Siapakah Penunggang Agama Sebenar?

Siapakah Penunggang Agama Sebenar?

Isu penunggang agama telah menjadi perbincangan hangat dalam masyarakat.

Ia merujuk kepada individu atau kumpulan yang menggunakan agama sebagai alat untuk mencapai kepentingan peribadi atau politik, namun tidak menghayati nilai dan prinsip agama secara menyeluruh.

Dalam konteks ini, membandingkan tindakan dan prinsip tokoh Islam seperti Khalifah Umar Abdul Aziz dengan situasi hari ini membuka ruang untuk memahami siapa sebenarnya penunggang agama.

1. Mengagumi Umar Abdul Aziz, tetapi Tidak Mengikuti Teladan Penuh

Ramai mengangkat Umar Abdul Aziz sebagai ikon pentadbiran kerana kecekapan dan integriti beliau.

Namun, kekaguman ini sering bersifat selektif.

Sebagai contoh, beliau tegas dalam menegakkan prinsip Islam, seperti larangan terhadap arak dan babi, sikap ini tidak pula diteladani oleh sesetengah pihak.

    Menurut Sheikh Muhammad Abu Zahrah, Umar Abdul Aziz pernah berhasrat melarang arak dan babi oleh bukan Islam, tetapi ditegur oleh al-Hasan al-Basri kerana tindakan tersebut mungkin melanggar hak non-Muslim dalam syariat.

    Sikap ini menunjukkan keprihatinan terhadap moral masyarakat Muslim tanpa menzalimi hak bukan Islam.

    Namun, hari ini, prinsip ini sering diabaikan.

    2. Sikap Tegas Terhadap Babi dan Arak

    Khalifah Umar al-Khattab, seperti yang diriwayatkan oleh Imam Abdul Razak, pernah mengarahkan agar kandang babi dijauhkan daripada kawasan Muslim:

      كَتَبَ إِلَيْنَا عُمَرُ بْنُ الْخَطَّابِ: لَا يُجَاوِرَنَّكُمْ خِنْزِيرٌ، وَلَا يُرْفَعْ فِيكُمْ صَلِيبٌ

      “Umar al-Khattab pernah menulis kepada para gabenornya: Janganlah (kawasan) kamu berdekatan dengan babi, dan tidak diangkat lambang salib dalam kalangan kamu.” (Musannaf Abdul Razzaq, no: 10003)

      Umar Abdul Aziz pula melarang orang bukan Islam menzahirkan aktiviti arak mereka:

      كَتَبَ عُمَرُ بْنُ عَبْدِ الْعَزِيزِ: أَلَّا يُظْهِرُوا الْخَمْرَ

      “Umar Abdul Aziz pernah menulis surat supaya majlis arak (orang bukan Islam) tidak dizahirkan.” (al-Bayhaqi, Ma’rifa al-Sunan wa al-Athar, 13/383)

      Namun, hari ini terdapat pihak yang bukan sahaja mempertahankan arak dan babi, malah melabel mereka yang tegas seperti Umar Abdul Aziz sebagai kolot atau jumud.

      3. Menyanjung Golongan Kafir, Meninggalkan Orang Beriman

      Fenomena lain yang membimbangkan ialah kecenderungan segelintir umat Islam untuk lebih memihak kepada golongan bukan Islam sehingga meninggalkan saudara seagama.

      Allah SWT dengan jelas mencela sikap ini:

        الَّذِينَ يَتَّخِذُونَ الْكَافِرِينَ أَوْلِيَاءَ مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنِينَ أَيَبْتَغُونَ عِنْدَهُمُ الْعِزَّةَ فَإِنَّ الْعِزَّةَ لِلَّهِ جَمِيعًا

        (Mereka) orang-orang (munafik) mengambil orang-orang kafir menjadi teman rapat dengan meninggalkan orang-orang yang beriman. Tidaklah patut mereka mencari kekuatan dan kemuliaan di sisi orang-orang kafir itu, kerana sesungguhnya kekuatan dan kemuliaan itu semuanya ialah milik Allah. (Surah al-Nisa: 139)

        Tindakan ini mencerminkan kerendahan martabat umat Islam yang lebih mementingkan kehendak pihak luar daripada mempertahankan prinsip Islam.

        4. Pengajaran daripada Sejarah

        Sejarah menunjukkan bahawa pemimpin seperti Umar al-Khattab dan Umar Abdul Aziz tegas dalam menjaga prinsip Islam, sambil memastikan hak bukan Islam dihormati dalam kerangka syariat.

        Namun, di era moden, prinsip ini sering diputarbelitkan.

          Kesimpulan: Menilai Penunggang Agama

          Penunggang agama sebenar ialah mereka yang menjadikan agama sebagai alat untuk kepentingan diri tanpa menghayati ajarannya.

          Sebagai umat Islam, kita harus berwaspada terhadap golongan ini dan berpegang teguh kepada prinsip Islam.

          Seperti yang disebut oleh Rasulullah SAW:

          إِنَّ أَخْوَفَ مَا أَخَافُ عَلَيْكُمْ الْمُنَافِقَ الْعَلِيمَ

          “Sesungguhnya perkara yang paling aku takuti terhadap kamu adalah orang munafik yang pandai berbicara.” (Musnad Ahmad, no: 13515)

          Semoga kita dijauhkan daripada golongan ini dan sentiasa berada di jalan yang diredai Allah.

          اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ

          “Tunjukkanlah kami jalan yang lurus.” (Surah al-Fatihah: 6)

          Islam