Punca Kehilangan Tanah Rezab Malayuw Dan Tanah Orang Malayuw

Punca Kehilangan Tanah Rezab Malayuw Dan Tanah Orang Malayuw

Angkara khianat Penjajah British – mengurniakan tanah-tanah berprestij kepada bukan Malayuw.

British memberi durian runtuh kepada tauke-tauke bukan Malayuw sejumlah 1 bilion paun sterling (anggaran 1 trilion USD hari ini).

Selain mereka membina empayar perniagaan gergasi, mereka juga guna duit untuk membeli tanah-tanah dan menguasai ladang-ladang besar.

Pengkhianatan pemimpin-pemimpin Malayuw terhadap bangsanya sendiri – sikap tamak dan sikap menerima suapan demi suapan untuk meluluskan penukaran status tanah rizab Malayuw supaya boleh dibeli oleh pihak pemaju dan bukan Malayuw.

Tekanan hidup dan kemiskinan orang Malayuw – menyebabkan mereka terpaksa menjual tanah-tanah pusaka demi meneruskan hidup, menghantar anak cucu untuk belajar tinggi, etc.

Kuasa ekonomi tauke-tauke membuat tawaran pembelian tanah orang Malayuw dengan harga yang sangat tinggi, menyebabkan orang Malayuw yang terdesak – menjadi kelabu mata.

Usaha pihak tertentu menguasai politik negara agar dapat mencatur polisi-polisi berkaitan tanah dan penempatan pihak-pihak tertentu.

Tauke-tauke ‘menjerat’ pesawah-pesawah Malayuw dengan hutang-hutang sehingga terpaksa menggadaikan tanah sawah kepada tauke, dan akhirnya terpaksa melepaskan hak demi melangsaikan hutang.

Apabila status-status tanah rizab Malayuw sudah hilang secara besar-besaran, pihak tersebut akan mula usaha menukar status sejarah negara ini sebagai negara berbilang kaum, bukan lagi Tanah Malayuw.

Step ini adalah step akhir kejayaan usaha puluhan tahun mereka, dan menjadi step permulaan untuk Maleysia Baharu.

Dr. Tanaka Mustafa

*gambar hiasan

*Malayuw mungkin bangsa Gunung Jerai yang melebur besi untuk membina tembok Zulqarnain di lingkaran Antartika. Tak ada kaitan dengan mitos apa-apa.

Kolumnis