Serangan Drone Hizbullah Goncang Israel, Dedahkan Kelemahan Pertahanan

Serangan Drone Hizbullah Goncang Israel, Dedahkan Kelemahan Pertahanan

Hizbullah sekali lagi memperlihatkan keupayaan ketenteraannya dengan melancarkan serangan mengejut menggunakan drone ke atas sebuah pangkalan tentera Israel berhampiran bandar pelabuhan Haifa pada malam Ahad.

Serangan ini mencetuskan kekalutan di Israel dan membuktikan bahawa pertahanan udara rejim Zionis bukanlah kebal seperti yang sering digembar-gemburkan.

Dalam serangan tersebut, beberapa anggota tentera Israel dilaporkan terbunuh, manakala puluhan lagi mengalami kecederaan ketika serangan mengenai fasiliti dan kafeteria di kawasan Binyamina.

Drone Hizbullah Lepasi Radar Israel

Menurut kenyataan Hizbullah, serangan tersebut melibatkan “skuadron” drone yang berjaya melepasi radar pertahanan udara Israel tanpa dikesan.

Dalam masa yang sama, Hizbullah melancarkan puluhan roket ke arah Nahariya dan Acre untuk mengganggu sistem pertahanan udara Israel, sekaligus memberi laluan kepada drone untuk menyerang tanpa halangan.

“Drone-drone ini berjaya menerobos radar pertahanan Israel dan melancarkan serangan di kem latihan Briged Golani di Binyamina, di mana puluhan pegawai dan anggota tentera rejim Zionis berada ketika itu,” jelas kenyataan tersebut.

Serangan ini adalah tindak balas terhadap serangan udara Israel di Beirut pada Khamis yang mengorbankan hampir dua puluh orang.

Hizbullah menegaskan bahawa serangan menggunakan drone ini hanya permulaan dan ia berikrar untuk meningkatkan operasi jika Israel meneruskan serangan terhadap Lubnan.

Kesan Serangan dan Perkembangan Terkini

Serangan malam Ahad itu dilaporkan mengakibatkan lebih 110 korban, dan Hizbullah menegaskan bahawa ia merupakan operasi kecil berbanding kekejaman yang telah dilakukan Israel terhadap rakyat Lubnan.

Hizbullah turut menyatakan bahawa pasukan tentera Israel di Binyamina ketika itu sedang bersiap sedia untuk melancarkan serangan darat ke atas wilayah Lubnan.

Pada hari Isnin, Hizbullah meneruskan serangan misil terhadap kedudukan tentera Israel, termasuk pangkalan tentera laut di Haifa dan lokasi strategik di ladang Shebaa yang dijajah Israel.

Serangan bertubi-tubi ini menyebabkan siren kecemasan dibunyikan di beberapa kawasan di tengah Israel.

Konflik antara Hizbullah dan Israel mula tercetus sehari selepas rejim Zionis melancarkan perang ke atas Gaza pada 7 Oktober 2023.

Serangan balas Hizbullah terhadap kedudukan tentera Israel adalah sebagai solidariti terhadap rakyat Palestin di Gaza.

Sejak konflik ini bermula, puluhan ribu penduduk di utara Israel dan selatan Lubnan telah dipaksa meninggalkan rumah mereka.

Konflik Berlarutan di Lubnan

Israel sebelum ini telah melancarkan kempen pengeboman besar-besaran di Lubnan pada 23 September dan membunuh Setiausaha Agung Hizbullah, Sayyed Hassan Nasrallah dalam serangan udara di Beirut pada 27 September.

Selain itu, pada 1 Oktober, Israel melancarkan serangan darat ke selatan Lubnan dengan tujuan mengusir Hizbullah dari kawasan sempadan supaya penduduk Israel yang dipindahkan dapat kembali ke utara Israel.

Sejak Oktober tahun lalu, Israel telah membunuh lebih 2,200 orang di Lubnan, dan kempen daratnya bertujuan menamatkan kehadiran Hizbullah di kawasan sempadan.

Namun, Hizbullah menyatakan bahawa mereka tidak akan menghentikan serangan terhadap Israel selagi tidak ada gencatan senjata di Gaza.

Kelemahan Sistem Pertahanan Israel

Walaupun Israel mendakwa memiliki salah satu sistem pertahanan paling canggih di dunia, iaitu Iron Dome, serangan drone Hizbullah mendedahkan kelemahan besar dalam pertahanan Israel.

Menurut CNN, tiada amaran dikeluarkan di Binyamina ketika serangan berlaku, menimbulkan persoalan bagaimana drone-drone tersebut boleh menembusi jauh ke dalam wilayah Israel tanpa dikesan.

CNN turut menyifatkan serangan drone Hizbullah sebagai salah satu serangan paling berdarah ke atas Israel sejak bermulanya perang Gaza.

Israel Terperanjat dan Tidak Bersedia

Jurucakap tentera Israel, Laksamana Muda Daniel Hagari, berjanji untuk menjalankan siasatan bagi mengetahui bagaimana serangan drone itu boleh berlaku tanpa mengaktifkan sistem amaran.

“Kami akan menyiasat dan belajar daripada insiden ini.

Ancaman UAV (drone) adalah cabaran besar sejak permulaan perang, dan kami perlu memperbaiki pertahanan kami,” kata Hagari.

Ketua Turus Tentera Israel, Herzi Halevi, turut mengakui serangan tersebut sebagai tamparan hebat.

“Kami berada dalam situasi perang, dan serangan ke atas kem latihan di kawasan dalam negara adalah sesuatu yang sukar dan menyakitkan,” katanya.

Perkhidmatan kecemasan Israel juga mengesahkan keparahan insiden tersebut.

“Kami mengisytiharkan ini sebagai insiden korban besar-besaran dan memberi rawatan kepada pesakit dengan kecederaan akibat letupan dan serpihan.

Kecederaannya parah, dan kami segera memindahkan mereka ke hospital untuk rawatan lanjut,” kata seorang paramedik.

Kegagalan Dasar Pembunuhan Pemimpin Hizbullah

Israel selama ini menganggap bahawa pembunuhan Hassan Nasrallah dan komander kanan Hizbullah akan melemahkan pergerakan tersebut.

Ini bukan kali pertama Israel mengamalkan dasar ini.

Pada tahun 1992, Israel membunuh Sayyed Abbas Al-Mousawi, pendahulu Nasrallah, namun Nasrallah berjaya menjadikan Hizbullah sebuah kuasa politik dan ketenteraan yang lebih kuat.

Sehingga kini, Hizbullah memiliki 100,000 pejuang dan telah menambah bilangan misil daripada 14,000 pada 2006 kepada 150,000.

Mereka juga memiliki misil berpanduan tepat serta program drone yang semakin maju.

Sejarah membuktikan bahawa Israel pernah melancarkan perang ke atas Lubnan pada 2006, tetapi terpaksa berundur selepas 34 hari berdepan kekuatan Hizbullah.

Dasar pembunuhan pemimpin-pemimpin penentang di rantau ini ternyata tidak berkesan dan hanya memperkukuh pergerakan tersebut.

Kesimpulan: Tamparan Hebat kepada Israel

Serangan drone ke atas pasukan elit Israel di Binyamina adalah bukti bahawa Hizbullah masih utuh dan pembunuhan pemimpin mereka tidak melemahkan pergerakan tersebut.

Sebaliknya, ia memperlihatkan bahawa keupayaan ketenteraan Hizbullah tetap berdaya saing dan ancaman terhadap Israel semakin meningkat.

Israel kini terpaksa berdepan dengan hakikat bahawa walaupun memiliki sistem pertahanan tercanggih, mereka masih tidak mampu menghalang serangan Hizbullah yang semakin berani.

Kegagalan Israel untuk menghapuskan kekuatan Hizbullah bukan sahaja menggugat keselamatan dalam negaranya, tetapi juga membuka lembaran baharu dalam konflik Asia Barat yang semakin rumit dan berpanjangan.

Israel