Selepas Aksi Tanpa Pelitip Muka Ketika Protes, Khalid Amanah Mengatakan Dia Positif

Selepas Aksi Tanpa Pelitip Muka Ketika Protes, Khalid Amanah Mengatakan Dia Positif

Kebimbangan telah timbul bahawa individu yang kontek rapat secara fizikal dengan Ahli Parlimen Shah Alam, Khalid Samad boleh dijangkiti Covid-19 berikutan pengesahan oleh pemimpin Amanah bahawa dia telah diuji positif virus tersebut.

Khalid berkata, dia mengetahui bahawa dia positif virus itu setelah melakukan ujian diri semalam, dan sedang menunggu hasil ujian PCR yang lebih tepat. (Halaman Facebook yang dihubungkan dengannya sejak itu mengesahkan bahawa ujian PCR adalah negatif.)

Ini berlaku sembilan hari selepas dia dilihat menanggalkan pelitup mukanya ketika berbincang dekat dengan pegawai polis semasa tunjuk perasaan dengan ahli parlimen pembangkang lain di luar Parlimen pada 2 Ogos.

Rakaman acara menunjukkan Khalid menanggalkan pelitup mukanya ketika penunjuk perasaan menghampiri sekatan.

Perbuatan Khalid itu dikutuk oleh Dr Ahmad Samhan, seorang doktor perubatan yang terkenal di media sosial.

“Sekiranya seorang pemimpin boleh melanggar SOP, bagaimana mengharapkan rakyat mematuhi.

“Sekiranya rakyat didenda, pemimpin juga harus didenda! Ada yang menanggalkan pelitup muka. Barisan depan hanya boleh menghadap telapak tangan, ”katanya dalam catatan yang disertakan dengan gambar Khalid bercakap dengan seorang polis ketika anggota Parlimen berusaha memecahkan sekatan ke Parlimen.

Bercakap dengan Malaysiakini, Khalid mendedahkan bahawa dia dikarantina pada 4 Ogos, dua hari selepas perhimpunan, setelah seorang kakitangan positif Covid-19.

Dia mengatakan bahawa ujian RTK berikutnya menunjukkan bahawa dia negatif.

Pengungkapan Khalid bahawa dia kini positif telah menimbulkan ketakutan anggota media dan anggota polis yang berada di perhimpunan pada 2 Ogos.

“Saya memutuskan untuk mengambil ujian Covid-19 kerana saya juga dekat dengan Khalid tanpa pelitup muka,” kata seorang jurukamera dengan outlet berita yang lebih suka tidak disebutkan namanya, sambil menambah bahawa dia masih belum mendapat keputusannya.

Perhimpunan oleh Anggota Parlimen itu sebagai protes terhadap keputusan untuk menangguhkan sidang parlimen berdasarkan arahan oleh ketua pengarah kesihatan Dr Noor Hisham Abdullah, setelah beberapa kes yang berkaitan dengan varian Delta yang lebih mudah disahkan dikesan semasa sidang sebelumnya.

Mereka termasuk Jaimin Samitah, seorang pegawai khas di kementerian pelancongan, seni dan budaya, yang menderita virus minggu ini, beberapa hari setelah menghadiri Parlimen untuk menemani timbalan menteri Guandee Kohoi.

Kesihatan