Ancaman Tersirat Dan Tawaran Tersembunyi

Ancaman Tersirat Dan Tawaran Tersembunyi

“Saya rasa tiada sokongan yang kami berikan kepada Ismail Sabri tanpa konsesi … Ketika kami membincangkan sebarang syarat dengannya (Ismail Sabri) … Kami menginginkan apa sahaja yang ditawarkan Muhyiddin kepada rakyat Malaysia pada ucapannya yang sangat terkenal, jika dia dapat melakukan itu, jika dia dapat menawarkan apa sahaja yang telah ditawarkan Muhyiddin … Maka kita sekarang siap untuk menawarkan gencatan senjata. ” – Tony Pua. (1)

Ini adalah cara Tony Pua memberitahu penyokong Pakatan secara memusing bulatan mengapa Pakatan akan bekerjasama dengan Ismail Sabri, iaitu untuk mendapatkan pakej yang ditawarkan lebih awal oleh Muhyiddin.

Tetapi Tony tidak menjelaskan mengapa jika terma dan syarat cukup baik bagi Pakatan untuk menawarkan gencatan senjata dan sokongan sekarang, mereka tidak dapat menerima terma dan syarat ketika ditawarkan oleh Muhyiddin.

Ancaman itu tidak masuk akal melainkan Tony juga memperoleh sokongan Umno untuk menikam belakang Ismail Sabri.

Jadi ini membawa kita kepada kumpulan Umno yang menyebabkan keributan terdahulu; adakah mereka benar-benar mahu memulakan tarian pusingan 2 di sekitar PM dan Pakatan?

Baiklah, kecuali jika pasukan Umno Zahid cukup komited untuk menyebabkan kejatuhan Perikatan dan benar-benar menyokong jualan borang Pakatan, ancaman itu adalah kosong.

Bagaimana jika Umno pasukan Zahid bersedia duduk secara senyap-senyap dan membuat perjanjian peribadi mereka sendiri dengan Ismail Sabri?

Walau bagaimanapun, walaupun Tony Pua ingin melukis tindakan Pakatan sebagai tawaran yang luar biasa, ia mempunyai banyak lapisan bagaimana keadaan dan syarat tersembunyi yang terkandung di dalamnya untuk menjadikannya berfungsi dan jika ia berfungsi, ia akan mencetuskan sejumlah masalah baru yang akan merosakkan Umno dalam jangka masa panjang.

Saya tak kisah dengan semua ini.

Kita memerlukan parti Melayu yang bersatu, dan jika Umno sanggup menjadi kambing korban dan membiarkan PPBM mengambil alih sebagai parti yang dominan, dengan segala cara memainkan permainan kecil Pakatan sehingga tercapai kesimpulannya.

Sebagai alternatif, Umno hanya perlu menyingkirkan Zahid untuk selamanya.

Tidak begitu yakin bahawa Umno mempunyai perut untuk tindakan drastik seperti itu.

Mak Khuin Weng – マ ク

Tony Pua Bercakap Tentang Konsesi
https://www.facebook.com/401345210607611/posts/1066907680718024/

Kolumnis