Keseimbangan Strategik Telah Berubah Memihak Kepada Hizbullah

Keseimbangan Strategik Telah Berubah Memihak Kepada Hizbullah

Berikutan pembunuhan pada 30 Julai terhadap komander tentera seniornya, Fuad Shukr, Hizbullah melancarkan 320 roket dan dron ke arah Israel pada pagi Ahad.

Dalam satu ucapan yang disiarkan di televisyen pada petang hari yang sama, pemimpin Hizbullah, Hassan Nasrallah, berkata pasukannya telah menyasarkan sebuah pangkalan perisikan tentera kira-kira 110km (68 batu) ke dalam wilayah Israel, yang hanya berjarak 1.5km (0.9 batu) dari Tel Aviv.

Ini adalah serangan terkuat oleh pergerakan penentangan Hizbullah terhadap Israel sejak perang 2006.

Jelas sekali bahawa Hizbullah hanya menunjukkan sebahagian kecil daripada keupayaan ketenteraannya.

Mereka enggan menyerang ibu kota Tel Aviv, Lapangan Terbang Ben Gurion, atau tanda-tanda penting lain.

Menurut France 24, bahkan Amerika Syarikat membantu Israel mengesan roket dan dron yang dilancarkan oleh Hizbullah.

Ini menunjukkan betapa lemahnya Israel tanpa bantuan sekutu Baratnya, khususnya Amerika Syarikat.

Perkara utama ialah Hizbullah tidak membiarkan tindakan pengecut pembunuhan itu tidak dibalas, dan selama kira-kira sebulan, Israel hidup dalam ketakutan terhadap tindakan balas Hizbullah.

Sudah tentu, dalam perang Israel selama 34 hari menentang Lubnan pada tahun 2006, dunia menyedari bahawa keadaan telah berubah dan bahawa Israel telah kehilangan keunggulan ketenteraannya di rantau ini.

Kini, selepas kira-kira 11 bulan, Israel masih gagal mengalahkan kumpulan gerila di Jalur Gaza walaupun telah melakukan segala jenis jenayah yang dapat dibayangkan terhadap penduduk awam di kawasan tersebut.

Mereka hanya menjatuhkan puluhan tan bom di wilayah kecil itu.

Bayangkan jika Israel memulakan perang berskala penuh terhadap Hizbullah yang mempunyai kira-kira 100,000 pasukan tempur yang bersemangat, terlatih tinggi, dan berdisiplin serta bersenjata dengan puluhan ribu peluru berpandu, termasuk yang berpandu tepat.

Menurut Institut Kajian Strategik Antarabangsa (IISS), pada Jun 2024 pakar menduga bahawa Hizbullah mempunyai 150,000–200,000 roket dan peluru berpandu dengan pelbagai jarak.

IISS juga menganggarkan pada tahun 2020 bahawa Hizbullah mempunyai sehingga 20,000 pejuang aktif dan kira-kira 20,000 simpanan, dengan pelbagai senjata kecil, kereta kebal, dron, dan pelbagai roket jarak jauh.

Penganalisis dan Brigedier Jeneral yang bersara Assaf Orion dari Institut Kajian Keselamatan Nasional Israel juga mengatakan bahawa Hizbullah memiliki “persenjataan artileri yang lebih besar daripada kebanyakan negara.”

Hizbullah telah berulang kali memalukan Israel.

Dalam satu analisis yang disiarkan di laman web CNN pada 27 Jun, penulis Ben Wedeman berkata bahawa pegawai Israel terkejut dengan kecanggihan serangan Hizbullah.

Wedeman berkata serangan ini termasuk serangan sistematik tepat ke atas pelbagai pos pengawasan Israel di sepanjang sempadan, menembak jatuh dron berteknologi tinggi yang terbang tinggi, dan menyerang bateri Iron Dome Israel serta pertahanan anti-dron.

Namun, kejutan terbesar bagi Israel mungkin adalah sembilan minit rakaman dron yang diterbitkan oleh Hizbullah dalam talian yang menunjukkan infrastruktur awam dan ketenteraan yang sangat sensitif di dan sekitar bandar Haifa di utara, menurut Wedeman.

Awal tahun ini, Universiti Reichman mengeluarkan laporan bertajuk “Api dan darah: Realiti mengerikan yang dihadapi Israel dalam perang dengan Hizbullah.”

Laporan itu menggambarkan senario suram di mana kumpulan penentang itu akan melancarkan 2,500 hingga 3,000 roket dan peluru berpandu setiap hari selama beberapa minggu, menyasarkan tapak ketenteraan Israel serta bandar-bandar yang padat penduduk di pusat Israel.

Berbanding dengan perang 2006, Hizbullah kini jauh lebih kuat dari segi persenjataan dan kekuatan tentera.

Keseimbangan strategik telah berubah memihak kepada mereka.

Hari-hari di mana kereta kebal Israel berlegar di jalan-jalan Beirut dan memanipulasi politik di Lubnan sudah berlalu.

Lubnan