Tehran Berkata Tindak Balas Yang Lebih Keras Menanti Israel Jika Ia Menyerang Iran

Tehran Berkata Tindak Balas Yang Lebih Keras Menanti Israel Jika Ia Menyerang Iran

Mejar Jeneral Mohammad Bagheri, Ketua Turus Angkatan Tentera Iran, telah mengisytiharkan bahawa Tehran mencapai semua sasarannya dan bahawa operasi membalas dendam terhadap Israel telah berakhir.

Iran melancarkan serangan balas terhadap wilayah yang diduduki pada hari Sabtu, selepas rejim Israel menyerang kedutaan negara itu di Damsyik pada 1 April, membunuh 7 pegawai tinggi tentera.

Semasa wawancara televisyen pada hari Ahad, Jeneral Bagheri menegaskan, “Kami telah mencapai semua objektif kami,” menandakan selesainya operasi dari perspektif Iran.

Beliau menegaskan walaupun tiada rancangan segera untuk tindakan selanjutnya, sebarang provokasi oleh rejim Zionis akan menimbulkan tindak balas yang mantap.

Menurut laporan dari Agensi Berita Tasnim, Bagheri mengumumkan kejayaan Operasi Janji Sejati, dengan menonjolkan pemenuhan semua objektifnya.

Jeneral Bagheri menghuraikan kepentingan strategik operasi itu, mengutuk tindakan rejim Zionis yang tidak boleh ditanggung, khususnya menyasarkan konsulat Iran di Damsyik.

Beliau menggariskan kecaman meluas terhadap tindakan rejim itu dan menekankan keperluan tindak balas, yang dilaksanakan dengan sokongan daripada Kor Pengawal Revolusi Islam (IRGC) dan cabang-cabang lain angkatan bersenjata Iran.

Memberi maklumat lanjut mengenai operasi itu, Bagheri menggariskan sasaran pusat perisikan utama dan pangkalan udara yang terlibat dalam serangan ke atas konsulat Iran, kedua-duanya mengalami kerosakan yang ketara.

“Menggunakan dron, peluru berpandu jelajah, dan peluru berpandu balistik dengan taktik ketepatan, operasi itu berjaya menembusi pertahanan rejim,” kata jeneral Iran itu.

Menghadapi penglibatan Amerika Syarikat, Bagheri menegaskan bahawa sebarang kerjasama dengan provokasi Zionis akan disambut dengan tindak balas yang mantap. Beliau menekankan usaha AS untuk meneutralkan operasi di Iraq dan Jordan tetapi menekankan kegagalan mereka dan pencapaian matlamat operasi.

“Operasi ini telah mencapai objektifnya, dan tidak ada niat untuk meneruskannya,” kata Bagheri. Bagaimanapun, beliau memberi amaran, “Jika rejim Zionis mengambil tindakan terhadap bumi Iran atau di pusat Iran di Syria atau di tempat lain, operasi kami seterusnya akan menjadi lebih penting.”

Bagheri menjelaskan bahawa walaupun operasi itu dijalankan terutamanya oleh IRGC, cabang-cabang lain angkatan tentera Iran bersedia untuk bertindak jika perlu. Dia menambah, “Kami mempunyai keupayaan untuk menjalankan operasi sepuluh kali lebih besar, tetapi kami berhasrat untuk memberikan hukuman yang berkadar.”

Sambutan lebih keras menanti Israel jika ia menyerang Iran: ketua IRGC

Ketua komander Kor Pengawal Revolusi Islam (IRGC) telah memberi amaran kepada rejim Israel bahawa reaksi Iran akan “tentunya lebih keras” jika rejim itu bertindak balas terhadap operasi pembalasan Iran.

“Rejim Zionis mesti menghentikan tingkah laku masa lalu dan belajar daripada [serangan] ini. Jika rejim Zionis menunjukkan sebarang tindak balas, reaksi kami pastinya akan lebih keras berdasarkan pengalaman baharu yang kami perolehi daripada keupayaan mereka,” kata Mejar Jeneral Hossein Salami pada Ahad.

“Mulai sekarang, jika rejim Zionis menyerang kepentingan, aset, tokoh, dan rakyat kita pada bila-bila masa, ia akan menghadapi serangan balas dari dalam Republik Islam Iran,” tambahnya.

Pada malam Sabtu, IRGC melancarkan serangan peluru berpandu dan dron yang meluas terhadap wilayah yang diduduki sebagai tindak balas kepada serangan maut Israel ke atas premis diplomatik Iran di Syria awal bulan ini yang mengorbankan tujuh anggota tenteranya termasuk dua jeneral.

Salami menekankan bahawa Iran boleh menjalankan operasi pada skala yang lebih besar tetapi serangan itu “terhad” kepada pangkalan tentera rejim Zionis, dari Bukit Golan ke padang pasir Negev, yang digunakan dalam serangan pengganas ke atas konsulat Iran di Damsyik.

Menurut Salami, operasi itu “lebih berjaya daripada yang dijangkakan.”

“Setakat ini, kami belum mengumpul semua data yang berkaitan dengan serangan [terhadap sasaran Israel], tetapi laporan terperinci dan didokumenkan dari tempat kejadian menunjukkan bahawa operasi itu lebih berjaya daripada yang kami jangkakan,” katanya.

Jeneral IRGC menjelaskan bahawa operasi itu “tidak diketahui” dan “tidak jelas”, tetapi telah “membuka lembaran baru” untuk Iran dalam memerangi rejim Israel.

Dia menyatakan bahawa Israel mempunyai sistem pertahanan udara berbilang lapisan yang termasuk Arrow, yang direka untuk memintas peluru berpandu jarak jauh, David’s Sling, bertujuan untuk memintas peluru berpandu jarak sederhana, dan Patriot, yang digunakan untuk menembak jatuh pesawat, seperti dron.

Sistem pertahanan Israel juga menghadapi serangan roket, dron dan peluru berpandu yang datang dari Iran dengan bantuan dari AS, tambahnya.

“Pertahanan udara yang dalam dan berlapis-lapis dengan bantuan daripada AS membentang dari ruang udara Iraq ke Jordan dan juga sebahagian Syria dan Palestin.

“Israel menggunakan jet pejuang F-15, F-16, dan F-35 yang canggih, jet Gulfstream serta pesawat mengisi minyak […] semuanya dikerahkan untuk mempertahankan kedudukan Israel,” tambahnya. .

Menembusi sistem ini adalah “amat sukar”, menurut Salami.

Lebih-lebih lagi, peperangan elektronik Israel dan A.S. boleh menjadi mercu tanda dalam menentukan nasib kapal perang, jadi operasi itu mengambil kepintaran taktikal untuk menjadikan sistem pertahanan musuh tidak berkesan, tambah Salami.

“Berpuluh-puluh peluru berpandu balistik dan pelayaran berjaya menembusi lapisan dalam sistem pertahanan udara Israel yang kelihatan selamat, memberi kesan kepada gabungan udara antara AS, Perancis dan Israel dan mencapai sasaran yang ditetapkan,” katanya.

Peluru berpandu balas Iran dan serangan dron ke atas Israel dilancarkan selepas dua minggu kesabaran strategik dan perancangan serta pelaksanaan yang teliti.

Operasi itu termasuk sekurang-kurangnya empat gelombang serangan dron. Dianggarkan sebanyak 400 hingga 500 dron telah dilancarkan.

Operasi ketenteraan membalas dendam itu juga termasuk pelancaran siri pelayaran dan peluru berpandu balistik, yang dilaporkan disertai dengan serangan dron dan peluru berpandu serentak oleh kumpulan Axis of Resistance dari Iraq, Yaman, dan Lubnan.

Pada pagi Ahad, ketua kakitangan Angkatan Tentera Iran, Mejar Jeneral Mohammad Bagheri, berkata Iran telah menamatkan serangan balasnya ke atas wilayah yang diduduki.

Bgheri memperkecilkan tahap operasi itu berbanding dengan kemampuan Iran, mengatakan bahawa ia hanyalah satu hukuman dan tindak balas negara terhadap sebarang tindakan ketenteraan lanjut oleh rejim Israel “akan lebih hebat.”

Iran