Tentera Israel Terbunuh, Cedera – Hizbullah Melancarkan Ratusan Peluru Berpandu

Tentera Israel Terbunuh, Cedera – Hizbullah Melancarkan Ratusan Peluru Berpandu

Beratus-ratus peluru berpandu dan dron dilancarkan dari Lubnan, menyasarkan lebih 100 tapak di Galilee Atas, Bawah dan Barat, Bukit Golan, dan kawasan pantai Nahariya dan Acre, menurut Al-Jazeera.

Akibatnya, berpuluh-puluh kebakaran dilaporkan berlaku di pelbagai lokasi di Galilee dan Bukit Golan.

Seorang askar Israel dilaporkan terbunuh dan yang lain cedera akibat serangan peluru berpandu dari Lubnan yang menyasarkan kenderaan mereka.

Selain itu, siren kedengaran semula di semua bandar Lembah Hula dan penempatan di Bukit Golan yang dijajah berikutan tembakan dari Lubnan, tambah laporan itu.

200 peluru berpandu

Sumber Hizbullah memaklumkan kepada Al-Jazeera bahawa kumpulan itu menembak lebih 200 peluru berpandu pelbagai jenis di tapak Israel di Galilee dan Golan.

Sumber itu menambah bahawa lebih 20 dron digunakan untuk menyerang beberapa tapak Israel di Galilee, menggambarkan serangan baharu ini sebagai kesinambungan tindak balas mereka terhadap pembunuhan komander tentera Muhammad Ni’mah Nasser, ketua unit ‘Aziz’ Hizbullah.

Sumber itu memperincikan lagi bahawa serangan peluru berpandu menyasarkan ibu pejabat Divisyen ke-91 yang baru ditubuhkan di berek Eilat Israel, ibu pejabat Briged Berperisai Ketujuh di berek Katsafia, berek Gamla dan Yarden, dan pangkalan Nafah Israel.

Selain itu, dron menyerang Pusat Perisikan Wilayah Utara di pangkalan Mishar Israel, pangkalan Ilyana dari Divisyen ke-143, terletak 35 km dari sempadan selatan Lubnan, dan berek Shraga, penempatan kepada Briged Golani dan unit Egoz.

Kecederaan di kalangan Tentera

Di pihak Israel, laporan media mengesahkan kecederaan serius di kalangan tentera selepas kenderaan tentera diserang oleh tembakan dari Lubnan.

Saluran 13 Israel melaporkan bahawa beratus-ratus roket dan dron ditembak dalam masa sejam terakhir.

Radio Tentera Israel mengesahkan bahawa dua bangunan di Acre dan kawasan Rajaba di utara Acre telah terkena secara langsung, manakala Saluran 12 Israel menyatakan bahawa serangan langsung di Acre adalah disebabkan oleh serpihan peluru berpandu pemintas yang jatuh.

Media Israel menyiarkan adegan yang menunjukkan tiang asap tebal naik di Bukit Golan yang dijajah berikutan pelancaran peluru berpandu dan dron dari Lubnan ke utara Israel.

Mereka juga mengesahkan berlakunya beberapa kebakaran di kawasan terbuka di Golan dan Galilee akibat daripada serangan itu.

Tindak Balas Hizbullah

Hizbullah mengumumkan pada hari Rabu bahawa mereka telah mengebom ibu pejabat Bahagian Golan di berek Nafah, markas pertahanan udara dan peluru berpandu, dan batalion tentera darat di berek Kela dengan lebih daripada 100 roket Katyusha, menyasarkan berek Zar’it dan Kiryat Shmona sebagai tindak balas. kepada pembunuhan komander tenteranya.

Bagi pihaknya, tentera Israel menyatakan bahawa ia telah menyerang sasaran Hizbullah di kawasan Sheheen, Balat, dan Shebaa di selatan Lubnan pada malam Rabu/Khamis.

Kenyataan itu menyebut bahawa pesawat pejuang menyerbu sasaran Hizbullah sepanjang malam, menyerang bangunan tentera di Sheheen dan tiga bangunan bermusuhan di Balat, dan juga melakukan serangan untuk menghapuskan ancaman di kawasan Shebaa.

Beberapa jam yang lalu telah menyaksikan peningkatan yang ketara di kedua-dua belah sempadan Israel-Lubnan berikutan pembunuhan Israel terhadap seorang pemimpin Hizbullah.

Ketegangan Meningkat

Sejak permulaan perang Israel ke atas Gaza, pada 7 Oktober, pergerakan Hizbullah Lubnan telah terlibat secara langsung, tetapi secara relatifnya dalam cara yang terhad dalam perang menentang penjajahan Israel.

Menurut sumber Hizbullah, pergerakan itu telah melakukan 1,194 operasi ketenteraan dalam 250 hari pertama peperangan, membunuh dan mencederakan lebih 2,000 tentera Israel.

Israel telah menduduki bahagian Lubnan selama beberapa dekad dan hanya meninggalkan negara itu pada tahun 2000, berikutan tentangan sengit Lubnan di bawah pimpinan Hizbullah.

Mereka cuba untuk menjajah semula Lubnan pada 2006 tetapi gagal dalam apa yang Lubnan anggap sebagai kemenangan besar terhadap Israel.

Israel, bagaimanapun, terus menduduki bahagian Lubnan, iaitu wilayah Ladang Sheeba.

Hizbullah telah berikrar untuk memulihkan setiap inci Lubnan yang telah dijajah oleh Israel bertentangan dengan undang-undang antarabangsa.

Lubnan