Kenyataan Nga Kor Ming yang menyatakan bahawa istilah “Ham” hanyalah satu proses penyediaan makanan mencetuskan pelbagai reaksi dalam kalangan umat Islam.
Beliau turut menyamakan perkara ini dengan root beer yang dibuat daripada akar sasafras dan menyifatkan isu ini sebagai sesuatu yang tidak sepatutnya diperbesar-besarkan.
Namun, sebagai umat Islam, isu ini bukan sekadar soal nama, tetapi lebih kepada sensitiviti agama dan keperluan mematuhi hukum syarak.
Apakah Itu Ham?
Kami tahu apa itu ham dan dalam konteks masakan Barat, “ham” merujuk kepada bahagian daging yang diambil daripada paha belakang haiwan, terutamanya babi.
Proses penyediaan ham biasanya melibatkan:
Pengawetan – Menggunakan garam atau bahan pengawet untuk memelihara daging.
Pengasapan – Memberikan rasa khas dan memanjangkan jangka hayat daging.
Penjerukan – Daging direndam dalam larutan khas untuk menambah rasa.
Ham sering digunakan dalam pelbagai hidangan seperti sandwic, pizza, dan salad.
Namun, bagi umat Islam, ham yang berasal daripada babi adalah haram dimakan berdasarkan hukum Islam.
Dalil Larangan Makan Babi dalam Islam
Larangan memakan babi dalam Islam adalah jelas dan berlandaskan wahyu daripada Allah SWT. Larangan ini termaktub dalam al-Quran dan disokong oleh hikmah serta penjelasan ilmiah. Berikut adalah sebab-sebab utama mengapa umat Islam dilarang memakan babi:
1. Larangan yang Jelas dalam al-Quran
Allah SWT dengan tegas melarang umat Islam daripada memakan daging babi dalam beberapa ayat al-Quran, antaranya:
إِنَّمَا حَرَّمَ عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةَ وَالدَّمَ وَلَحْمَ الْخِنزِيرِ وَمَا أُهِلَّ بِهِ لِغَيْرِ اللَّهِ
“Sesungguhnya Allah hanya mengharamkan atas kamu bangkai, darah, daging babi, dan binatang yang disembelih bukan kerana Allah.” (Surah al-Baqarah: 173)
Larangan ini diulang dalam Surah al-Ma’idah (5:3)
حُرِّمَتْ عَلَيْكُمُ ٱلْمَيْتَةُ وَٱلدَّمُ وَلَحْمُ ٱلْخِنزِيرِ وَمَآ أُهِلَّ لِغَيْرِ ٱللَّهِ
“Diharamkan kepada kamu (memakan) bangkai (binatang yang tidak disembelih), dan darah (yang keluar mengalir), dan daging babi (termasuk semuanya), dan binatang-binatang yang disembelih kerana yang lain dari Allah,”
Dalam surah al-An’am (6:145)
قُل لَّآ أَجِدُ فِى مَآ أُوحِىَ إِلَىَّ مُحَرَّمًا عَلَىٰ طَاعِمٍۢ يَطْعَمُهُۥٓ إِلَّآ أَن يَكُونَ مَيْتَةً أَوْ دَمًۭا مَّسْفُوحًا أَوْ لَحْمَ خِنزِيرٍۢ فَإِنَّهُۥ رِجْسٌ أَوْ فِسْقًا أُهِلَّ لِغَيْرِ ٱللَّهِ بِهِۦ ۚ فَمَنِ ٱضْطُرَّ غَيْرَ بَاغٍۢ وَلَا عَادٍۢ فَإِنَّ رَبَّكَ غَفُورٌۭ رَّحِيمٌۭ
“Katakanlah (wahai Muhammad): “Aku tidak dapati dalam apa yang telah diwahyukan kepadaku, sesuatu yang diharamkan bagi orang yang hendak memakannya melainkan kalau benda itu bangkai, atau darah yang mengalir, atau daging babi – kerana sesungguhnya ia adalah kotor – atau sesuatu yang dilakukan secara fasik, iaitu binatang yang disembelih atas nama yang lain dari Allah”. Kemudian sesiapa yang terpaksa (memakannya kerana darurat) sedang ia tidak mengingininya dan tidak melampaui batas, maka sesungguhnya Tuhan mu Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.”
Dan an-Nahl (16:115), menunjukkan kepentingannya.
إِنَّمَا حَرَّمَ عَلَيْكُمُ ٱلْمَيْتَةَ وَٱلدَّمَ وَلَحْمَ ٱلْخِنزِيرِ وَمَآ أُهِلَّ لِغَيْرِ ٱللَّهِ بِهِۦ ۖ فَمَنِ ٱضْطُرَّ غَيْرَ بَاغٍۢ وَلَا عَادٍۢ فَإِنَّ ٱللَّهَ غَفُورٌۭ رَّحِيمٌۭ
“Sesungguhnya Allah hanya mengharamkan kepada kamu memakan bangkai, dan darah, dan daging babi, dan binatang yang disembelih tidak kerana Allah maka sesiapa terpaksa (memakannya kerana darurat) sedang ia tidak mengingininya dan tidak melampaui batas (pada kadar benda yang dimakan itu, maka tidaklah ia berdosa), sesungguhnya Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.”
Sebagai umat Islam, ketaatan kepada perintah Allah adalah wajib, walaupun hikmah di sebaliknya mungkin tidak difahami sepenuhnya.
2. Simbol Ketaatan kepada Allah SWT
Mematuhi larangan memakan babi adalah tanda kepatuhan kepada Allah SWT.
Larangan ini adalah sebahagian daripada ujian untuk mengukur keimanan dan ketaatan umat Islam kepada perintah Allah.
Allah SWT berfirman:
وَمَا آتَاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَمَا نَهَاكُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا
“Apa jua yang dibawa oleh Rasul kepada kamu, maka ambillah ia, dan apa jua yang dilarangnya kamu daripadanya, maka jauhilah.” (Surah al-Hasyr: 7)
3. Kebersihan dan Kesucian
Babi adalah haiwan yang dianggap tidak bersih kerana:
Cara hidupnya: Babi sering hidup dalam persekitaran kotor dan memakan pelbagai bahan termasuk sisa dan najis.
Tabiat makan: Babi adalah haiwan omnivor yang memakan hampir apa sahaja, termasuk bangkai dan bahan buangan.
Islam menekankan kebersihan dan kesucian, termasuk dalam pemilihan makanan.
Larangan memakan babi adalah untuk menjaga kesucian fizikal dan rohani umat Islam.
4. Risiko Kesihatan
Kajian saintifik menunjukkan bahawa daging babi boleh membawa risiko kepada kesihatan manusia, antaranya:
Jangkitan parasit: Babi boleh membawa parasit seperti Trichinella spiralis, yang menyebabkan penyakit trichinosis.
Virus dan bakteria: Daging babi boleh menjadi medium kepada pelbagai virus dan bakteria yang berbahaya.
Kandungan lemak tinggi: Babi mengandungi kadar lemak tepu yang tinggi, yang boleh menyumbang kepada penyakit seperti obesiti, penyakit jantung, dan diabetes.
Walaupun kemajuan teknologi telah memperbaiki proses pemprosesan daging, risiko ini tetap wujud, dan larangan memakan babi adalah langkah pencegahan terbaik.
5. Hikmah yang Mungkin Tidak Diketahui
Allah SWT lebih mengetahui apa yang terbaik untuk hamba-Nya.
Sebagai manusia, pengetahuan kita terbatas, dan ada hikmah yang hanya diketahui oleh Allah. Firman Allah:
وَيُحَرِّمُ عَلَيْهِمُ الْخَبَائِثَ
“…dan Dia mengharamkan kepada mereka segala yang buruk dan keji.” (Surah al-A’raf: 157)
Islam mengharamkan apa sahaja yang boleh memudaratkan manusia, sama ada dari sudut fizikal, mental, atau spiritual.
Kesimpulan
Larangan memakan babi adalah perintah langsung daripada Allah SWT yang wajib dipatuhi oleh umat Islam.
Ia melambangkan ketaatan, menjaga kesucian, dan melindungi kesihatan.
Hikmah di sebalik larangan ini, sama ada yang diketahui atau tidak, adalah untuk kebaikan manusia.
Sebagai umat Islam, kita yakin bahawa setiap perintah dan larangan Allah SWT adalah berdasarkan kebijaksanaan-Nya yang tidak terbatas, sebagaimana firman-Nya:
أَلَا يَعْلَمُ مَنْ خَلَقَ وَهُوَ اللَّطِيفُ الْخَبِيرُ
“Tidakkah Dia yang menciptakan (segala sesuatu) itu mengetahui (segala rahsia)? Dan Dia Maha Halus, lagi Maha Mendalam pengetahuan-Nya.” (Surah al-Mulk: 14)
Ham dari Daging Lain: Adakah Halal?
Dalam sesetengah produk, istilah “ham” digunakan untuk merujuk kepada daging lain seperti ayam, kalkun, atau lembu.
Walaupun begitu, umat Islam perlu berhati-hati kerana:
Istilah “ham” secara tradisi dikaitkan dengan babi.
Jika ia dari daging lain, sumber daging tersebut mesti disahkan halal, termasuk proses penyediaannya.
Label halal atau pengesahan daripada badan berautoriti seperti JAKIM adalah penting untuk memastikan status halal sesuatu produk.
Isu Ham and Cheese di UM
Isu sebenar dalam kes ini bukan sekadar istilah “ham” tetapi lebih kepada status halal produk yang dijual.
Produk “ham and cheese” yang dijual di KK Marts Universiti Malaya tidak mempunyai sijil halal, menyebabkan keraguan tentang sumber daging dan proses penyediaannya.
Dalam Islam, sesuatu yang tidak jelas status halalnya tergolong dalam perkara syubhah. Rasulullah SAW bersabda:
فَمَنِ اتَّقَى الشُّبُهَاتِ فَقَدِ اسْتَبْرَأَ لِدِينِهِ وَعِرْضِهِ
“Sesiapa yang menjauhi perkara syubhah, dia telah membersihkan agama dan kehormatannya.” (Hadis Riwayat al-Bukhari dan Muslim)
Mengapa Sensitiviti Ini Penting?
Umat Islam bukanlah jahil tentang istilah “ham”, tetapi kebimbangan mereka adalah berasas.
Makanan bukan sekadar isu fizikal, tetapi ia juga berkait rapat dengan aspek kerohanian.
Allah SWT mengaitkan makanan halal dengan amal soleh, seperti yang disebut dalam al-Quran:
يَـٰٓأَيُّهَا ٱلنَّاسُ كُلُوا۟ مِمَّا فِى ٱلْأَرْضِ حَلَـٰلًۭا طَيِّبًۭا وَلَا تَتَّبِعُوا۟ خُطُوَٰتِ ٱلشَّيْطَـٰنِ ۚ إِنَّهُۥ لَكُمْ عَدُوٌّۭ مُّبِينٌ
“Wahai sekalian manusia! Makanlah dari apa yang ada di bumi yang halal lagi baik, dan janganlah kamu ikut jejak langkah Syaitan; kerana sesungguhnya Syaitan itu ialah musuh yang terang nyata bagi kamu.” (Surah al-Baqarah: 168)
Memastikan makanan halal bukan hanya tentang memenuhi tuntutan agama tetapi juga menjaga keberkatan dalam kehidupan seharian.
Kesimpulan
Isu “ham and cheese” di UM seharusnya menjadi peringatan kepada semua pihak untuk lebih peka terhadap sensitiviti umat Islam.
Bukan hanya nama atau istilah yang menjadi persoalan, tetapi status halal produk yang dijual.
Badan berkuasa seperti JAKIM perlu memainkan peranan lebih aktif dalam memastikan setiap produk yang dijual di institusi awam mematuhi piawaian halal.
Bagi umat Islam, berhati-hati dengan perkara syubhah adalah tuntutan agama.
Menyokong produk halal dan memastikan kejelasan dalam isu ini bukanlah soal memperbesar-besarkan perkara remeh, tetapi satu langkah penting untuk menjaga kesucian ibadah dan keyakinan terhadap agama.