Iran Memberi Amaran Kepada AS Sebarang Tindakan Ketenteraan Baru Israel Akan Menghadapi Tindak Balas Yang Tegas Dan Pantas

Iran Memberi Amaran Kepada AS Sebarang Tindakan Ketenteraan Baru Israel Akan Menghadapi Tindak Balas Yang Tegas Dan Pantas

Semasa perbualan telefon dengan rakan sejawatannya dari China, Wang Yi lewat pada hari Isnin, Hossein Amir Abdollahian menyatakan, “Kami dengan jelas telah memberi amaran kepada Rumah Putih bahawa sekiranya berlaku pengembaraan rejim Israel dalam mengulangi serangan pengganas terhadap kepentingan dan keselamatan Iran, tindak balas Teheran seterusnya dan tindakan akan menjadi tegas, segera, dan meluas.”

Pada 13 April, Tehran melakukan operasi terhadap Israel yang melibatkan berpuluh-puluh dron dan peluru berpandu.

Pegawai tentera Iran mengumumkan bahawa beberapa pangkalan tentera Israel dari Bukit Golan yang diduduki hingga ke padang pasir Negev telah menjadi sasaran dan dimusnahkan.

Operasi ketenteraan itu sebagai tindak balas kepada serangan udara maut Israel ke atas konsulat Iran di Damsyik, Syria, pada 1 April di mana tujuh komander tentera Iran telah dibunuh.

Bagi pihaknya, diplomat tertinggi China mengumumkan bahawa beliau telah memaklumkan kepada Setiausaha Negara A.S. mengenai komitmen Beijing terhadap “kedudukan berprinsip” Iran.

“Kami sentiasa menyokong tuntutan adil Republik Islam Iran dalam Majlis Keselamatan, walaupun terdapat halangan yang ditimbulkan oleh pentadbiran AS dan standard dwi anggota Majlis Keselamatan Barat dalam mengecam tindakan rejim Israel,” kata Wang.

Pegawai Iran telah berulang kali memberi amaran sejak Sabtu bahawa sebarang provokasi lanjut oleh rejim Israel terhadap aset atau kakitangan Iran akan dihadapi dengan kekuatan yang jauh lebih besar daripada yang disaksikan pada 13 April.

Wang juga menekankan perkongsian strategik antara China dan Iran, menekankan penghormatan Beijing terhadap kedudukan dan status Tehran di semua domain.

Iran