62,000 Tentara Israel Cedera

62,000 Tentara Israel Cedera

Tel Aviv telah cuba menyembunyikan kehilangan tenteranya, tetapi akhbar Israel Hayom melaporkan statistik yang disahkan oleh Insurans Nasional Israel bahawa 62,000 tenteranya telah terjejas secara fizikal dan psikologi.

Menurut Israel Hayom, 740 juta syikal telah dibayar sebagai pampasan kepada mereka yang terjejas akibat perang yang berterusan, bersama-sama dengan 12 juta syikal untuk usaha pemulihan dan 61 juta syikal kepada keluarga tawanan Israel di Gaza.

Akhbar itu bergantung kepada data dari Insurans Nasional Israel yang mengakui bahawa 62,000 tentera mereka menderita dari segi fizikal dan psikologi, dengan jumlah ini terus meningkat.

Pengkritik berkata, angka itu mendedahkan apa yang cuba disembunyikan oleh rejim penjajah mengenai kehilangan mereka di medan perang.

Kerajaan Perdana Menteri Benjamin Netanyahu cuba mengekalkan semangat di kalangan tentera penjajah dan dalam negara.

Perpecahan mengenai kejayaan perang di Gaza antara jeneral Israel dan Netanyahu dan kalangan dalamannya telah diketahui umum.

Sementara itu, gerakan penentangan Palestin di wilayah yang dikepung meneruskan operasinya terhadap pasukan pendudukan, menyebabkan kerugian besar, bersama-sama dengan peningkatan tindakan ketenteraan oleh Hizbullah Lubnan sebagai solidariti dengan Gaza.

Menambah tekanan ke atas kerajaan Netanyahu ialah pelbagai barisan tentera yang telah dibuka sejak beberapa bulan lalu di Yaman, Iraq, Iran dan Syria.

Terdapat peningkatan ketara dalam operasi oleh Ansarullah di Yaman dan Mujahiddin Islam di Iraq, kedua-duanya baru-baru ini menyelaraskan operasi mereka.

Mujahiddin Iraq mengebom sasaran tentera Israel yang lain pada hari Rabu.

Dalam satu kenyataan, ia berikrar untuk terus menjalankan operasinya terhadap penjajah Israel bagi menyokong orang awam Gaza dan pasukan mujahiddin di sana.

Operasi itu, yang dijalankan menggunakan dron kamikaze, menyasarkan sasaran “penting” Israel di bandar selatan Palestin Umm al-Rashrash, juga dikenali sebagai Eilat.

Anggaran kerugian entiti penjajah dalam perang genosid di Gaza ini bukan sahaja terhad kepada kecederaan, kecacatan dan trauma psikologi di kalangan tentera.

Ini juga termasuk pengasingan global dan kerugian ekonomi teruk yang terdedah kepada penurunan ketara dengan setiap peningkatan baharu, terutamanya melibatkan Lubnan.

Shaul Goldstein, Ketua Pegawai Eksekutif Syarikat Noga Electric Israel, memberi amaran tentang gangguan bekalan elektrik yang berpanjangan jika perang dengan Hizbullah semakin memuncak, dengan menyatakan bahawa “selepas 72 jam tanpa bekalan elektrik di Israel, kehidupan di sana akan menjadi mustahil.”

Kerugian ini dianggap oleh orang awam Israel akibat pengurusan perang yang lemah oleh kerajaan Netanyahu dan telah mendorong ramai untuk terus membantah dalam pelbagai bentuk, termasuk penutupan jalan raya di Tel Aviv baru-baru ini yang menuntut pilihan raya awal.

Media Israel melaporkan bahawa penunjuk perasaan anti-kerajaan menutup Lebuhraya 4 arah utara di bandar Hod Hasharon, membakar tayar kereta dan melaungkan “pilihan raya sekarang”.

Pakar mengatakan bahawa walaupun gagal mencapai “kemenangan mutlak” di Gaza yang dijanjikan Netanyahu lebih lapan bulan lalu, Tel Aviv melepaskan kekecewaannya atas kegagalan untuk mengalahkan mujahiddin Palestin ke atas orang awam Palestin.

Pembunuhan beramai-ramai Israel selama 265 hari di Gaza telah mengakibatkan lebih 37,700 kematian. Hampir 86,400 yang lain cedera, majoritinya wanita dan kanak-kanak.

Dalam tempoh 24 jam yang lalu, tentera penjajah Israel melakukan empat pembunuhan beramai-ramai di wilayah itu, membunuh 60 rakyat Palestin dan mencederakan 140 yang lain, menurut kementerian kesihatan Gaza.

Kementerian menambah bahawa masih terdapat mangsa yang terperangkap di bawah runtuhan, dan ambulans serta pasukan penyelamat tidak dapat menghubungi mereka.

Israel