Hizbullah ‘Tentera Bukan Kerajaan Paling Berkuasa Di Rantau Ini’: MSNBC

Hizbullah ‘Tentera Bukan Kerajaan Paling Berkuasa Di Rantau Ini’: MSNBC

Akhbar berita Amerika, MSNBC, telah melaporkan bahawa sebarang kemungkinan perang Israel terhadap Hizbullah Lubnan akan menghadapi rejim Tel Aviv dengan lawan yang bukan sahaja entiti bukan kerajaan paling berkuasa di Timur Tengah tetapi juga yang paling berkesan berbanding banyak tentera tersusun di rantau ini.

Hizbullah pada 2024 lebih besar, memilik senjata yang lebih baik, lebih berpengalaman dan lebih kuat dari segi politik berbanding pada tahun 2006, menurut laporan MSNBC pada hari Khamis.

Laporan itu mencadangkan bahawa AS harus berkomunikasi dengan jelas kepada pegawai Israel, secara terbuka dan peribadi, bahawa ia tidak menyokong perang di Lubnan dan tidak akan datang untuk menyelamatkan rejim jika ia memilih untuk mencetuskan peperangan.

Dilaporkan bahawa pegawai Amerika pasti menyedari bahawa dalam sebarang kemungkinan peperangan antara rejim Zionis dan Hizbullah, terdapat kemungkinan bahawa “orang Amerika tidak akan kebal daripada akibatnya.”

Tambahan pula, MSNBC menambah bahawa sekiranya berlaku peperangan, peluru berpandu Pergerakan Mujahiddin boleh menyasarkan mana-mana tapak di Israel, terutamanya infrastruktur awam yang penting, lapangan terbang, pelabuhan, rangkaian elektrik dan stesen janakuasa.

Laporan itu juga menyatakan bahawa tentera darat Israel akan berhadapan dengan pejuang Hizbullah yang telah mengumpulkan taktik, operasi dan prosedur ketenteraan berikutan kehadiran bertahun-tahun di Syria.

Dinyatakan lagi bahawa pada masa ini, Hizbullah menyerupai tentera yang memiliki 200,000 roket dan peluru berpandu pelbagai jarak.

Keadaan di wilayah utara yang dijajah juga akan bertambah buruk, dengan ekonomi rejim Israel semakin merosot apabila penjajah meninggalkan penempatan mereka untuk keselamatan diri, tambahnya.

Lubnan