Israel Akan Menyerang Rafah, Tetapi Masih Akan Kalah Perang – ANALISIS

Israel Akan Menyerang Rafah, Tetapi Masih Akan Kalah Perang – ANALISIS

Pencerobohan Rafah kembali menjadi berita, berikutan rehat singkat berkaitan serangan balas Iran ke atas Israel pada 13 April.

Serangan Iran itu sendiri adalah hasil daripada percubaan terdesak Israel untuk mengalihkan perhatian daripada kekalahan tenteranya di Gaza.

Jika Israel berharap bahawa dengan menyerang konsulat Iran di Damsyik pada 1 April – mengakibatkan pembunuhan 13 rakyat Iran, termasuk tujuh pegawai tentera – ia akan mencetuskan perang serantau, Tel Aviv, buat masa ini, telah gagal.

Jadi, kini kembali ke Gaza, terutamanya Rafah, bandar paling selatan di Semenanjung, yang penduduknya telah meningkat sejak permulaan perang daripada kira-kira 200,000 kepada lebih 1.2 juta.

Pencerobohan Diluluskan

Penasihat Keselamatan Negara Rumah Putih Jake Sullivan dan Menteri Hal Ehwal Strategik Israel Ron Dermer mengadakan mesyuarat maya pada Khamis mengenai kemungkinan pencerobohan Israel ke atas Rafah, lapor Axios memetik pegawai AS yang tidak dinamakan.

Menurut laporan yang diterbitkan oleh Al-Araby Al-Jadeed pada hari Rabu, AS meluluskan potensi pencerobohan Rafah sebagai pertukaran untuk Israel tidak bertindak balas terhadap serangan balas Iran.

Axios bagaimanapun, melaporkan bahawa “para pegawai menafikan secara terang-terangan laporan bahawa pentadbiran Biden memberi lampu hijau untuk operasi di Rafah jika Israel enggan menyerang Iran sebagai tindakan balas terhadap serangan yang tidak pernah berlaku pada hujung minggu lalu.”

Menurut Axios, mesyuarat Khamis “akan menjadi pertemuan kedua seumpamanya dalam beberapa minggu kebelakangan ini.

Pertemuan secara peribadi yang dijadualkan berlangsung di Washington minggu ini ditangguhkan kerana serangan Iran.”

Tiada Nilai Tentera

Bahasa semacam ini, menyamakan antara pencerobohan Rafah dan tindak balas strategik terhadap pertunjukan kekerasan Iran yang belum pernah berlaku sebelum ini, adalah mengelirukan, kerana ia memberi gambaran bahawa pencerobohan Rafah adalah sama kritikal bagi Tel Aviv seperti menuntut semula reputasi serantaunya. Tetapi adakah ia?

Jika seseorang ingin mengimbas kenyataan rasmi Israel dan juga analisis media arus perdana, pada hari-hari pertama perang pembunuhan beramai-ramai ke atas Gaza, seseorang perlu menyedari bahawa Rafah nampaknya tidak membentangkan isu yang mendesak untuk Israel – baik dari segi politik mahupun ketenteraan.

Pencerobohan Israel ke atas Gaza bermula di wilayah utara, sebelum tertumpu di tengah Gaza untuk seketika, berundur sekali lagi sebelum menyerang bandar Khan Yunis dan sekitarnya.

Dan dengan setiap kempen ketenteraan, Israel mencipta jenis wacana politik yang akan mencadangkan bahawa wilayah tertentu dan operasi ketenteraan tertentu itu adalah yang paling penting.

Jadi, buat seketika, Israel mempromosikan idea bahawa Hospital Shifa, sebagai contoh, adalah ibu pejabat kumpulan Palestin Hamas, sebelum mengalihkan tumpuan kepada Bureij dan Maghazi, kemudian mengisytiharkan bahawa Khan Yunis adalah ibu kota gerakan Penentangan Palestin.

Jika Rafah adalah penting, sebenarnya, yang paling penting, dalam pengiraan ketenteraan Israel, ia akan menjadi yang pertama, bukan sasaran terakhir perang Israel.

Tetapi Rafah penting, bukan dari segi ketenteraan tetapi dari segi politik.

Kenapa Rafah?

Apabila menjadi jelas bahawa semua objektif ketenteraan Israel di Gaza telah gagal, ahli politik Israel, bermula dengan Perdana Menteri Benjamin Netanyahu, mula mengalihkan bahasa mereka.

“Kita akan ke sana. Kami tidak akan meninggalkan mereka. Anda tahu, saya mempunyai garis merah,” kata Netanyahu bulan lalu apabila ditanya sama ada tentera Israel akan berpindah ke Rafah.

“Mereka yang menganggap kami menangguhkan (pencerobohan Rafah) tidak lama lagi akan melihat bahawa tiada tempat yang tidak dapat kami sampaii,” Gallant mengulangi kata-kata perdana menteri.

Jika pergeseran itu sememangnya didorong oleh logik ketenteraan, kesedaran secara tiba-tiba bahawa Rafah adalah yang paling penting daripada semua sasaran Israel mencerminkan ketidakharmonian perang Israel.

Walaupun, sesungguhnya, perang Israel adalah pengembaraan ketenteraan Tel Aviv yang paling huru-hara lagi, tumpuan yang semakin meningkat pada Rafah didorong oleh beberapa objektif.

Pertama, dengan menetapkan sasaran baharu, Netanyahu mahu memanjangkan perangnya di Semenanjung dan mengalih perhatian daripada kegagalannya yang berterusan di semua medan pertempuran di seluruh Gaza.

Kedua, pencerobohan Rafah menjadi salah satu daripada beberapa titik pertemuan antara semua ahli politik Israel, termasuk menteri sayap kanan Netanyahu, Menteri Pertahanannya Yoav Gallant, dan juga Menteri Kabinet Perang Benny Gantz – yang menentang Netanyahu dalam kebanyakan isu lain.

Netanyahu, sebagai seorang ahli politik yang bijak, ingin mengeksploitasi titik persamaan ini sebaik mungkin.

Ini menjelaskan kelewatan berterusan dalam melaksanakan pencerobohan yang digembar-gemburkan.

Tiga, Israel menganggarkan bahawa disebabkan kepekatan tinggi penduduk pelarian di Rafah, Penentangan Palestin mesti merasakan tahap kelemahan di rantau itu, mengehadkan keupayaan mereka untuk berperang dengan tahap keamatan yang sama seperti yang mereka lakukan di seluruh Gaza.

Tetapi Netanyahu silap kerana Penentangan Palestin telah terbukti boleh menyesuaikan diri tanpa mengira keadaan geografi dan demografi medan perang.

Selain itu, rakan kongsi Barat Israel, termasuk Washington, telah menegaskan bahawa penduduk Rafah perlu ‘dipindahkan’ ke tempat lain untuk Israel menjalankan kempen ketenteraannya.

Secara diam-diam dan tanpa gembar-gembur, ramai penduduk Palestin yang terlantar di Rafah perlahan-lahan kembali ke wilayah tengah dan utara Gaza.

Sama ada Israel dengan sengaja membenarkan pulangan sedemikian atau tidak, ia tidak membangunkan strategi untuk menghalangnya.

Keempat, kepentingan Rafah kepada Israel adalah sebahagian besarnya strategik, iaitu hakikat bahawa ia bersempadan dengan Mesir dan merupakan pusat akses segera untuk bantuan antarabangsa.

Ini menjelaskan tumpuan berterusan dalam media Israel pada Laluan Philadelphi, garis strategik yang memisahkan Gaza dan Mesir, yang ditegaskan Israel bahawa ia mesti menduduki semula sebagai cara untuk menyesakkan Gaza sepenuhnya.

Tetapi logik Israel di sini juga mengelirukan. Israel telah berjaya melalui serangan berterusan dan pembunuhan beramai-ramai pekerja bantuan untuk mengawal aliran bantuan ke Semenanjung yang terkepung.

Mempunyai kawalan separa ke atas Rafah tidak akan membawa banyak perubahan.

Selain itu, Israel, sehingga 2005, juga mengawal Laluan Philadelphi.

Itu tidak menghalang Penentangan Palestin mahupun menghentikan aliran senjata ke Semenanjung.

Perang Kalah

Sekarang Israel telah memutuskan untuk menangguhkan tindak balasnya terhadap tindakan balas Iran, terpaksa berundur dari Khan Yunis di bawah Penentangan Palestin yang sengit, dan terus gagal dalam percubaan berulangnya untuk mengambil alih Nuseirat, ia tidak mempunyai pilihan lain selain mengadakan beberapa jenis menyerang Rafah.

Jika serangan itu berlaku selepas penyingkiran penduduk kembali ke utara, maka objektif strategik Israel daripada operasi – membersihkan etnik Palestin ke Mesir – akan gagal.

Krisis sebenar adalah untuk Israel menyerang Rafah dengan matlamat yang telah diputuskan untuk memindahkan pelarian Palestin secara paksa ke Sinai.

Akibat daripada percubaan sedemikian kemungkinan besar akan memburukkan lagi peluang perang serantau yang lebih luas.

Tetapi walaupun selepas serangan sedemikian ke atas Rafah, Israel masih akan kalah dalam perang.

Seseorang akan berhujah bahawa perang telah tewas pada 7 Oktober 2023.

Palestin