IRGC Mengancam Tindakan Balas ‘Tit-For-Tat’ Jika Israel Mensasarkan Tapak Nuklear Iran

IRGC Mengancam Tindakan Balas ‘Tit-For-Tat’ Jika Israel Mensasarkan Tapak Nuklear Iran

Seorang pegawai IRGC yang bertanggungjawab ke atas perlindungan dan keselamatan nuklear mengancam pada hari Khamis bahawa jika Israel melancarkan serangan ke atas kemudahan nuklear Iran, rejim Zionis pasti akan menghadapi tindakan balas “tit-for-tat” dengan “senjata canggih” oleh Republik Islam.

“Sekiranya rejim Zionis memutuskan untuk mengambil tindakan terhadap kemudahan dan pusat nuklear kami, ia akan menghadapi reaksi kami,” tegas Ketua Kor Keselamatan dan Perlindungan Nuklear Jeneral Ahmad Haqtalab.

Haqtalab mengeluarkan amaran keras selepas pegawai Israel membuat cadangan tentang kemungkinan serangan ke atas tapak nuklear Iran berikutan Operasi Janji Benar Iran sebagai tindak balas kepada Israel yang membunuh tujuh penasihat tentera Iran di konsulat Iran di Damsyik pada 1 April.

Serangan ke atas premis diplomatik dianggap sebagai serangan ke atas wilayah negara berdasarkan Piagam 51 Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu.

“Sekiranya rejim Zionis palsu memutuskan untuk menggunakan ancaman menyerang pusat nuklear negara kita sebagai alat untuk memberi tekanan kepada Iran, adalah mungkin dan boleh difikirkan untuk menyemak semula doktrin dan dasar nuklear Republik Islam Iran dan menyimpang daripada yang diisytiharkan dipertimbangkan sebelum ini,” kata pegawai IRGC, lapor Press TV.

Jeneral Haqtalab menambah, “Pusat-pusat nuklear musuh Zionis telah dikenal pasti dan maklumat yang diperlukan tentang semua sasaran berada di tangan kami, dan untuk bertindak balas terhadap kemungkinan tindakan mereka, tangan kami berada pada bidak, untuk menembak peluru berpandu untuk memusnahkan sasaran yang dikenal pasti itu.”

“Terima kasih kepada … kemudahan dan peralatan kami yang sangat canggih, serta disebabkan oleh penyebaran kemudahan dan kompleks nuklear negara kami di bumi Iran yang luas, kami bersedia menangani sebarang ancaman daripada rejim Zionis,” katanya. .

Pegawai kanan tentera itu berkata ancaman Israel bukanlah perkara baru dan “rejim Zionis palsu, selain ancaman, telah terlibat dalam sabotaj dan tindakan pengganas” terhadap industri nuklear Iran sebelum ini.

“Walaupun, berdasarkan protokol dan piawaian antarabangsa serta peraturan dan peraturan Agensi Tenaga Atom Antarabangsa, semua negara telah dihalang daripada menyerang kemudahan nuklear, Republik Islam Iran sentiasa bersedia untuk menangani ancaman ini sejak awal lagi, ” katanya.

Jeneral itu seterusnya memberi jaminan kepada rakyat Iran bahawa kemudahan nuklear negara itu berada dalam keadaan selamat.

Iran