Iran Hanya Menyerang Pangkalan Tentera Israel, Kata Amir Abdollahian

Iran Hanya Menyerang Pangkalan Tentera Israel, Kata Amir Abdollahian

Dalam pertemuan dengan duta residen di Iran pada hari Ahad, beliau berkata bahawa “sekatan dalam pertahanan dan hukuman yang sah terhadap rejim Zionis bermakna kami tidak menentukan sasaran bukan tentera dalam tindak balas kami.”

“Angkatan tentera kami tidak menyasarkan mana-mana lokasi ekonomi atau awam,” tambahnya.

Memandangkan operasi anti-Israel baru-baru ini, diplomat tertinggi Iran menegaskan bahawa operasi telah dijalankan yang berkesan menyasarkan pusat perisikan dan mata rejim Zionis untuk mengarahkan semua operasi dalam tempoh enam bulan yang lalu, termasuk operasi baru-baru ini ke atas kedutaan Republik Islam Iran di Damsyik.

Beliau seterusnya menambah, “Walaupun dalam serangan ke atas pangkalan tentera, yang merupakan pusat operasi rejim Zionis terhadap kedutaan Republik Islam Iran di Damsyik, ketepatan yang diperlukan untuk menangani dan bertindak balas terhadap rejim Zionis adalah dipertimbangkan.”

“Matlamat tunggal kami dalam pertahanan yang sah adalah untuk menghukum rejim Israel,” kata menteri itu.

Amir Abdollahian meneruskan dengan mengatakan bahawa “kami telah mengumumkan kepada saudara dan rakan kami di rantau ini di mana Amerika mempunyai pangkalan tentera bahawa matlamat tunggal kami dalam pertahanan yang sah adalah untuk menghukum rejim Israel, dan kami tidak berusaha untuk menyasarkan individu dan pangkalan Amerika dalam wilayah itu.”

“Kami tidak pernah mengalu-alukan ketegangan yang semakin meningkat di rantau ini, tetapi kami telah memberi amaran bahawa jika Amerika Syarikat menggunakan ruang atau wilayah negara sasaran untuk mempertahankan dan menyokong Tel Aviv secara berat sebelah, maka tidak dapat tidak pangkalan tentera Amerika di negara itu akan disasarkan,” tambahnya.

“Kami menganggap keselamatan jiran kami sebagai keselamatan kami,” katanya.

“Kami menghargai jiran dan saudara kami di rantau ini yang cepat menerima mesej ini dan menggesa Amerika dan lain-lain supaya segera mengelak sebarang peperangan dari tanah mereka. Kami sentiasa komited terhadap keselamatan saudara kami di negara jiran dan di rantau ini,” katanya.

Beliau juga menegaskan bahawa dasar kejiranan kerajaan Presiden Ebrahim Raisi adalah salah satu keutamaan asas Iran, dan Tehran menganggap keselamatan jirannya sebagai keselamatannya.

Iran melancarkan ratusan dron dan peluru berpandu ke atas Israel, dalam serangan yang tidak pernah berlaku sebelum ini yang datang sebagai tindak balas terhadap serbuan Israel ke atas konsulat Iran di Syria dua minggu lalu.

Peningkatan semalaman berlaku lebih enam bulan selepas perang dahsyat Israel di Semenanjung Gaza, yang telah membunuh lebih daripada 33,000 rakyat Palestin dan mendorong wilayah yang dikepung itu ke ambang kebuluran.

Perang itu telah mencetuskan ketegangan di rantau itu, merebak ke hadapan dengan Lubnan dan Syria dan melepaskan tembakan jarak jauh ke sasaran Israel dari sejauh Yaman dan Iraq.

Masyarakat antarabangsa telah bertindak balas dengan kebimbangan berikutan serangan ke atas wilayah Israel.

Tehran telah mengancam untuk menyerang Israel selepas serangan udara pada 1 April, secara meluas dipersalahkan Israel, membunuh 13 orang, termasuk dua jeneral elit Iran.

Ketegangan antara Israel dan Iran meningkat sejak perang enam bulan Israel di Semenanjung Gaza.

Iran