PAS memilih pendekatan wasatiyyah dalam membawa Islam sebagai panduan hidup, yang bermakna mengambil jalan tengah yang berlandaskan syariat, tanpa terlalu longgar (liberal) mahupun melampau (ekstrem).
Pendekatan ini mencerminkan prinsip keadilan, keseimbangan, dan kesederhanaan sebagaimana yang telah ditetapkan oleh al-Quran dan as-Sunnah.
Wasatiyyah dalam Islam
Wasatiyyah adalah konsep penting dalam Islam yang berasal dari perkataan Arab وَسَطٌ (wasat), yang membawa maksud “pertengahan” atau “kesederhanaan.”
Dalam konteks yang lebih mendalam, ia mengajarkan keseimbangan dalam segala aspek kehidupan, dengan mengelakkan keterlaluan atau kekurangan dalam beribadah, berfikir, dan bertindak.
Definisi dan Konsep Wasatiyyah
1. Keseimbangan: Wasatiyyah mengajak umat Islam untuk mencapai keseimbangan antara aspek kehidupan duniawi dan akhirat.
Ini bermakna, seorang Muslim tidak boleh terlalu mementingkan urusan dunia hingga melupakan akhirat, begitu juga sebaliknya.
2. Keadilan: Dalam memahami wasatiyyah, keadilan (adl) adalah elemen yang utama.
Ini kerana Islam meletakkan keadilan sebagai asas kepada setiap tindakan dan hukum.
Umat Islam mesti berlaku adil kepada diri sendiri, keluarga, masyarakat, dan juga kepada alam sekitar.
3. Kesempurnaan: Konsep ini turut menekankan perlunya mencapai kesempurnaan (kamal) dalam menjalankan tanggungjawab sebagai khalifah di bumi.
Ini termasuk melaksanakan syariat dengan betul, berinteraksi dengan adab, serta membina masyarakat yang harmoni dan saling menyokong.
Dalil-dalil Al-Quran dan Hadis Mengenai Wasatiyyah
Firman Allah SWT dalam Surah Al-Baqarah ayat 143 menekankan kedudukan umat Islam sebagai umat yang sederhana dan adil:
وَكَذَٰلِكَ جَعَلۡنَٰكُمۡ أُمَّةٗ وَسَطٗا لِّتَكُونُواْ شُهَدَآءَ عَلَى ٱلنَّاسِ وَيَكُونَ ٱلرَّسُولُ عَلَيۡكُمۡ شَهِيدٗاۗ …
“Dan demikian (pula) Kami telah menjadikan kamu (umat Islam), umat yang adil dan pilihan agar kamu menjadi saksi atas (perbuatan) manusia dan agar Rasul (Muhammad) menjadi saksi atas (perbuatan) kamu…” (Surah Al-Baqarah: 143)
Ayat ini menggariskan tanggungjawab umat Islam untuk menjadi ummatan wasatan, iaitu satu komuniti yang menjadi contoh teladan bagi manusia lain.
Peranan ini memerlukan umat Islam untuk tidak tergelincir kepada dua ekstrem – iaitu liberalisme yang meremehkan hukum agama atau ekstremisme yang menolak nilai-nilai rahmah (kasih sayang) dan toleransi.
Rasulullah SAW bersabda:
عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللهِ صلى الله عليه وسلم: “إِنَّ الدِّينَ يُسْرٌ، وَلَنْ يُشَادَّ الدِّينَ أَحَدٌ إِلا غَلَبَهُ”
“Agama itu mudah, dan tidak ada seorang pun yang mempersulit agama kecuali dia akan kalah.” (Hadis Riwayat Bukhari)
Hadis ini menekankan pentingnya kesederhanaan dalam beragama dan menolak ketegangan atau penyempitan dalam memahami ajaran Islam.
Elemen-elemen Utama dalam Wasatiyyah
1. Rahmah (Kasih Sayang): Prinsip rahmah merupakan intipati dalam pendekatan wasatiyyah.
Dalam konteks ini, Islam mengajar untuk menunjukkan kasih sayang kepada semua makhluk, termasuk kepada yang berlainan agama dan kepercayaan.
Rasulullah SAW adalah teladan utama dalam memperlakukan setiap insan dengan penuh kasih sayang dan rahmat.
2. Maslahah (Kebaikan Umum): Wasatiyyah juga mengambil kira kepentingan maslahah, iaitu memelihara kebaikan umum.
Apa sahaja keputusan yang diambil dalam masyarakat harus memberi manfaat kepada semua pihak dan bukan hanya kepada kelompok tertentu.
3. Adl (Keadilan): Seperti yang disebutkan, keadilan adalah elemen teras dalam konsep wasatiyyah.
Tidak ada tempat bagi kezaliman atau ketidakadilan dalam apa sahaja aspek, sama ada dalam muamalat (urusan sosial dan ekonomi) atau dalam ibadah.
Menjauhi Ekstremisme dan Liberalisme
Dalam menjalankan ajaran Islam, wasatiyyah menyeru umat Islam agar menjauhi dua bentuk keterlaluan:
1. Ekstremisme: Ekstremisme dalam agama membawa kepada kekerasan, kekejaman, dan penolakan terhadap elemen rahmah yang diajarkan oleh Islam.
Mereka yang berpegang kepada fahaman ini cenderung memaksakan pandangan mereka tanpa mempertimbangkan realiti kehidupan masyarakat dan prinsip keadilan.
2. Liberalisme: Di sisi lain, liberalisme pula boleh menyebabkan seseorang melepaskan ajaran agama hingga melonggarkan prinsip-prinsip asas.
Ini boleh membawa kepada kehidupan yang terpisah dari ajaran syariat dan nilai-nilai moral.
Wasatiyyah dalam Islam adalah prinsip keseimbangan yang menekankan kesederhanaan, keadilan, dan rahmah dalam setiap aspek kehidupan.
Ia merupakan panduan yang membentuk umat Islam agar menjadi contoh teladan bagi seluruh manusia, tanpa terjerumus kepada ekstremisme atau kelonggaran prinsip.
Melalui wasatiyyah, umat Islam diharapkan mampu membina masyarakat yang adil, harmoni, dan berpegang kepada ajaran Islam yang murni dan seimbang.
Mengapa Pendekatan Liberal dan Ekstrem Bukan Pilihan dalam Islam?
Dalam Islam, keseimbangan atau wasatiyyah adalah asas kepada setiap tindakan dan ajaran.
Dua pendekatan yang bertentangan dengan prinsip ini adalah liberalisme dan ekstremisme.
Kedua-dua pendekatan ini ditolak oleh Islam kerana ia melanggar konsep syumuliyyah (kesempurnaan) Islam yang mencakupi setiap aspek kehidupan manusia, dari rohani hingga sosial, politik, dan ekonomi.
Berikut adalah penjelasan mengapa liberal dan ekstrem bukan pilihan yang sesuai dalam konteks Islam:
1. Pendekatan Liberal: Melonggarkan Syariat
Pendekatan liberalisme dalam Islam biasanya terinspirasi oleh sekularisme Barat, yang memisahkan agama dari urusan kehidupan sehari-hari, khususnya dalam konteks sosial, politik, dan undang-undang.
Bagi golongan liberal, agama dianggap sebagai sesuatu yang bersifat peribadi dan tidak perlu campur tangan dalam pentadbiran masyarakat.
Mengapa Islam Menolak Pendekatan Liberal?
a. Bertentangan dengan Syumuliyyah Islam:
Islam adalah agama yang menyeluruh, mencakupi seluruh aspek kehidupan.
Agama bukan hanya berkaitan dengan aspek spiritual tetapi juga sosial, politik, ekonomi, dan budaya.
Allah SWT telah menetapkan undang-undang yang lengkap untuk memandu manusia dalam kehidupan mereka.
Oleh itu, memisahkan agama dari kehidupan umum bertentangan dengan prinsip syumuliyyah yang menekankan kesempurnaan Islam.
Allah SWT berfirman:
أَمۡ لَهُمۡ شُرَكَـٰٓؤُاْ شَرَعُواْ لَهُم مِّنَ ٱلدِّينِ مَا لَمۡ يَأۡذَنۢ بِهِ ٱللَّهُۚ …
“Adakah mereka mempunyai sembahan-sembahan selain Allah yang mensyariatkan untuk mereka agama yang tidak diizinkan Allah?” (Surah al-Shura: 21)
Ayat ini mengecam mereka yang cuba mencipta undang-undang dan peraturan selain daripada apa yang telah diwahyukan oleh Allah SWT.
Liberalisme yang cuba memisahkan agama daripada urusan dunia adalah satu penyelewengan kerana ia menolak wahyu dan menggantikannya dengan sistem buatan manusia yang tidak berpandukan ajaran Islam.
b. Menyimpang dari Prinsip Ketaatan kepada Allah:
Islam menegaskan bahawa setiap aspek kehidupan manusia harus tunduk kepada perintah Allah dan Rasul-Nya.
Pendekatan liberal yang memberikan kebebasan tanpa had dan tidak terikat dengan hukum-hakam syariat akan menyebabkan umat Islam menyimpang dari prinsip ketaatan kepada Allah.
Ini bertentangan dengan ajaran yang telah disampaikan dalam Al-Quran dan Sunnah.
2. Pendekatan Ekstrem: Melampau dalam Beragama
Sebaliknya, ekstremisme lahir daripada semangat beragama yang tidak disertai dengan pemahaman yang mendalam dan seimbang.
Pendekatan ini sering mengabaikan prinsip hikmah, rahmah, dan toleransi yang merupakan teras ajaran Islam.
Golongan ekstrem cenderung kepada pendekatan yang keras, menghukum tanpa belas kasihan, dan menafikan rahmat yang sebenarnya menjadi intipati ajaran Islam.
Mengapa Islam Menolak Pendekatan Ekstrem?
a. Melanggar Prinsip Keadilan dan Rahmat:
Islam adalah agama yang berasaskan keadilan dan rahmat.
Allah SWT mengutus Rasulullah SAW sebagai rahmat kepada seluruh alam (rahmatan lil ‘alamin).
Pendekatan yang terlalu keras atau ekstrem dalam agama merosakkan imej Islam sebagai agama yang mengutamakan kebaikan dan kasih sayang kepada seluruh manusia.
b. Menyimpang dari Jalan yang Lurus:
Rasulullah SAW memberikan peringatan yang jelas bahawa jalan yang lurus adalah satu-satunya jalan yang harus diikuti oleh umat Islam.
Baginda juga menegaskan bahawa cabang-cabang yang menyimpang dari jalan tersebut adalah jalan yang dikuasai oleh syaitan.
Baginda bersabda:
هَذَا سَبِيلُ اللهِ مُسْتَقِيمًا.
“Garis yang lurus ini ialah satu-satunya jalan Allah yang betul.”
Baginda juga bersabda:
هَذِهِ السُّبُلُ، لَيْسَ مِنْهَا سَبِيلٌ إِلَّا عَلَيْهِ شَيْطَانٌ يَدْعُو إِلَيْهِ.
“Adapun cabang-cabangnya ini adalah yang terpesong dari jalan Allah yang betul. Di setiap kepala cabang itu ada syaitan yang menggoda supaya mengikutinya.” (Hadis Riwayat Ahmad)
Hadis ini memberikan amaran bahawa mengikuti jalan yang melampau atau menyimpang daripada jalan yang lurus adalah hasil daripada godaan syaitan.
Ekstremisme dalam beragama merosakkan makna sebenar syariat Islam yang menekankan kesederhanaan dan hikmah dalam beribadah dan bermuamalah.
c. Menimbulkan Kekeliruan dan Fitnah Terhadap Islam:
Pendekatan ekstrem sering menimbulkan kekeliruan dalam kalangan bukan Islam dan juga umat Islam sendiri mengenai ajaran sebenar Islam.
Ia merosakkan imej Islam sebagai agama rahmat, kasih sayang, dan keadilan.
Pendekatan ini juga boleh menimbulkan fitnah dan konflik dalam masyarakat, yang bertentangan dengan misi Islam untuk menyebarkan kedamaian dan keharmonian.
Menjauhi Kedua-dua Pendekatan
Islam menolak liberalisme dan ekstremisme kerana kedua-dua pendekatan ini menyimpang daripada ajaran Islam yang sebenar.
Liberal cenderung kepada melonggarkan ikatan syariat dan membawa kepada kebebasan yang tidak terkawal, manakala ekstrem membawa kepada pendekatan yang terlalu keras dan menolak nilai rahmah dan toleransi.
Wasatiyyah, atau kesederhanaan, adalah prinsip yang dianjurkan dalam Islam, memastikan umat Islam berada di jalan tengah yang seimbang.
Pendekatan ini menegaskan keseimbangan antara tuntutan rohani dan duniawi, antara keadilan dan rahmat, serta antara hukum dan hikmah.
Hanya dengan mengamalkan pendekatan yang seimbang ini, umat Islam dapat menjadi umat contoh yang diinginkan oleh Allah SWT.
Islam Wasatiyyah sebagai Jalan Tengah: Prinsip Tegas dalam Keseimbangan
Wasatiyyah dalam Islam bukanlah tanda kelemahan atau kompromi terhadap prinsip-prinsip agama.
Sebaliknya, ia adalah pendekatan yang seimbang, di mana tegasnya hukum-hakam Islam tetap dipegang dengan kuat, tetapi pelaksanaannya dilakukan dengan cara yang menzahirkan keindahan, keadilan, dan kebijaksanaan.
Pendekatan ini menggariskan bahawa Islam bukan agama yang kaku atau ekstrem, tetapi merupakan agama yang berfungsi dengan harmoni, relevan dalam semua zaman, termasuk dalam menghadapi cabaran kehidupan masyarakat moden.
Kesederhanaan yang Berteraskan Keadilan dan Hikmah
Islam wasatiyyah menuntut bahawa setiap keputusan, tindakan, dan perundangan berasaskan prinsip keadilan yang adil, bukan sekadar mengikut kehendak individu atau kelompok tertentu.
Keadilan ini adalah salah satu elemen terpenting dalam memastikan kesejahteraan masyarakat.
Keadilan tidak hanya merangkumi aspek fizikal atau material, tetapi juga aspek moral, spiritual, dan sosial. Allah SWT menyebut dalam Al-Quran:
إِنَّ ٱللَّهَ يَأۡمُرُكُمۡ أَن تُؤَدُّواْ ٱلۡأَمَٰنَٰتِ إِلَىٰٓ أَهۡلِهَا وَإِذَا حَكَمۡتُم بَيۡنَ ٱلنَّاسِ أَن تَحۡكُمُواْ بِٱلۡعَدۡلِۚ…
“Sesungguhnya, Allah menyuruh kamu menyampaikan amanah kepada yang berhak menerimanya, dan (menyuruh kamu) apabila menetapkan hukum antara manusia supaya kamu menetapkan dengan adil.” (Surah al-Nisa’: 58)
Ayat ini menekankan bahawa setiap umat Islam wajib menegakkan amanah dan berlaku adil dalam setiap urusan, tidak kira apa latar belakang atau status masyarakat.
Ini mencerminkan kesederhanaan dan keseimbangan yang dituntut dalam Islam, iaitu adil dalam semua aspek kehidupan, termasuk dalam hubungan sesama manusia.
Pendekatan PAS dalam Menyampaikan Islam
Parti Islam Se-Malaysia (PAS) telah lama memilih pendekatan wasatiyyah dalam memperjuangkan Islam di Malaysia.
Pendekatan ini tidak bermakna mengabaikan tuntutan syariat atau mengendurkan prinsip, tetapi ia melibatkan kebijaksanaan dalam menterjemahkan syariat Islam ke dalam amalan yang sesuai dengan keadaan semasa masyarakat.
PAS berpegang kepada ajaran Islam yang lengkap dan tegas, tetapi pada masa yang sama, ia memahami realiti masyarakat moden yang pelbagai dari segi budaya, politik, dan ekonomi.
Beberapa prinsip utama yang dipegang oleh PAS dalam pendekatan Islam Wasatiyyah:
1. Menghormati Kepelbagaian: PAS mengakui bahawa masyarakat Malaysia terdiri daripada pelbagai kaum, agama, dan budaya.
Islam wasatiyyah mengajar kita untuk menghormati hak dan kebebasan setiap individu selagi ia tidak melanggar prinsip syariat.
Ini termasuk mengekalkan keharmonian dalam masyarakat yang majmuk.
2. Kebijaksanaan dalam Tindakan: Dalam menerapkan undang-undang Islam, PAS menggunakan pendekatan yang penuh hikmah.
Matlamat utama adalah untuk membawa masyarakat kepada pemahaman dan pelaksanaan Islam secara berperingkat, tanpa paksaan atau kekerasan yang boleh menyebabkan ketidakstabilan.
3. Memelihara Kesejahteraan Masyarakat: Islam wasatiyyah berperanan untuk memastikan kesejahteraan umum (maslahah ammah) menjadi keutamaan.
Pendekatan ini melibatkan usaha menyeimbangkan tuntutan agama dengan keperluan dan cabaran yang dihadapi oleh masyarakat moden, seperti pembangunan ekonomi, teknologi, dan pendidikan.
Mengimbangi Tuntutan Syariat dengan Realiti Hidup
Dalam menghadapi cabaran dunia moden yang kompleks, PAS memahami bahawa tidak semua hukum syariat dapat dilaksanakan secara literal tanpa mengambil kira realiti sosial dan ekonomi masyarakat.
Pendekatan wasatiyyah PAS mementingkan kebijaksanaan dalam menentukan kaedah dan masa yang sesuai untuk melaksanakan undang-undang Islam, agar ia dapat diterima oleh masyarakat tanpa menimbulkan keresahan atau pertentangan.
Contohnya, dalam isu ekonomi, PAS mendukung ekonomi Islam yang adil dan bebas riba, tetapi pada masa yang sama, ia mengambil kira kekangan dan cabaran dalam sistem ekonomi semasa.
Melalui pendidikan dan kesedaran, PAS berusaha untuk memperkenalkan sistem kewangan Islam secara beransur-ansur yang boleh menggantikan sistem yang tidak adil.
Wasatiyyah Sebagai Jalan Tengah yang Tegas dan Adil
Islam wasatiyyah, sebagai jalan tengah, memberikan keseimbangan yang membolehkan umat Islam mengamalkan agama mereka dengan sempurna sambil menghadapi realiti kehidupan moden.
Pendekatan ini tidak bermakna kompromi terhadap prinsip syariat, tetapi lebih kepada penerapan prinsip tersebut dengan kebijaksanaan dan adil.
PAS, sebagai parti politik yang memperjuangkan Islam, menggunakan prinsip wasatiyyah dalam membangunkan masyarakat yang berteraskan ajaran Islam, yang seimbang antara tuntutan syariat dan cabaran semasa.
Justeru, wasatiyyah adalah landasan yang tepat untuk menjamin Islam tetap relevan dalam setiap zaman, menjadikan umat Islam contoh teladan dalam menegakkan keadilan, rahmah, dan kesejahteraan bagi semua.
Kesimpulan
PAS menolak pendekatan liberal yang mencairkan prinsip-prinsip agama serta ekstremisme yang melampau dalam mengamalkan syariat.
Kedua-dua pendekatan ini bercanggah dengan ajaran Islam yang sebenar.
Liberalisme membuka ruang kepada penyelewengan daripada wahyu dan hukum Allah, manakala ekstremisme pula membawa kepada kekerasan yang tidak menepati keadilan dan rahmat dalam Islam.
Kedua-duanya tidak sesuai dalam usaha mendaulatkan Islam sebagai ad-Din yang syumul, yakni sebagai cara hidup yang menyeluruh merangkumi semua aspek kehidupan manusia.
Sebaliknya, PAS mengamalkan konsep wasatiyyah, yang berasaskan keseimbangan dan keadilan dalam melaksanakan ajaran Islam.
Melalui pendekatan ini, Islam dipraktikkan dengan hikmah dan rahmah, mengambil kira tuntutan syariat dan realiti semasa.
Dengan berpegang kepada prinsip ini, PAS berusaha menampilkan Islam sebagai penyelesaian kepada cabaran dan permasalahan moden, tanpa menjejaskan asas-asas agama yang suci dan sempurna.