Ahli Sejarah Israel: Jika Israel Runtuh, Adakah Ia Akan Bangkit Semula?

Ahli Sejarah Israel: Jika Israel Runtuh, Adakah Ia Akan Bangkit Semula?

Akhbar Haaretz menerbitkan sebuah artikel di mana pengarangnya membuat ekstrapolasi sejarah untuk mencari sebab-sebab bagi perpecahan dan kejatuhan negara-negara.

Terinspirasi oleh pengajaran dan pelajaran untuk menentukan sama ada peristiwa yang berurutan di Israel, serta kesan perang di Gaza, menandakan kejatuhan negara, dan jika Israel runtuh, adakah ia mampu bangkit semula dari runtuhannya?

Ahli sejarah Israel, Ofri Ilani menulis dalam artikel tersebut bahawa jutaan orang hari ini dilahirkan di negara-negara yang tidak lagi wujud, seperti negara-negara yang muncul dari blok komunis, seperti Yugoslavia, Jerman Timur, Yaman Selatan, dan tentu saja Kesatuan Soviet.

Beliau mengaitkan kehancuran beberapa negara dan entiti politik tersebut kepada perkembangan sejarah yang mereka saksikan.

Antaranya, beliau menyebut negara Prussia, dan Republik Arab Bersatu, yang secara efektif berpecah pada tahun 1961 apabila Syria berpisah daripadanya, dan secara rasmi dibubarkan pada tahun 1971.

Menurut ahli sejarah tersebut, ramai yang tidak percaya bahawa Negara Israel, yang telah ditubuhkan selama 76 tahun, akan menyertai senarai negara-negara yang tidak lagi wujud.

Ia tidak akan meraikan ulang tahun ke-100

Namun, beliau kembali mengatakan bahawa perbincangan tentang Israel mengalami tahun-tahun terakhirnya telah menjadi meluas di media, dan dinyatakan dalam protes terhadap kerajaan Israel serta dalam kenyataan intelektual di dalam dan luar negara.

Ia juga sering dinyatakan dalam bentuk amaran, seperti dalam artikel oleh penulis Merav Arlosoroff dalam akhbar The Marker (dalam bahasa Ibrani) minggu ini, bahawa “cara Negara Israel kini berjalan tidak akan membawanya meraikan ulang tahun kemerdekaan ke-100.”

Ilani membahagikan mereka yang bercakap tentang kejatuhan Israel kepada dua kumpulan: mereka yang berharap ia akan berlaku, dan mereka yang takut ia akan berlaku.

Kumpulan pertama, katanya, adalah musuh-musuh Israel di dunia Arab dan di tempat lain, serta beberapa penunjuk perasaan anti-Israel di Amerika Syarikat dan Eropah.

Mereka “melihat Israel sebagai entiti kolonial yang harus dibongkar, dan lebih cepat lebih baik.”

Apabila ada yang ditanya apa yang mereka harapkan akan berlaku kepada warga Yahudi di Israel selepas kejatuhan negara mereka, mereka mengatakan bahawa mereka harus “kembali ke Eropah,” manakala yang lain bercakap tentang mengenakan demokrasi di “tanah yang kini diduduki oleh rejim Zionis,” seperti yang berlaku di Kesatuan Soviet, atau di Afrika Selatan “yang tidak diselesaikan, tetapi rejimnya berubah.”

Ahli sejarah Israel itu menggambarkan kenyataan-kenyataan ini sebagai mengarut, kerana mereka mengandungi, seperti yang dia katakan, sejumlah besar keangkuhan dan kebanggaan diri.

Pada pendapatnya, rakyat Israel sangat trauma sehingga mereka tidak percaya bahawa pembubaran negara mereka dapat dilakukan dengan lancar.

Mimpi ngeri yang menakutkan

Tidak mengejutkan, kebanyakan rakyat Israel melihat kemungkinan kejatuhan negara mereka sebagai mimpi ngeri yang menakutkan;

Pengalaman sejarah Yahudi memunculkan senario Holocaust kedua, atau setidaknya senario kehancuran, seperti yang dinyatakan dalam artikel Haaretz.

Penulis melanjutkan dengan mengatakan bahawa tidak ada alasan untuk mempercayai bahawa lebih dari 10 juta orang akan mengemas barang-barang mereka dan menetap di Eropah atau Amerika Syarikat.

Beliau menambah bahawa dengan mengekstrapolasi sejarah Israel dalam jangka masa yang panjang, kita mungkin akan membuat kesimpulan bahawa Negara Israel mungkin runtuh, tetapi ia akan bangkit lagi dan lagi.

Penulis menutup artikelnya dengan nada optimis, mengatakan:

Perang yang sedang berlaku di Jalur Gaza akan kelihatan seperti bab kecil dalam sejarah yang hampir tidak disebutkan, “seperti pertengkaran antara kekasih yang mungkin kelihatan menarik pada waktu yang tepat,” dan ia akan terkubur di bawah runtuhan pertempuran dan perdamaian, sehingga tidak ada yang akan mengingat alasan kejadiannya, seperti yang dia katakan.

Israel