12 Tentera Cedera Dalam 24 Jam – Tentera Israel Menghadapi Kemajuan Lambat, Korban Tinggi Di Rafah

12 Tentera Cedera Dalam 24 Jam – Tentera Israel Menghadapi Kemajuan Lambat, Korban Tinggi Di Rafah

Sekurang-kurangnya 12 Tentera Israel telah cedera dalam tempoh 24 jam yang lalu, termasuk lima dalam pertempuran darat di Semenanjung Gaza, lapor tentera Israel pada hari Rabu.

“Jumlah askar dan pegawai yang cedera sejak permulaan perang di Gaza pada Okt. 7, 2023, telah meningkat kepada 3,860,” kata tentera di laman webnya.

Daripada jumlah ini, 1,947 cedera dalam pertempuran darat di enklaf Palestin.

Jumlah askar dan pegawai Israel yang terbunuh di Gaza sejak 7 Oktober telah dikemas kini kepada 662, termasuk 311 sejak bermulanya pertempuran darat pada 27 Oktober, menurut tentera.

Cabaran di Rafah

Akhbar Israel Jerusalem Post memetik Yair Zuckerman, komander Briged Nahal, yang menggambarkan keadaan yang mencabar di Rafah, di selatan Gaza.

Menurut Zuckerman, terowong di sana mewujudkan labirin besar dan menghubungkan kawasan kejiranan melalui bukaan dinding.

Zuckerman menekankan kemajuan yang perlahan dan pertempuran yang meletihkan yang dihadapi oleh tentera Israel.

Pegawai Israel menjelaskan bahawa Hamas menggunakan banyak kamera di Rafah untuk menguruskan pertempuran dari atas dan bawah tanah.

Beliau juga menyebut cabaran rumah dan bilik yang berjerangkap samar, memetik insiden baru-baru ini di mana empat tentera Israel terbunuh akibat letupan di sebuah rumah yang kelihatan kosong.

Sejak 6 Mei, tentera Israel telah melancarkan serangan darat ke atas Rafah, mengakibatkan lebih sejuta penduduk Palestin dipindahkan di bawah keadaan kemanusiaan yang teruk.

Genosid Berterusan

Pada masa ini dibicarakan di hadapan Mahkamah Keadilan Antarabangsa untuk pembunuhan beramai-ramai terhadap rakyat Palestin, Israel telah melancarkan perang yang dahsyat ke atas Gaza sejak 7 Oktober.

Menurut Kementerian Kesihatan Gaza, 37,396 rakyat Palestin telah terbunuh, dan 85,523 cedera dalam pembunuhan beramai-ramai Israel yang berterusan di Gaza bermula pada 7 Oktober.

Lebih-lebih lagi, sekurang-kurangnya 7,000 orang tidak dapat dikesan, dianggap mati di bawah runtuhan rumah mereka di seluruh Semenanjung.

Pertubuhan Palestin dan antarabangsa mengatakan bahawa majoriti yang terbunuh dan cedera adalah wanita dan kanak-kanak.

Perang Israel telah mengakibatkan kebuluran teruk, kebanyakannya di utara Gaza, mengakibatkan kematian ramai rakyat Palestin, kebanyakannya kanak-kanak.

Pencerobohan Israel juga telah mengakibatkan pemindahan hampir dua juta orang dari seluruh Semenanjung Gaza, dengan sebahagian besar pelarian terpaksa masuk ke bandar selatan Rafah yang padat berhampiran sempadan dengan Mesir – yang telah menjadi terbesar di Palestin. penghijrahan beramai-ramai sejak Nakba 1948.

Israel mengatakan bahawa 1,200 tentera dan orang awam terbunuh semasa Operasi Taufan Al-Aqsa pada 7 Oktober. Media Israel menyiarkan laporan menunjukkan bahawa ramai rakyat Israel terbunuh pada hari itu oleh ‘tembakan sendiri’.

Palestin