Terburu-Buru, Pengganas, Dan Tidak Berkesan

Terburu-Buru, Pengganas, Dan Tidak Berkesan

Pada awal pagi Jumaat, 19 April, ejen Israel di dalam Iran bersama-sama dengan pesawat perang rejim, melakukan serangan pengganas terhadap tiga tempat di negara tersebut.

Selepas tindakan yang tidak berkesan ini, media Barat arus perdana menjadi heboh dengan kejadian yang dibesar-besarkan.

Mengapa rejim membuat langkah sedemikian dan mengapa media cuba memperkatakannya?

Selepas Iran menjanjikan hukuman sebenar, pegawai Israel di pelbagai peringkat bercakap setiap hari tentang keperluan tindak balas timbal balik.

Empat hari selepas tamparan terhadap mereka, pada 19 April dan berikutan retorik yang meluas, serangan telah dilakukan di dalam Iran, Iraq, dan Syria melalui jet pejuang dan ejen pribumi rejim.

Ia masih tidak jelas bagaimana serangan itu berlaku tetapi jika kita menganggap dakwaan yang paling keterlaluan yang dibuat pada malam Jumaat sebagai betul, pesawat perang Israel mungkin telah melepaskan peluru berpandu ke Iran dari bumi Iraq, manakala dron dilancarkan sebagai sebahagian daripada usaha sabotaj sebagai pemasangan tentera di Wilayah Azerbaijan Timur, Wilayah Isfahan dan kawasan tengah lain.

Serentak dengan tindakan ini, media Barat arus perdana dan pengkritik Iran, tanpa menyebut dimensi sebenar cerita itu, membesar-besarkan percubaan rejim untuk memberi tamparan kepada Iran dan mengumumkan penurunan ketegangan antara Iran dan Israel.

Walau bagaimanapun, apa yang ketara ialah memandangkan sejarah Netanyahu dan retorik keganasan kabinet pelampaunya, serangan yang menyasarkan Iran sebahagian besarnya mengecewakan malah tidak dapat dirasai bagi sesetengah rakyat yang tinggal berhampiran pangkalan Tentera yang disasarkan di Isfahan.

Melihat bahawa orang ramai meneruskan kehidupan seharian mereka tanpa sebarang kebimbangan, serangan yang sepatutnya pada hari Jumaat seolah-olah menyerupai serangan pengganas dan sabotaj rejim sebelum ini, dan bukannya tindak balas kepada operasi berskala besar.

Peliknya, seperti tingkah laku pengganas rejim yang lain, walaupun pemimpinnya menekankan keperluan dan kesahihan tindak balas, rejim Zionis tidak bertanggungjawab terhadap serangan ini dan terus berdiam diri.

Keraguan untuk mengambil tanggungjawab ini, dalam menghadapi pengumuman rasmi Republik Islam Iran mengenai serangan punitif ke atas kawasan di bawah pendudukan rejim ini, mungkin mempunyai beberapa sebab.

Pertama, kepercayaan terhadap kegagalan operasi 19 April di mata pembuat keputusan dan penganalisis kanan rejim:

Adalah fakta bahawa rejim Israel tidak bertanggungjawab atas serangan pengganas yang dilakukannya terhadap Iran.

Ia juga tidak secara rasmi dipersalahkan atas serangan yang membunuh jeneral tentera tertinggi Iran di konsulat negara itu di Damsyik.

Walau bagaimanapun, adalah dijangka bahawa rejim akan mengambil tanggungjawab kali ini untuk memuaskan pendapat umum di dalam wilayah yang diduduki.

Nampaknya serangan baru-baru ini sangat mengecewakan sehingga pihak berkuasa rejim tidak fikir ia patut bertanggungjawab ke atasnya.

Sebab kedua rejim Zionis berdiam diri dalam isu ini seolah-olah menjangkakan tindakan balas dendam yang tidak dapat diselesaikan.

Di sebalik usaha media Barat untuk menyokong rejim ini dan menghalang ketegangan daripada meningkat di rantau Asia Barat dengan menonjolkan tindakan yang berjaya, pengalaman lepas telah mendedahkan bahawa Netanyahu dan kabinetnya memberi perhatian kepada gerak isyarat dan kedudukan ini hanya setakat yang mereka berkhidmat untuk kepentingan mereka.

Selain itu, mereka menumpukan pada memajukan dasar mereka di luar itu.

Tingkah laku ini amat ketara dalam kabinet semasa dan telah menjadi lebih ketara berikutan Operasi Taufan Al-Aqsa.

Alasan ketiga untuk regim teragak-agak mengaku bertanggungjawab atas serangan ini mungkin berpunca daripada keinginannya untuk mengelak daripada mendedahkan tentera upahan serantau dan kolaboratornya di Iran.

Tanpa penyertaan mereka, serangan MAV tidak lengkap dan tidak mempunyai kesan yang ketara.

Lebih-lebih lagi, tindakan mengganggu pensabotaj dalaman bukan sahaja gagal mengalihkan keseimbangan kuasa yang memihak kepada rejim tetapi juga mengukuhkan imej pengganasnya.

Kekecohan pada hari-hari sebelumnya, yang sebahagian besarnya didorong oleh rejim Zionis dan alat propagandanya, telah mengganggu keseimbangan yang halus antara Iran dan rejim ini.

Serangan langsung ke atas dua kemudahan tentera dan keselamatan Israel, yang memainkan peranan penting dalam serangan pengganas ke atas kedutaan Iran, menandakan perubahan dalam tahap konfrontasi Iran dengan rejim ini.

Walaupun komunikasi terdahulu, kaedah pelaksanaan, dan persenjataan yang digunakan menunjukkan bahawa Iran tidak berusaha untuk memusnahkan infrastruktur Israel, ia menghantar mesej yang jelas bahawa kesabaran strategik Iran terhadap pencerobohan yang tidak wajar rejim telah semakin tipis.

Dan bahawa Iran tidak akan berdiam diri dalam menghadapi serangan ke atas sasarannya dan memiliki kedua-dua keupayaan dan keazaman untuk konfrontasi dalam keadaan sedemikian.

Pada dasarnya, Operasi Janji Benar telah membentuk semula dinamik kuasa antara Iran dan rejim Zionis.

Sehubungan dengan ini, Netanyahu dan percubaan kabinetnya baru-baru ini untuk mewajarkan dan menyelaraskan serangan ke atas Iran bertujuan untuk mengimbangi semula akses.

Sekarang timbul persoalan: adakah menerima tanggungjawab untuk serangan langsung ke atas wilayah Iran merupakan prasyarat untuk membentuk semula atau mengubah akses rejim ke Iran?

Jika matlamat ini telah dicapai, mengapa Netanyahu mengelak daripada mengambil tanggungjawab dan mendakwa pendirian heroik?

Berdasarkan tiga sebab yang disebutkan, nampaknya apa yang berlaku pada pagi Jumaat bukanlah tindak balas yang wajar terhadap hukuman Iran terhadap Israel dari sudut pandangan pemimpin Zionis.

Sebaliknya, sebab lain memaksa rejim Israel, Amerika Syarikat, penyokong Israel yang lain, dan Netanyahu untuk menerima dan melaksanakan tindakan pengganas yang tergesa-gesa ini.

Salah satu cabaran pentadbiran Biden dalam berurusan dengan rejim Zionis adalah untuk menunjukkan sokongan yang tidak boleh dipertikaikan terhadap rejim Tel Aviv dan pada masa yang sama menunjukkan keprihatinannya terhadap hak asasi manusia, yang merupakan isu penting bagi Demokrat yang memerintah.

Pada 30 April, apabila draf resolusi diserahkan kepada Perhimpunan Agung PBB untuk menerima Palestin sebagai ahli penuh, ia telah diveto oleh 15 anggota Majlis Keselamatan PBB oleh Amerika Syarikat, walaupun hampir semua negara menyokong bidaan itu.

Pembuangan kuasa veto untuk draf resolusi itu berlaku manakala Amerika telah menunjukkan tingkah laku yang bercanggah pada bulan lalu sambil mengutuk tindakan ngeri tertentu rejim Zionis yang sukar dipercayai dan menentang serangan yang menjulang ke atas bandar selatan Rafah di Semenanjung Gaza.

Apa yang boleh dikatakan mengenai tindakan tergesa-gesa dan tidak berkesan oleh rejim Zionis ini, yang memenangi gembar-gembur media yang meluas di Barat, ialah Amerika Syarikat dan rejim Zionis membuat percubaan bersama untuk memesongkan pendapat umum dengan membatalkan resolusi untuk keahlian penuh Palestin walaupun dakwaan oleh Washington bahawa ia mencari penyelesaian dua negara di wilayah yang diduduki

Mungkin, ia adalah sebab mengapa serangan ini dikoreografikan untuk gembar-gembur media dan bukannya kepentingan ketenteraan atau mengubah keseimbangan kuasa supaya tingkah laku bercanggah orang Amerika tidak disedari oleh pendapat umum dunia.

Sekiranya draf resolusi untuk menjadi ahli penuh Palestin telah diluluskan ia akan memberikan tamparan politik yang hebat kepada Netanyahu dan menjejaskan status kerajaannya.

Atas sebab ini, dia menggunakan tindakan pengganas dan tergesa-gesa ini untuk mengalihkan pandangan umum dan pada masa yang sama imej Amerika yang aman untuk menunjukkan bahawa jika keseimbangan kuasa antara rejim Israel dan Iran tidak diwujudkan sekurang-kurangnya ia membawa kebaikan. pujian untuk Biden dalam menyokong Israel.

Oleh Mohammad Mahdi Rahmati

Iran