Rejim Netanyahu Telah “Kehilangan Utara”

Rejim Netanyahu Telah “Kehilangan Utara”

Setelah Hizbullah dari Lubnan menyerang penempatan Israel di Katzrin di Bukit Golan Syria yang dijajah, bekas perdana menteri dan pemimpin pembangkang, Yair Lapid, dengan tegas mengutuk kerajaan Perdana Menteri Israel, Benjamin Netanyahu.

Lapid menggunakan media sosial untuk menyiarkan peta yang menunjukkan kawasan-kawasan di mana siren berbunyi, dengan berkata, “Sehari di utara negara, dan kini satu serangan langsung di bandar Katzrin. Kerajaan telah kehilangan utara.”

Begitu juga, ketua Majlis Daerah Golan, Uri Kalner, menyiarkan video dirinya berhampiran api yang berlaku akibat serangan Hizbullah dan berkata bahawa ini adalah realiti baharu, menyeru kerajaan Israel untuk menamatkannya, merujuk kepada serangan berterusan oleh Hizbullah.

Ini berlaku apabila Hizbullah menyerang sasaran Israel di tapak tentera Hadab Yaroun menggunakan dron satu hala.

Selama sepuluh bulan sekarang, para penjajah di utara Israel telah menyuarakan ketidakpuasan mereka kerana kerajaan Israel terbukti tidak mampu mencegah projektil yang dilancarkan dari selatan Lubnan, mengarahkan kemarahan dan kritikan mereka kepada Netanyahu dan kabinetnya.

Pada hari Rabu, Hizbullah mengumumkan bahawa ia telah menyasarkan pangkalan tentera Tsnobar Israel di Bukit Golan Syria yang dijajah Israel dengan salvo roket Katyusha.

Media serantau melaporkan puluhan roket Katyusha menyasarkan tapak tersebut, menyerang pangkalan logistik tentera Israel.

Hizbullah menyatakan bahawa operasi terkini ini adalah sebagai tindak balas terhadap serangan Israel semalaman di Bekaa, yang membunuh seorang dan mencederakan 19 orang yang lain.

Di antara mereka yang cedera adalah lima kanak-kanak Lubnan.

Gerakan mujahiddin Lubnan juga mengumumkan bahawa ia telah melancarkan serangan udara menggunakan kawanan dron satu hala ke atas ibu pejabat simpanan Komando Utara dan pangkalan simpanan Divisyen Galilea, bersama dengan kemudahan simpanan logistiknya di Ami’ad.

Serangan ini menyasarkan pusat komando dan kedudukan pegawai dan tentera, dengan “pukulan tepat.”

Ini adalah operasi kedua pada hari Rabu yang menyasarkan pangkalan Ami’ad, yang terletak 19 kilometer dari sempadan Lubnan.

Pada hari Selasa, Hizbullah melancarkan 12 operasi, membedil berek tentera Israel dengan roket dan dron.

Pertukaran tembakan harian antara Hezbollah dan tentera Israel telah berlanjutan sehingga bulan ke sebelasnya.

Gerakan mujahiddin Lubnan mengatakan ia bertindak dalam solidariti dengan rakyat dan mujahiddin di Gaza, yang sedang menghadapi perang genosida yang disokong oleh A.S. oleh Israel.

Dalam surat yang telah tular, mujahiddin Palestin di Gaza memuji Hizbullah. Surat tersebut berbunyi:

“Saudara-saudara yang dihormati dalam Mujahiddin Islam di Lubnan,

Salam sejahtera, rahmat, dan keberkatan ke atas anda. Salam kepada Yang Berhormat, Setiausaha Agung Hizbullah, Sayyed Hassan Nasrallah. Salam kepada para syuhada dan yang terluka. Salam kepada para pejuang yang teguh dan bertahan, sekuat gunung yang teguh. Gunung mungkin hilang, tetapi kaki mereka tidak goyah.

Saudara-saudara yang dihormati,

Anda benar-benar saudara, penyokong, lelaki yang setia, dan penentangan yang ikhlas. Selama lebih dari sepuluh bulan, kami telah menyaksikan jihad, kesabaran, dan pengorbanan anda terhadap apa yang paling anda sayangi dalam pertempuran melawan musuh ini, yang takut untuk menghadapi anda.

Musuh bodoh dan terkalahkan ini, yang terjerumus dalam kubangan Gaza, berusaha melarikan diri setiap hari dari pukulan dan serangan hendap para pejuang kami, yang telah membuat rambut pegawai dan tentera Zionis menjadi uban. Bagaimana mereka boleh berhadapan dan melawan anda?

Saudara-saudara yang dihormati,

Dari hati Gaza, di tengah-tengah pertempuran, debu konflik, dan penderitaan rakyat kami yang sabar dan teguh, kami menghantar kata-kata ini kepada anda semasa saat-saat kritikal dalam sejarah umat, di tengah-tengah pengkhianatan dari jauh dan dekat.

Musuh yang ketakutan ini, yang digambarkan oleh Yang Berhormat Setiausaha Agung Sayyed Hassan Nasrallah sebagai lebih lemah daripada jaring labah-labah, kini berdiri di hujung jari kakinya, dilanda ketakutan dan penantian yang menyakitkan – baik pada hari dan malam, serta di medan perang.

Musuh telah melakukan kesalahan dalam anggaran dan perkiraannya, dan kami yakin bahawa anda akan melaksanakan misi anda dengan cemerlang. Kami akan melihat kekuatan dan jihad anda terwujud, insya-Allah.

Anda dan saudara-saudara kami yang lain dalam paksi mujahiddin, dari Iran Islam ke Syria Arab, ke Iraq yang teguh, sehingga mencapai ke Yaman yang tercinta, yang telah mengukir dalam sejarah Islam dan Arab makna terbesar untuk kepentingan Palestin dan perjuangannya dengan darah dan mesiu.

Sebagai kesimpulan, kepada mereka yang berkongsi perjuangan, kesabaran, dan martabat dalam pertempuran kita, Pertempuran Taufan al-Aqsa, kami katakan: Kemenangan sudah hampir, dan kami telah menyaksikannya melalui usaha berkah para pejuang mulia kami dalam sektor gagah berani kami dan Jalur Gaza kami yang heroik. Sabar hingga kemenangan, pembebasan sepenuhnya Palestin yang tercinta dan tempat-tempat sucinya. Semoga Allah menerima jihad, kesabaran, dan pengorbanan anda.

Sesungguhnya, ini adalah perjuangan, untuk kemenangan atau syahid.

Saudara-saudara anda: Mujahiddin Palestin

20 Ogos 2024″

Kemudian pada hari Rabu, Hizbullah menerbitkan kenyataan berasingan yang mengatakan bahawa mereka telah melakukan sekurang-kurangnya sepuluh operasi terhadap kedudukan tentera Israel.

Lubnan