Arab Saudi Memburukkan Jemaah Haji Pro-Palestin

Arab Saudi Memburukkan Jemaah Haji Pro-Palestin

Arab Saudi telah cuba memburukkan jemaah haji yang ingin menyatakan solidariti bersama rakyat Palestin semasa ibadah haji di tengah-tengah bantahan antarabangsa yang semakin meningkat terhadap perang kejam Israel di Semenanjung Gaza.

Para pegawai Arab Saudi telah menggunakan amaran dan ugutan dalam usaha untuk menghalang protes atau laungan yang berpotensi mengenai perang Israel yang pembunuhan beramai-ramai umat Islam semasa haji hari kelima yang secara rasmi bermula pada hari Jumaat.

“Kerajaan dengan tegas mengesahkan bahawa ia tidak akan membenarkan sebarang percubaan untuk menjadikan tapak suci [di Mekah] menjadi arena untuk melaungkan perusuh,” kata jurucakap Kementerian Dalam Negeri Saudi pada hari Jumaat.

Kolonel Talal Al-Shalhoub, menambah, “Keselamatan dan keselamatan tetamu Rahman adalah garis merah.”

Al-Shalhoub telah cuba memburuk-burukkan jemaah haji pro-Palestin yang mahu menamatkan kekejaman ngeri Israel di Gaza dengan membandingkan mereka dengan perusuh.

Apabila Al-Shalhoub juga menunjuk kepada “garis merah”, dia bermaksud bahawa Israel harus dirawat dengan sarung tangan kanak-kanak!

Minggu lalu, menteri Arab Saudi yang bertanggungjawab ke atas ibadah haji, turut memberi amaran terhadap sebarang aktiviti pro-Palestin semasa menunaikan haji.

“Haji adalah untuk ibadat dan bukan untuk sebarang slogan politik, dan inilah yang ingin dipastikan oleh kepimpinan kerajaan – bahawa Haji mengandungi manifestasi tertinggi kerendahan hati, ketenangan dan kerohanian,” kata Tawfiq al-Rabiah.

Arab Saudi telah menunjukkan dirinya sebagai juara perjuangan Palestin.

Tetapi pendirian sedemikian sering bercanggah dengan dakwaan ini dan mendedahkan kemunafikan Kerajaan.

Mesej Haji Hamas

Pergerakan penentangan Palestin Hamas mementingkan ibadah haji tahun ini ketika Israel meneruskan peperangannya ke atas Gaza yang telah membunuh lebih 37,000

Rakyat Palestin sejak perang meletus pada 7 Oktober, selepas Hamas melakukan operasi ketenteraan mengejut di selatan Israel yang digelar Operasi Taufan Al-Aqsa.

Jurucakap Briged Izzadin al-Qassam, sayap bersenjata Hamas, meminta jemaah haji berdoa untuk Semenanjung Gaza dan rakyat Palestin.

Abu Ubaida mempertahankan operasi ketenteraan Hamas pada 7 Oktober, menegaskan bahawa Haji adalah peluang yang boleh memberi penerangan tentang rancangan Israel terhadap rakyat Palestin.

“‘Taufan Al-Aqsa’ bermula untuk tapak ketiga paling suci dalam Islam, dan ibadat haji adalah peluang untuk mengingatkan negara Islam yang mempunyai dua bilion orang tentang realiti perjuangan kita dengan musuh kita, yang melanggar tapak Rasulullah dan melakukan korupsi dan Judaisasi di dalamnya setiap hari,” tambahnya.

Tindakan politik yang terang-terangan

Arab Saudi bagaimanapun, telah cuba menutup mulut mereka yang ingin menjadi suara rakyat Palestin yang tidak berdaya di Gaza.

Arab Saudi sedang mempertimbangkan untuk mewujudkan hubungan diplomatik rasmi dengan Israel sebelum 7 Oktober, tetapi ia terpaksa menangguhkan usaha normalisasi kerana bantahan global terhadap perang genosid Israel ke atas Gaza.

Buat masa ini, Kerajaan telah menghentikan aktiviti pro-Palestin semasa Haji untuk menenangkan Israel.

Menurut media AS, Arab Saudi adalah antara lima negara Arab yang pegawai kanan tenteranya mengadakan perbincangan dengan tokoh tentera Israel dan AS di Bahrain pada Isnin.

Tindakan sedemikian menunjukkan bahawa walaupun Israel melakukan pembunuhan beramai-ramai terhadap rakyat Palestin, Arab Saudi masih berusaha untuk menjalin hubungan dengan rejim itu.

Arab Saudi bercanggah dengan Nabi Muhammad

Tanpa mengira sekatan bermotifkan politik yang telah dikenakan oleh Arab Saudi terhadap jemaah haji pro-Palestin, tindakan ini bercanggah dengan ajaran Nabi Muhammad.

Nabi Islam menyampaikan ucapan terakhirnya, yang dikenali sebagai Khutbah Perpisahan, di Bukit Arafah.

Ia adalah sebuah bukit suci di Arab Saudi di mana umat Islam dari seluruh dunia berkumpul pada hari kedua ibadat Haji untuk ibadah dan renungan sepanjang hari.

Nabi Muhammad menyeru kesamarataan dan perpaduan di kalangan umat Islam dalam khutbah itu.

Pada masa ini, Arab Saudi bukan sahaja terlibat dalam pembunuhan beramai-ramai Israel di Gaza tetapi juga telah menutup mata terhadap seruan yang dibuat oleh nabi Islam.

Shahrokh Saei

Arab Saudi