Hizbullah Memusnahkan 130 Penempatan Israel Di Sempadan Lubnan

Hizbullah Memusnahkan 130 Penempatan Israel Di Sempadan Lubnan

Media Zionis telah mengumumkan bahawa Hizbullah Lubnan melancarkan peluru berpandu dan dron terhadap penempatan Israel di utara Palestin yang dijajah dan memusnahkan 130 daripadanya.

Kira-kira 1,023 bangunan dan pusat infrastruktur telah dipukul di bumi yang dijajah oleh dron dan peluru berpandu Hizbullah, media Zionis mengesahkan pada hari Selasa.

Al Mayadeen telah melaporkan bahawa perang tercetus di utara bumi yang dijajah telah menyebabkan pemusnahan lebih daripada 130 penempatan.

Beberapa minggu lalu, kementerian perang Israel mengesahkan keberkesanan serangan pejuang Hizbullah terhadap pangkalan dan penempatan tentera Zionis di utara Gaza.

Dalam kenyataannya, kementerian Israel berkata 130 daripada 155 rumah Zionis Kibbutz Manara telah dimusnahkan oleh serangan peluru berpandu Hizbullah.

Ia menambah bahawa 124 rumah dari Qiryat Shemona juga telah rosak semasa konflik dengan Hizbullah Lubnan.

Baru-baru ini, media Zionis telah melaporkan bahawa gerakan mujahiddin Lubnan melancarkan lebih 3,000 peluru berpandu terhadap Palestin yang dijajah untuk menyasarkan pangkalan tentera Israel sejak permulaan perang di Gaza pada Oktober 2023.

Hizbullah telah berulang kali mengumumkan bahawa serangannya adalah menyokong rakyat Palestin yang tertindas dan akan memaksa rejim Israel menghentikan pencerobohan terhadap penduduk Gaza di mana hampir 38,000, kebanyakannya wanita dan kanak-kanak, telah terbunuh di Semenanjung Gaza.

Lubnan