Langkah AS Di Afghanistan Dan Pelajaran Bagi Palestin

Langkah AS Di Afghanistan Dan Pelajaran Bagi Palestin

Setiap parti politik yang bekerjasama dengan AS di rantau kita mesti mengkaji apa yang berlaku di Afghanistan.

Apa yang berlaku di Afghanistan adalah contoh dasar AS, pengurusan sekutunya, dan tingkah lakunya terhadap sekutunya.

Ini juga merupakan contoh bagaimana Washington menetapkan keutamaan dan berurusan dengan pihak yang berkuasa.

Pada tahun 2001, setelah pengeboman menara World Trade Center di New York, Washington menggerakkan rancangan untuk menakluki Afghanistan, dan mendakwa bahawa mereka menyerang masyarakat yang tidak bertamadun.

Alat politik dan media Amerika dan sekutu-sekutunya berusaha memutarbelitkan untuk memburukkan imej masyarakat Afghanistan, dan seterusnya gerakan Taliban dan kemudian Islam.

AS menakluki Afghanistan dan mendakwa bahawa ia akan membina masyarakat yang bertamadun dan demokratik di sana.

Washington memulakan apa yang dikatakannya adalah membangun masyarakat Afghanistan: membangun pemerintahan negara, melatih tentera dan pasukan keselamatan, mengadakan pilihan raya, membayar dana pembangunan, dll.

Alat politik dan media Barat telah menggambarkan Afghanistan sebagai oasis kesopanan dan liberalisme.

Pentadbiran AS sambung menyambung menghabiskan lebih dari 20 tahun dan $ 2 trilion.

Langkah Washington disambut secara universal dan dipuji oleh institusi antarabangsa, tetapi pentadbiran AS mengejutkan dunia dengan keputusannya untuk berundur dari Afghanistan.

Tiba-tiba Afghanistan dikeluarkan dari strategi Amerika dan tidak lagi menjadi sebahagian daripada projeknya untuk memulihkan masyarakat.

Washington juga meninggalkan matlamatnya yang dinyatakan untuk Kabul.

Washington mengadakan perbincangan dengan Taliban tentang mekanisme pengunduran mereka dari Afghanistan dan berusaha meyakinkan sekutunya mengenai masa depan Afghanistan.

Mereka memuji kemampuan negara Afghanistan dan tentera dalam menangani perkembangan.

Namun, dalam beberapa minggu, semua yang telah ditetapkan Washington di Afghanistan telah runtuh: wilayah Afghanistan jatuh, garis pertahanan runtuh, kekuasaan negara itu tidak ada, pemerintah tidak dapat menangani Taliban, tentera terdiri dari 300.000 tentera yang dilatih dan dilengkapkan oleh Washington, gagal, begitu juga dengan perkhidmatan keselamatan.

Washington mengalami dilema, kerana ia tidak dapat melindungi apa yang telah dibentuknya di Afghanistan dan institusi dan pusatnya, juga tidak dapat menarik ejennya pada waktunya.

Mereka ditinggalkan untuk memusnahkan kandungan rahsia di kedutaan mereka di Kabul.

Keseluruhan projek Amerika di Afghanistan telah runtuh.

Ini adalah pelajaran sejarah bagi semua yang bersekutu dengan Washington.

Washington menaikkan sekutu-sekutunya di Afghanistan ke tahap tertinggi, memuji mereka dan membelanjakan wang yang banyak untuk mereka, tiba-tiba mereka ditinggalkan dan meninggalkan mereka untuk menghadapi nasib mereka.

Perkara yang paling penting dalam kes ini ialah masyarakat Afghanistan terbuka untuk gerakan Taliban dan bersetuju dengan visi untuk menyingkirkan penjajah.

Mereka menyambut kedatangan mereka dan mempermudah penguasaan mereka ke atas negeri-negeri, menyerahkan kuasa kepada mereka.

Oleh itu, Taliban maju dengan cepat, dan semua godaan Amerika jatuh di muka mereka dalam menghadapi logik dan minat masyarakat.

Projek Amerika-Barat di Kabul dikalahkan, keangkuhan tentera Eropah dihancurkan, NATO dikalahkan, teori Barat yang menghina Islam dan tudung dikalahkan, dan imej AS sendiri tercemar.

Lebih-lebih lagi, konsep kebebasan rakyat berjaya, prinsip penentuan nasib sendiri, kemerdekaan dan kedaulatan negara berjaya, dan konsep penentangan berlaku.

Pasukan Islam di rantau ini memperoleh kemenangan besar dan jelas.

Terdapat banyak pelajaran yang dapat dipelajari oleh rakyat Palestin dari situasi Afghanistan, yang paling penting adalah:

Tidak semua yang datang dari Washington adalah tepat, betul atau konsisten.

Washington mengubah rancangannya dan mengubah strateginya sesuai dengan kepentingan mereka sendiri.

Mereka menarik diri dari perjanjian nuklear dengan Iran, menuntut penghentian perang di Yaman, dan bercakap tentang penarikan diri dari Syria dan Iraq.

Perikatan dengan Washington adalah perikatan untuk berundur atau dibatalkan, menurut kepentingan Washington.

Washington tidak terikat dengan perjanjian, kerana ia bergerak mengikut keperluan mereka.

Nasib mana-mana kuasa politik tempatan di negara kita dikaitkan dengan kemampuannya untuk menyerap, mewakili dan menyatakan masyarakat dan matlamatnya tanpa campur tangan luaran.

Washington tidak peduli dengan nasib sekutunya atau masa depan mereka.

Washington secara historisnya telah meninggalkan banyak sekutunya.

Mungkin ini dan pelajaran lain akan dikaji di arena Palestin kita.

Apa yang diperlukan hari ini di arena Palestin kita, setelah pengalaman Amerika-Afghanistan, adalah memperkuat konsep perpaduan nasional, mengadopsi kepentingan rakyat, menyatukan visi menuju penjajahan Israel, lebih mempercayai projek penentangan, mengurangkan kebergantungan beberapa orang terhadap AS dan belajar dari kekalahan tentera Kabul, dan kejatuhan institusi dan alat yang ditubuhkan oleh Washington.

Kita mesti membiarkan imej sekutu Washington yang melarikan diri meresap.

Memang benar bahawa pandangan AS mengenai konflik di rantau ini dan hubungannya dengan Israel berbeza dengan isu lain di dunia, tetapi juga benar bahawa nilai-nilai kebebasan, perlawanan, perpaduan nasional, dan kemerdekaan selalu menang .

Artikel ini pertama kali muncul dalam bahasa Arab di Pusat Maklumat Palestin pada 24 Ogos 2021

Palestin