Penipuan Besi

Penipuan Besi

Tindakan itu dibuat sebagai tindak balas terhadap serangan Israel pada 1 April ke atas kedutaan Iran di Damsyik, yang mengakibatkan kematian 8 orang termasuk seorang pegawai tinggi tentera dan timbalannya.

Walaupun media arus perdana dunia serta saluran TV Israel pada mulanya membuat liputan mengenai serangan itu dengan rasa tidak percaya dan seram, apabila habuk itu telah reda dan jelas bahawa operasi Iran telah berakhir, mereka mengalihkan naratif untuk mengecilkan kesan tindakan Tehran.

Drone dan peluru berpandu Iran yang telah menerangi langit di seluruh wilayah yang diduduki tiba-tiba menjadi senjata asas dan keupayaan pertahanan Israel dipuji sebagai amat berkesan.

Senjata dan peralatan yang digunakan oleh kedua-dua pihak semasa serangan

Perisai pertahanan Israel terdiri daripada tiga lapisan:

Kubah Besi (Iron Dome), Anduh David (David’s Sling), dan Sistem Pertahanan Peluru Berpandu Anak Panah (Arrow Missile Defence System).

Ia masing-masing direka untuk memintas roket jarak dekat dan peluru artileri, peluru berpandu dan roket jarak sederhana, dan peluru berpandu balistik jarak jauh di luar atmosfera.

Pengaktifan lapisan ini boleh berlaku secara berasingan atau gabungan, berdasarkan penilaian tentera Israel.

Pada malam serangan Iran, ketiga-tiga lapisan sedang bekerja.

Selain daripada keupayaan pertahanan Israel sendiri yang disebut-sebut sebagai yang paling maju di dunia, A.S., UK, Perancis, dan Jordan juga datang untuk menyelamatkan rejim itu dengan dilaporkan memintas beberapa peluru Iran.

Laporan menunjukkan bahawa Israel sahaja telah membelanjakan sejumlah 1.35 bilion dolar untuk menghadapi serangan Iran.

Persenjataan khusus yang digunakan oleh tentera Iran dalam serangan itu belum didedahkan secara rasmi.

Namun begitu, pakar dan organisasi berita telah meneliti rakaman peranti udara untuk memastikan senjata yang digunakan semasa operasi.

Iran didakwa menggunakan senjata yang lebih tua atau paling canggih untuk menyerang Israel.

Negara itu dipercayai telah menggunakan dron Shahed-136nya, bersama-sama dengan peluru berpandu generasi ke-2 atau ke-3, seperti Paveh, Emad, dan Rezvan.

Persenjataan paling canggih yang ditembakkan dianggap sebagai peluru berpandu balistik Sejjil.

Iran setakat ini mengumumkan pembangunan 5 generasi peluru berpandu, termasuk varian hipersonik.

Drone Shahed-136 juga tidak dianggap sebagai peringkat teratas dalam senjata UAV Tehran yang luas dan pelbagai.

Dianggarkan bahawa negara membelanjakan kira-kira $27.4 juta untuk melaksanakan Operasi Janji Sejati.

Peluru yang manakah mengenai sasaran?

Jurucakap tentera Israel telah mendakwa bahawa 99% daripada apa yang ditembak ke arah Israel berjaya dipintas.

Sekali lagi, Iran tidak mendedahkan bilangan dron atau peluru berpandu yang dilancarkannya di wilayah yang diduduki, tetapi jumlah keseluruhannya dipercayai sekitar 300, yang bermaksud berdasarkan pengumuman rejim, hanya 3 projektil yang sepatutnya mengenai tanah.

Dakwaan ini tidak lama kemudian dicabar oleh video dalam talian yang dirakam semasa serangan itu.

Rakaman menunjukkan lebih daripada tiga peluru berpandu atau dron telah dapat menyerang sasaran.

Washington juga nampaknya telah menolak dakwaan Israel.

ABC News memetik seorang pegawai kanan Amerika sebagai berkata bahawa sekurang-kurangnya sembilan peluru berpandu Iran berjaya menembusi pertahanan udara Israel dan mengenai dua sasaran tentera.

Lima peluru berpandu balistik dilaporkan mengenai Pangkalan Udara Nevatim, menyebabkan kerosakan pada pesawat pengangkutan C-130, landasan, dan kemudahan penyimpanan manakala empat lagi mengenai Pangkalan Udara Negev.

Iran hanya mengisytiharkan berjaya memusnahkan pangkalan tentera yang disasarkannya, yang dikatakan digunakan untuk menyerang kedutaan Iran di Damsyik pada 1 April.

Israel cuba menenangkan air

“Saluran media utama rejim telah bergema naratif yang sama seperti pegawai Israel.

Adalah difahami bahawa mereka tidak akan mengkritik keupayaan ketenteraan dan pertahanan mereka pada masa seperti ini.

Peristiwa baru-baru ini pada 7 Oktober dan serangan ketenteraan rejim yang tidak berjaya di Gaza telah menyebabkan rakyat Israel terguncang.

Pejuang Palestin menembusi wilayah yang diduduki, Hamas hampir tidak dapat dihapuskan, dan tiada tebusan Israel telah dibebaskan,” kata Ali Abdi, pakar Israel dan Palestin, kepada Tehran Times.

Walaupun tahap kerosakan dan jumlah korban masih menjadi topik perdebatan, Iran dipercayai telah mengelak daripada membuat tindakan yang sangat merosakkan.

Negara itu menggunakan dron murah sebagai umpan dan menyasarkan sejumlah pangkalan tentera yang terhad dengan peluru berpandunya yang kurang canggih.

Penganalisis mencadangkan bahawa matlamat Iran adalah untuk menghantar mesej yang jelas kepada Israel.

“Malah dalam kalangan analitikal rejim, difahamkan bahawa Iran boleh menggunakan senjata yang lebih canggih dalam kuantiti yang lebih besar tetapi memilih tindak balas terkawal untuk membawa Israel sedar.

Tehran tidak mencari perang tetapi akan memastikan garis merahnya dihormati mulai sekarang,” tambah Abdi.

Iran