Hizbullah Menembak Lebih 100 Roket Ke Arah Israel

Hizbullah Menembak Lebih 100 Roket Ke Arah Israel

Hizbullah di Lubnan telah bertindak balas terhadap serangan Israel di wilayah Bekaa dengan menyasarkan berek tentera Israel menggunakan lebih daripada 100 roket.

Dalam operasi pertamanya pada hari Selasa, gerakan mujahiddin Lubnan mengumumkan bahawa mereka telah mengebom pusat komando Divisyen Golan Israel di pangkalan Nafah, serta rejimen artileri dan briged berperisai Divisyen Golan 210 di pangkalan Yarden, dengan tembakan roket yang kuat.

Salvo tembakan roket ini juga menyebabkan kebakaran di beberapa kawasan di Galilea yang diduduki Israel di utara.

Mujahiddin Lubnan mengesahkan bahawa operasi awal mereka adalah sebagai sokongan kepada rakyat Palestin yang teguh di Gaza, menyokong perjuangan mereka terhadap penjajah, dan sebagai tindak balas terhadap serangan Israel di wilayah Bekaa.

Dalam kenyataan kedua yang dikeluarkan oleh Hizbullah, gerakan mujahiddin Lubnan menyatakan bahawa mereka menyasarkan “berek Branit” Israel dengan senjata yang sesuai, dan mengesahkan satu pukulan langsung.

Laporan telah mengesahkan bahawa roket-roket telah dilancarkan dari selatan Lubnan ke arah Galilea yang diduduki Israel dan Bukit Golan Syria yang diduduki Israel.

Dalam kenyataan ketiga yang dikeluarkan kemudian pada hari Selasa, Hizbullah mengisytiharkan:

“Sebagai sokongan kepada rakyat Palestin kami yang teguh di Jalur Gaza dan sebagai solidariti dengan penentangan mereka yang berani dan terhormat, serta sebagai tindak balas terhadap pembunuhan yang dilakukan oleh musuh Israel di bandar Deir Qanoun Ras al-Ain, pejuang penentangan Islam pada hari Selasa, 20 Ogos 2024, menyasarkan ibu pejabat Briged 146 di Jattun dengan tembakan roket Katyusha.”

Pakar menunjukkan bahawa Hizbullah sedang melancarkan serangan yang canggih, disokong oleh pengumpulan risikan, terhadap tentera Israel dengan cara yang mengelirukan sistem Iron Dome rejim tersebut.

Tentera penjajah Israel mengakui kebakaran yang berlaku di penempatan Israel di Gadot di utara Golan yang dijajah sebagai hasil roket yang jatuh, dan memaklumkan bahawa pasukan bomba sedang berusaha untuk memadamkan kebakaran.

Media Israel juga mengakui bahawa kira-kira 100 roket telah dilancarkan dari Lubnan ke arah Lembah Hula dan Golan.

Media Ibrani melaporkan bahawa beberapa letupan telah didengar di Galilea Atas, serta siren berbunyi di Ortal di Golan utara dan di penempatan Gadot dan Lembah Hula.

“Berikutan serangan di Lubnan, penduduk penempatan Gaton, Yehiam, Ein Ya’akov, Manot, dan Mitzpe Hila di Galilea Barat diarah untuk berada berhampiran tempat-tempat yang diperkukuh,” tambah media Israel.

Di Galilea, tentera Israel meminta agar para penjajah yang masih berada di “Kiryat Shmona” berada berhampiran kawasan perlindungan, dan Majlis Galilea menyatakan bahawa ia “memaklumkan penduduk penjajah yang telah dipindahkan untuk berada berhampiran kawasan perlindungan.”

Sebilangan besar rakyat Israel di utara telah meninggalkan penempatan mereka dengan anggaran yang berbeza-beza dari 75,000 hingga 300,000 rakyat Israel melarikan diri.

Pada hari Isnin, tentera Israel mengakui bahawa dron dari selatan Lubnan telah mengelak semua sistem pemintas peluru berpandu rejim tersebut dan membunuh seorang tentera Israel. Seorang lagi tentera mengalami kecederaan serius.

Pasukan bomba Israel juga dilaporkan bekerja sepanjang malam untuk memadamkan api di utara yang “dinyalakan oleh dron yang meletup.”

Sejak 8 Oktober, sehari selepas Operasi Taufan al-Aqsa di Gaza, Hizbullah dan tentera Israel telah bertukar-tukar tembakan setiap hari.

Selepas hampir 320 hari, Hizbullah telah berulang kali memaklumkan kepada para perantara asing bahawa ia akan menghentikan tembakan setelah perang genosid yang disokong oleh A.S. terhadap Gaza berakhir.

Lubnan