Hamas Melancarkan Serangan Roket Ke Arah Pengkalan Israel

Hamas Melancarkan Serangan Roket Ke Arah Pengkalan Israel

Sayap bersenjata Hamas, briged al-Qassam, telah mengumumkan ia telah menyasarkan tapak tentera Kissufim, rumah penginap tentera Israel dan kenderaan tentera dengan serangan roket.

Media Israel melaporkan bahawa kebakaran berlaku di tapak itu berikutan serangan tersebut.

Terdahulu, pejuang al-Qassam telah berjaya meletupkan bahan letupan dalam terowong yang sebelum ini merupakan jerangkap samar yang menyasarkan unit infantri Israel, mengakibatkan korban dalam kalangan mereka, di timur kejiranan Zeitoun di Gaza City.

Kemudian, media Israel mengakui operasi letupan terowong, melaporkan tentang korban dalam kalangan tentera yang dipindahkan ke hospital.

Menurut Briged al-Qassam, pejuangnya juga mengawasi pendaratan helikopter Black Hawk untuk memindahkan tentera Israel yang terbunuh dan cedera di timur kejiranan Zeitoun.

Selain itu, briged al-Qassam membedil kumpulan penceroboh tentera Israel di timur kejiranan Zeitoun di Bandar Gaza dengan beberapa peluru mortar 120mm.

Tentera Israel telah menggempur Zeitoun oleh tentera udara dan darat.

Ia telah menceroboh kawasan itu beberapa kali sejak bermulanya perang genosid di Semenanjung Gaza lebih lapan bulan lalu.

Pejuang mujahiddin al-Qassam juga menyasarkan kereta kebal Merkava Israel dengan peluru Yasin 105 di kawasan kejiranan Tel al-Sultan, barat bandar Rafah di selatan Gaza.

Juga di Rafah, briged al-Qassam menyasarkan pasukan pendudukan yang ditempatkan di selatan dan barat daya kejiranan Tel al-Sultan dengan peluru mortar.

Sumber media berita Ibrani telah melaporkan bahawa peluru berpandu anti-kereta kebal telah dilepaskan ke arah kenderaan Namer Israel, sebuah kapal pengangkut kakitangan berperisai yang sangat dilindungi, di selatan Gaza.

Menurut laporan Israel, serangan itu mencetuskan letupan serta-merta dan menyebabkan kenderaan tentera itu terbakar, yang mengakibatkan kematian lapan tentera Israel.

Pihak berkuasa Israel telah mengenakan penapisan media yang ketat terhadap perang menentang Gaza dan tentera Israel yang terkorban.

Tentera Israel telah mengakui bahawa 650 pegawai dan tentera telah terbunuh sejak 7 Oktober tahun lalu.

Walau bagaimanapun, pakar percaya angka sebenar adalah lebih tinggi.

Minggu lalu, Saluran 12 Israel, memetik data hospital, mendedahkan 20,000 tentera telah cedera di Gaza sejak 7 Oktober, dan 8,298 telah diklasifikasikan sebagai orang kurang upaya.

Pemimpin pembangkang Israel telah bertukar-tukar tuduhan pedas terhadap satu sama lain berhubung perang ke atas Gaza dengan kritikan yang semakin meningkat terhadap Perdana Menteri Benjamin Netanyahu dan menteri kabinet terdekatnya berhubung kegagalan perang yang kini mencecah bulan kesembilan.

Pemimpin pembangkang Israel Yair Lapid mengecam Netanyahu kerana meletakkan kelangsungan politiknya dan cuba mengelak hukuman penjara kerana operasi ketenteraan yang gagal di Gaza dan tawanan Israel yang ditahan di kawasan itu.

Ketika perang pembunuhan beramai-ramai ke atas Gaza berlarutan, pendudukan Israel juga telah mengalami kerugian besar lain termasuk pengasingan global dan kerosakan kepada ekonominya.

Pada 30 Mei, ketua bank pusat Israel, Amir Yaron, berkata kos perang berterusan di Gaza akan berjumlah kira-kira $67.5 bilion daripada bajet Israel untuk 2025, menyifatkan kos itu sebagai “beban berat”.

Palestin