Rakyat Palestin Meraikan Serangan Balas Iran

Rakyat Palestin Meraikan Serangan Balas Iran

Di seluruh wilayah Palestin yang diduduki – dari Semenanjung Gaza ke Tebing Barat ke al-Quds (Jerusalem) ramai yang cepat menunjukkan bahawa tindakan balas Iran menandakan kali pertama sebuah negara dan bukan gerakan penentangan melancarkan serangan menghukum ke atas tentera Israel dalam sejarah moden.

Pergerakan penentangan Palestin, yang diketuai oleh Hamas, telah memuji tindak balas Iran.

“Kami, dalam Gerakan Penentangan Islam Hamas, menganggap operasi ketenteraan yang dilakukan oleh Republik Islam Iran terhadap entiti Zionis, menduduki Palestin, sebagai hak semula jadi dan tindak balas yang wajar terhadap sasaran konsulat Iran di Damsyik dan pembunuhan beberapa komander Kor Pengawal Revolusi Islam di sana,” kata pergerakan penentangan yang berpangkalan di Gaza dalam satu kenyataan.

Hamas juga menekankan bahawa “rakyat di rantau ini mempunyai hak untuk mempertahankan diri mereka terhadap pencerobohan Israel,” menyeru semua pihak, serantau dan antarabangsa, untuk menyokong Palestin dan penentangan mereka terhadap pendudukan Israel.

Dalam satu kenyataan, jawatankuasa bersama kumpulan Penentang Palestin terus memuji “tindak balas Iran yang diperlukan” terhadap pencerobohan Israel terhadap konsulatnya di Damsyik, menekankan bahawa “ia adalah tindakan mempertahankan diri dan hak sedia ada Republik Islam yang dijamin. oleh semua undang-undang antarabangsa.”

“Kami sedang menjalani realiti baharu dan detik bersejarah yang gemilang,” yang dimulakan oleh Operasi Taufan al-Aqsa, kata kenyataan itu.

Di Semenanjung Gaza sendiri, di mana rakyat telah berada di bawah perang pembunuhan beramai-ramai Israel selama lebih daripada enam bulan bersorak kegembiraan apabila mereka menyaksikan sendiri dron dan peluru berpandu Iran terbang ke arah sasaran tentera Israel.

Klip media sosial dari Hospital Syahid al-Aqsa di Semenanjung Gaza yang disekat menunjukkan beratus-ratus penduduk Palestin yang dipindahkan berlindung di kemudahan perubatan bersorak ketika peluru Iran terbang ke atas ke arah sasaran tentera Israel.

Penduduk Palestin di al-Quds (Jerusalem) yang diduduki mengadakan perhimpunan perayaan di dalam perkarangan masjid suci al-Aqsa, menggembirakan respons Iran terhadap pendudukan Israel.

Video media sosial lain yang telah tular menunjukkan sekumpulan besar orang ramai yang berada di hadapan kubah emas masjid melaungkan menentang pendudukan Israel selepas berita muncul bahawa Iran telah melancarkan operasi balas dendam besar-besaran.

Ia juga merupakan malam yang tidak dapat tidur di Ramallah dan bandar-bandar lain di Tebing Barat yang diduduki, yang menyaksikan rakyat Palestin yang teruja berkumpul di jalanan dan menunjuk ke langit di tengah-tengah jejak peluru berpandu Iran yang boleh dilihat, dengan suasana perayaan sehingga awal pagi Ahad.

Akaun media sosial aktivis Palestin terkenal di Tebing Barat yang diduduki berkongsi video dron dan peluru berpandu Iran mencapai sasaran tentera Israel.

Mereka juga memuji respons oleh Kor Pengawal Revolusi Islam, dengan beberapa menyatakan bahawa tidak ada negara serantau yang pernah bertindak balas terhadap jenayah Israel, apatah lagi pada magnitud yang tidak pernah berlaku sebelum ini.

IRGC menyasarkan rejim Israel lewat pada hari Sabtu dengan rentetan dron dan peluru berpandu sebagai tindak balas kepada serangan maut rejim ke atas bahagian konsular kedutaan Iran di ibu negara Syria Damsyik pada 1 April.

Palestin