskan perang sehingga “kemenangan total” ke atas Hamas.

Namun, impiannya masih sukar difahami.

Dia juga mengancam untuk melancarkan serangan darat di Rafah di mana lebih separuh daripada 2.3 juta penduduk Gaza telah melarikan diri dari pertempuran di tengah dan utara Gaza.

Agensi PBB dan kumpulan bantuan antarabangsa telah memberi amaran tentang akibat daripada pencerobohan yang akan berlaku ke bandar paling selatan Gaza.

Menteri kanan Israel Bezalel Smotrich dan Itamar Ben Gvir telah mengancam untuk meninggalkan kabinet gabungan Netanyahu jika beliau bersetuju dengan gencatan senjata dan perjanjian pembebasan tawanan yang akan menamatkan perang ke atas Gaza.

Mereka mahu tentera Israel melancarkan serangan darat ke Rafah.

Netanyahu sedang berjalan di atas tali.

Di satu pihak, dia menghadapi tekanan domestik yang semakin meningkat untuk menamatkan perang, yang menunjukkan keretakan yang semakin meningkat dalam masyarakat Israel.

Sebaliknya, kabinet gabungannya akan runtuh jika dia memutuskan untuk menghentikan serangan di Gaza.

Netanyahu berada di bawah khayalan bahawa tentera Israel akan dapat memusnahkan Hamas.

Tetapi selepas tujuh bulan, rejim itu bukan sahaja gagal mencapai matlamat ini tetapi juga sokongan kepada kumpulan penentang telah berkembang di seluruh wilayah Palestin.

Penilaian oleh perisikan tentera Israel dan komuniti perisikan AS juga telah mencurahkan air dingin pada impian Bibi untuk menang ke atas Hamas yang mengakui bahawa Israel tidak akan dapat memusnahkan pergerakan itu.

Awal bulan ini, bekas ahli politik veteran AS Dennis Ross menyiratkan dalam artikel bahawa kegagalan rundingan di Mesir akan merugikan Israel.

Ross berkata pentadbiran Presiden Joe Biden harus menggalakkan Israel mengumumkan gencatan senjata unilateral di Gaza jika rundingan di Mesir tidak akan membawa kepada perjanjian gencatan senjata.

Komen beliau menjelaskan hakikat bahawa Israel tidak mampu membawa penentangan Palestin bertekuk lutut melalui operasi ketenteraan.

Israel