Nasrullah: Lebih Seratus Ribu Pejuang Hizbullah Bersedia Untuk Menyertai Peperangan

Nasrullah: Lebih Seratus Ribu Pejuang Hizbullah Bersedia Untuk Menyertai Peperangan

Setiausaha tertinggi Hizbullah, Sayyid Hassan Nasrullah, telah memperkecilkan ancaman Israel untuk melancarkan perang besar-besaran terhadap kumpulan mujahiddin Lubnan.

Bercakap pada majlis memperingati komander kanan Hizbullah Taleb Abdullah dan tiga lagi pejuang mujahiddin yang syahid dalam serangan udara Israel di Lubnan lebih seminggu lalu, pemimpin Hizbullah itu berkata Israel hanya boleh bercakap tentang melancarkan perang sedemikian tetapi tidak dapat melaksanakannya.

Nasrullah menambah bahawa Hizbullah tidak mahu “peperangan total” dengan Israel tetapi mengeluarkan amaran jika senario sedemikian berlaku.

Beliau berkata Israel mesti bersedia untuk serangan dari darat, udara dan laut, dan bahawa “keadaan di Mediterranean akan berubah sepenuhnya” jika Israel memutuskan untuk terlibat dalam konflik sepenuhnya dengan Lubnan.

Pemimpin Hizbullah itu memberi amaran bahawa “tiada tempat” di Israel tanpa senjata kumpulan mujahiddin sekiranya berlaku peperangan langsung.

Beliau berkata Hizbullah akan berperang tanpa “peraturan” dan “sekatan”.

Beliau menyatakan bahawa kumpulan mujahiddin melakukan serangan terhadap rejim untuk menyokong rakyat Palestin di Gaza.

“Kami akan terus menyokong Gaza dan kami bersedia untuk apa sahaja.

“Kami tidak takut. Tuntutan kami jelas: Gencatan senjata yang lengkap dan kekal di Gaza.”

Hizbullah dan Israel berbalas tembak sejak 8 Oktober, sehari selepas Israel mengisytiharkan perang ke atas Gaza susulan operasi ketenteraan mengejut yang dilakukan oleh Hamas di selatan Israel.

Hizbullah telah mengulangi bahawa ia tidak akan menghentikan serangannya ke atas Israel melainkan rejim itu menamatkan perang pembunuhan besar-besarannya di Gaza yang setakat ini telah meragut nyawa kira-kira 37,400 rakyat Palestin.

Israel telah berulang kali memberi amaran bahawa ia akan mengarahkan perang dengan Hizbullah jika ia meneruskan serangan ke atas rejim itu.

Ancaman terbaru itu dibuat oleh Menteri Luar Israel, Israel Katz.

“Kami semakin hampir untuk membuat keputusan untuk mengubah peraturan permainan terhadap Hizbullah dan Lubnan.

“Dalam perang habis-habisan, Hizbullah akan dimusnahkan, dan Lubnan akan dimusnahkan,” kata Katz di X pada hari Selasa.

Ancamannya muncul selepas Hizbullah mengeluarkan rakaman yang menunjukkan dron pengawasannya terbang di atas tapak sensitif Israel di kawasan seperti pelabuhan Haifa.

Hizbullah berkata dron itu mengelak pertahanan udara Israel dan kembali ke ruang udara Lubnan tanpa dikesan.

Rakaman yang dirakam oleh dron Hizbullah menarik perhatian di media arus perdana.

Penganalisis berkata tindakan itu telah mendedahkan kelemahan Israel dan menghina rejim itu.

Dalam ucapannya, Nasrullah berkata rakaman itu hanyalah petikan pendek dan terpilih daripada rakaman berjam-jam yang dirakam di Haifa.

Pemimpin Hizbullah itu menambah bahawa pemimpin Israel tidak mahu mengakui besarnya kerosakan tentera dan ekonomi yang mereka terima di tangan pejuang mujahiddin Hizbullah.

Nasrullah juga berkata bilangan pengendali Hizbullah yang bersedia menyertai peperangan telah melebihi 100,000.

Pemimpin Hizbullah itu juga menekankan kegagalan Israel mencapai matlamat ketenteraannya di Gaza.

Israel mendakwa sebagai tentera terkuat di Asia Barat tetapi gagal mengalahkan Hamas, katanya.

Sejak mengisytiharkan perang ke atas Gaza pada 7 Oktober, Perdana Menteri Benjamin Netanyahu telah berikrar untuk mencapai “kemenangan total” ke atas Hamas dan “memusnahkan” kumpulan mujahiddin itu.

Impian Netanyahu setakat ini masih belum tercapai kerana Hamas telah mencabar tentera Israel dan memberi tamparan hebat kepada rejim di medan perang Gaza.

Lubnan