Janji Benar’ – Serangan Bersejarah Iran Berakar Umbi Dalam Perjuangan Kebebasan Palestin

Janji Benar’ – Serangan Bersejarah Iran Berakar Umbi Dalam Perjuangan Kebebasan Palestin

Menjelang 14 April 2024, dan jam selepas malam akan dicatatkan dalam sejarah sebagai penting, kerana ia menyaksikan Republik Islam Iran melancarkan serangan udara terus dari buminya ke atas rejim penjajah Israel apartheid.

Penduduk membuktikan waktu tegang apabila dron dan peluru berpandu balistik Iran melintasi langit malam rejim sebagai membingungkan, mengejutkan dan membimbangkan.

Ramai yang mendakwa telah bermalam di bunker dan bilik selamat, dengan cemas dan tidak dapat tidur.

Ia adalah realiti baru yang mereka hadapi, berada di bahagian akhir serangan.

Jauh berbeza daripada menjadi pembimbing sorak kepada penyembelihan ribuan rakyat Palestin yang tidak bersalah di Gaza dan pogrom di Tebing Barat.

Seorang kolumnis dalam Forward menerangkan realiti suram kesan serangan Iran dalam perkataan berikut:

“Ahad adalah permulaan minggu kerja Israel, tetapi sekolah dan banyak pejabat kerajaan ditutup untuk hari itu.

“Kereta api ringan di bandar kosmopolitan ini biasanya sesak adalah jarang dan sangat sunyi, dengan beberapa penumpang terpaku pada telefon pintar mereka mencari jawapan yang nampaknya tidak dapat ditemui oleh sesiapa”.

Walaupun ketidakpastian tentang hasil serangan bersejarah Iran telah menyibukkan penganalisis tentera yang berminat untuk mencari jawapan, mereka pastinya tidak boleh mengabaikan fakta bahawa keupayaan pencegahan Israel telah terjejas teruk.

Bekas ketua misi tentera Perancis ke Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu, Jeneral Dominique Trinquand menyatakan perkara penting:

“Perkembangan penting dalam konflik ini ialah Iran telah menyerang Israel secara langsung”.

Walaupun teknologi pertahanan Amerika yang canggih campur tangan bagi pihak Israel untuk memintas banyak dron dan peluru berpandu, serangan Iran “membawa kesan yang ketara”, katanya.

Pemerhatian yang sama penting telah dibuat oleh Didier Leroy, seorang penyelidik di Akademi Tentera Diraja Belgium.

Menurutnya, dia percaya bahawa “kita telah melepasi ambang kualitatif yang mengubah dinamik dan meletakkan semula Iran pada peta sebagai pemain tentera yang aktif.”

Dari sudut pandangannya sebagai bekas pengarah perisikan tentera Israel, Amos Yadlin meramalkan bahawa serangan Iran mungkin membawa kepada perubahan strategik dalam “perang di Gaza dan bahkan ke penghujungnya.”

Dekri tentera yang dikeluarkan oleh kabinet perang Israel untuk menyekat maklumat mengenai kerosakan yang disebabkan oleh serangan Iran telah menyekat platform media tempatan dan antarabangsa dan menafikan akses untuk mengesahkan secara bebas dakwaan bahawa kerosakan “minimum” telah berlaku.

Tingkah laku penindasan sedemikian yang menapis kandungan berita secara tidak adil, telah memberikan rejim carte blanche untuk menyebarkan propaganda yang disifatkan sebagai “maklumat” tetapi jauh dari kebenaran dan ketepatan.

Seorang penganalisis Iran, Profesor Sayed Mohammed Marandi, menegaskan bahawa sasaran utama Iran adalah dua pangkalan udara.

Dan 20 atau lebih peluru berpandu mengenai sasaran mereka.

“Don yang lain dan peluru berpandu generasi lama adalah umpan murah yang menghabiskan keupayaan pertahanan udara Israel daripada kebanyakan peluru berpandunya yang sangat mahal”.

Skeptik yang mungkin berpendapat bahawa serangan Iran adalah satu kegagalan, sama ada mengabaikan atau sengaja mengaburkan realiti baru pencegahan yang disuntik oleh Republik Islam.

Dari perspektif Iran, serangan ke atas konsulatnya di Damsyik adalah garis merah yang, jika tidak dibalas, akan memadamkan sebarang tanggapan pencegahan, membuka pintu untuk tindakan ketenteraan Israel yang lebih kurang ajar, sehingga dan termasuk serangan langsung ke atas Iran.

Tidak hairanlah bekas pegawai perisikan Kor Marin AS Scott Ritter menyifatkan serangan balas Iran sebagai salah satu “kemenangan terbesar abad ini.”

‘Operation Janji Benar’, sebagaimana Iran menamakan serangan balasnya terhadap Israel, akan dicatat dalam sejarah sebagai salah satu kemenangan ketenteraan yang paling penting dalam sejarah Iran moden, dengan mengingati bahawa perang hanyalah lanjutan daripada politik dengan cara lain.

Hakikat bahawa Iran telah membentuk sikap pencegahan yang boleh dipercayai tanpa mengganggu matlamat dan objektif dasar utama adalah definisi kemenangan, tulis Ritter.

Perkara ini ditegaskan oleh ahli akademik Palestin, Profesor Sami Al-Arian. Dia menegaskan bahawa teori pencegahan Israel telah banyak terjejas.

Tidak kira bagaimana rejim sayap kanan perkauman Israel cuba untuk memutar kuncinya sebagai “kemenangan”, fakta mempertikaikan naratif ini.

Prestij Iran sebagai penyokong terulung perjuangan kemerdekaan Palestin telah diperkukuh dengan sangat besar. Ia adalah kedudukan yang tidak disembunyikan.

Sebahagian daripada penentukuran strategik yang terlibat dalam serangannya, adalah untuk memastikan bahawa nasib Gaza tidak dibayangi atau ditinggalkan.

Tidak mengejutkan, Hamas telah menyokong serangan Iran dan mengesahkan “hak semula jadi” negara dan rakyat di Timur Tengah untuk mempertahankan diri mereka “dalam menghadapi pencerobohan Zionis”.

“Operasi ketenteraan yang dilakukan oleh Iran terhadap entiti Zionis adalah hak semula jadi dan tindak balas yang sewajarnya terhadap jenayah menyasarkan konsulat di Damsyik,” katanya.

Pengajaran yang paling penting dalam misi kepahlawanan Iran ialah berjuang untuk pembebasan, mempertahankan kedaulatan, dan menentang pendudukan dan penindasan adalah alasan yang adil.

Oleh: Iqbal Jassat

Iqbal Jassat ialah Ahli Eksekutif Rangkaian Kajian Media yang berpangkalan di Afrika Selatan.

Iran