Kemenangan Bersih

Kemenangan Bersih

The New York Times mendakwa Operasi Janji Benar dijalankan dengan sekurang-kurangnya 185 dron dan sekitar 150 peluru berpandu.

Walaupun Israel mendakwa telah memintas “99%” peluru itu, rakaman yang dirakam oleh penjajah Israel di sekitar sasaran menunjukkan peluru berpandu Iran telah mendarat tepat di tempat ia sepatutnya disasarkan.

Peluru berpandu dan dron itu ditembak dari kawasan di seluruh Iran.

Ia melalui bandar berpenduduk di Iraq, Syria, Jordan dan menduduki Palestin sebelum mengenai dua sasaran tentera Israel, salah satunya adalah pangkalan perisikan besar, Pangkalan Udara Nevatim, dari mana sebuah jet F-35 berlepas untuk menyasarkan konsulat Iran di Damsyik.

Tiada tapak awam yang rosak dalam proses itu, yang membuktikan ketepatan tinggi senjata tempatan Iran.

Seperti yang disebut oleh misi tetap Iran ke Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu, serangan itu juga tidak melanggar mana-mana undang-undang antarabangsa.

Perkara 51 Piagam PBB berkaitan dengan hak sedia ada untuk mempertahankan diri individu atau kolektif sekiranya berlaku serangan bersenjata terhadap negara anggota. Ia berbunyi:

“Tiada apa-apa pun dalam Piagam ini boleh menjejaskan hak yang wujud untuk mempertahankan diri individu atau kolektif jika serangan bersenjata berlaku terhadap Anggota Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu sehingga Majlis Keselamatan telah mengambil langkah yang perlu untuk mengekalkan keamanan dan keselamatan antarabangsa.

“Langkah-langkah yang diambil oleh Ahli dalam melaksanakan hak mempertahankan diri ini hendaklah dilaporkan dengan serta-merta kepada Majlis Keselamatan dan tidak boleh dalam apa-apa cara menjejaskan kuasa dan tanggungjawab Majlis Keselamatan di bawah Piagam ini untuk mengambil pada bila-bila masa tindakan seperti itu. ia difikirkan perlu untuk mengekalkan atau memulihkan keamanan dan keselamatan antarabangsa.”

Iran dan Israel sememangnya berbeza

Apa yang nyata adalah bahawa serangan Iran baru-baru ini dan serangan yang dilakukan oleh Israel di seluruh rantau Asia Barat adalah berbeza sifatnya.

Setiap serangan yang dilakukan oleh rejim sejak 7 bulan lalu dan sebelum itu, adalah untuk membunuh individu di dalam bangunan kediaman, jalan yang sesak, mahupun premis diplomatik.

Tindakan Israel semuanya telah melanggar undang-undang antarabangsa.

Di atasnya dengan pembunuhan beramai-ramai yang sedang dilakukan di Gaza, di mana setiap hospital, sekolah, masjid, gereja, dan rumah telah dimusnahkan secara sistematik, Israel mungkin telah menjadi pelanggaran undang-undang antarabangsa terbesar dalam sejarah.

Tehran boleh dengan mudah memusnahkan perhimpunan besar untuk memberi Israel rasa ubatnya sendiri atau memukul infrastruktur kritikal untuk menjerumuskannya ke dalam kekacauan sosial.

Ia, bagaimanapun, memutuskan untuk bermain mengikut peraturan, dan ia masih dikutuk oleh penaung Barat Israel, sementara Israel terus menikmati kebebasan sepenuhnya.

Barat mengecam “dalam istilah yang paling kuat” percubaan Iran yang sah untuk mempertahankan diri daripada rejim penyangak yang tidak mengenal had, berkata ia bimbang langkah itu boleh meningkat kepada konflik yang meluas.

Ironinya berbulan-bulan menyaksikan pembunuhan beramai-ramai, adegan menyayat hati kanak-kanak yang dicacatkan dan kelaparan, dan serangan agresif berterusan Israel ke atas wilayah jiran, tidak membuat Barat berasa bahaya.

Bagi negara-negara Barat, kematian lebih 34,000 orang awam Palestin bukanlah sesuatu yang perlu dibimbangkan.

Apa yang penting ialah Iran atau mana-mana negara lain di bawah pencerobohan Israel, akan bersetuju untuk diserang tanpa sikap.

Pegawai Barat akan membelanjakan wang cukai hasil titik peluh rakyat mereka untuk membantu melindungi tapak tentera Israel dan mempertahankan rejim pada mesyuarat PBB dengan keberanian yang luar biasa.

Apa yang mereka tidak akan lakukan, bagaimanapun, adalah memastikan lebih 2 juta orang di Gaza yang terkepung tidak akan mati kelaparan atau dibom sehingga dilupakan.

Di mata A.S. dan Eropah, dunia yang bebas dan demokratik adalah dunia di mana Israel boleh melakukan jenayah yang tidak dapat dibayangkan tanpa sesiapa pun membalasnya.

Iran di sini telah memutuskan sudah tiba masanya keadaan berubah.

Iran